Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 29. januar 2015
Svarnummer:
153

Indsendt af

Kristine Falgaard

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

Høringssvar vedr. fremtidens fritidstilbud Jeg skriver som forælder til et (snart to) barn på Sortedamskolen. Vi er yderst tilfredse med det nuværende fritidstilbud på Kometen/Remisen. Kometen er sidste år blevet sammenlagt med Remisen, hvilket har været en gevinst for Kometen. Fritidstilbuddet fungerer godt fordi: - den lille enhed formår at skabe relationer på tværs af klasserne - børnene er trygge og glade for tilbuddet - der er gode relationer mellem personalet og børnene - der er overskuelighed mellem tilbuddene på fritidshjemmet - vi forældre har en god og personlig kontakt til personalet - vores børn bliver set i hverdagen - vores børn mærker en tydelig overgang mellem skole og fritidshjem, hvilket øger trivslen Personligt er mit eget barn genert og tilbageholdende, hvorfor han fuldstændig ville drukne i en stor enhed. Faktisk ville konsekvensen være, at vi med den længere skoledag i kraft af reformen, ville vælge fritidstilbuddet fra. Jeg er sikker på, at personalet fortsat ville kunne varetage deres pædagogiske arbejde, men ikke sikker på, at kvaliteten ville følge med. Det mener jeg i kraft af, at "storenheder" hovedsageligt er begrundet i besparelser og ikke ud fra pædagogiske hensyn Vi har valgt folkeskolen til pga. de små enheder på fritidshjemmene. Vi bor i et område med mine skolealternativer i form af lilleskoler og privatskoler, men hører historier om de gode fritidshjem på Østerbro fremhævet i forældrekredsen. Skal de gode historier - og valget af folkeskolen- bevares, så kræver det ikke at Forvaltningen lukker disse fritidshjem. Begrundelsen om "børnefabrikker" er blevet afvist af politikerne - det mener jeg, er en fejl. Derfor vil jeg foreslå at I politikere besøger vores lokale fritidshjem, og også at I besøger de store SFO enheder i andre kommuner. Ligeledes vil jeg gå imod tanken om at gå fra KKFO/Fritidshjem til SFO 'er. Bevar nuværende struktur! Vores børn møder folkeskoler med kapacitetspres - små skolegårde og pres på faglokaler. Hvis I skal tænke anderledes, så inddrag fritidshjemmene i højere grad i skolens hverdag. Man kan med fordel bruge fritidshjemmenes lokaler til musik, idræt og billedkunstundervisningen. Bruge legepladserne til emneuger og trivselsarrangementer. Brug fritidspædagogerne i højere grad i skolehverdagen. De har krav på ordentlige arbejdsforhold!! Med venlig hilsen Kristine Falgaard