Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 27. januar 2015
Svarnummer:
123

Indsendt af

Daniel Park Nielsen

Virksomhed / organisation

Personalet på Kbh. Inst. Trekløveren

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

I henhold til forslaget for Bellahøj skole i forbindelse med Fremtiden fritidsreform kommer her høringssvar fra Trekløverens personalegruppe. 1:1 organiseringen og lokal forankring af fritidstilbud i klynger Vi kan kun opfordre til at bevare fritidshjemmene Trekløveren og Skansebjerg, samt fritids- og ungdomsklub under klynge BH4 - Bellabyen. • Dels for at opfylde kravene om en 1:1 ledelse med skolen. • Vi har været i klynge siden 2011, dengang var det en strategisk og langsigtet beslutning om at ændre institutions- og ledelsesstruktur og kultur med henblik på en fremtidssikring af attraktive fritidstilbud, arbejdspladser og kvalitet i kerneopgaven. Det er til dels opnået - der er altid rum til forbedring, men hvorfor så stoppe en succes? • Samtidig også fordi, at vi som klynge har iværksat en masse tværinstitutionelle pædagogiske aktiviteter og udnytter det kæmpe læringspotentiale, der ligger i en klynge med institutioner, der dækker fra 0-18 år. • Fritidshjemmene udgør et unikt læringsrum, der ikke findes tilsvarende andre steder i vores samfund. De er den eneste arena, der i sin form er aldersintegreret og samtidig voksenstøttet. Fritidshjemmene er en arena med et bredt blik, der tilbyder et langt bredere udviklingspotentiale for det enkelte barn ift. f.eks. skole og fritids- og sportsforeninger. • Fremtidsperspektivet for bevarelse af fritidshjem under klyngen vil også være, at når skolereformen evt. ophører vil der stadig væk fysisk være institutioner, der kan benyttes som før! Så skal man ikke til at opføre nye. • Vores arbejde med chanceulighed, kulturfællesskaber vil drage fordel af den større økonomiske bæredygtighed der tilbydes i en klynge. "...Fritidstilbuddene skal derfor udvikles, så de er fagligt og økonomisk bæredygtige i fremtiden. Det kræver nye måder at arbejde på." "...Både for at bevare fokus på god sammenhæng i børnenes liv og på tværs af forvaltningens forskellige tilbud, og for at sikre organisatorisk og økonomisk sammenhæng i den nye struktur, er det nødvendigt at se på strukturen på det samlede børne- og ungeområdet, herunder den bedst mulige sammenhæng mellem dagtilbud, fritidstilbud og folkeskole. " "...Pkt. 6: Der skabes den bedst mulige sammenhæng mellem dagtilbud og folkeskole, så folkeskolen i højere grad bliver forældrenes førstevalg" • Det er netop det vi har opnået med vores tværinstitutionelle samarbejde indenfor klyngen. Der arbejdes hen imod den lette overgang fra 0-6 års området til 6-9 års området til 10-14 års området for til sidst at overgå til ungdomsklub. Som det er nu vil man på baggrund af Trekløverens integration og deltagelse i det pædagogiske arbejde på 0-6 års området rent faktisk kunne gå fra 0-18 år med kendte voksne hele vejen! • Der er i det tværinstitutionelle samarbejde større mulighed for udnyttelse af personlige individuelle kompetencer, kvaliteter og pædagogisk mangfoldighed og faglighed. Fritidscenter? "... Kommunikation og inddragelse Arbejdet med Fremtidens Fritidstilbud berører mange mennesker, og det er afgørende, at forvaltningen sikrer kommunikationen til børn, forældre og medarbejdere, som er berørt af omlægningen, og dialogen med de relevante samarbejdspartnere." "...Fritidscentre for de 10-13 årige dækker flere skoler, de har som oftest flere matrikler tilknyttet, og der tages udgangspunkt i de tilgængelige faciliteter." • De unge i vores område tog i sin tid selv initiativ til at få oprettet en ungdomsklub på Trekløveren. Et af argumenterne var, beliggenheden af Skramleren, da det lå i deres nærmiljø og vante miljø. Så hvis implementeringen af fritidscenter "Bellahøj/Brønshøj" sker som planlagt, frygter vi, at det resulterer i, at de unge bare vil hænge ud i nærmiljøet, men uden tilknytning til fritidscentret. Dette resulterer nok større frekvens af hærværk og lign. Dette understøttes bl.a. af flere samtaler med de unge om fremtiden fritidstilbud og planerne herom, samt en øget frekvens af hærværk i nærmiljøet, når ungdomsklubben har lukket. De unge udtrykker selv, at de gider ikke en kæmpe klub i BHU, men bare et hyggeligt sted, hvor de kan være og have ejerskab i. • Hvis vi bibeholder fritidsklub og ungdomsklub i klyngen skal det ske med udgangspunkt i tilgængelige faciliteter/matrikler i klyngen. • Så skal de unge høres sker det gennem dette høringssvar, da der ikke er særlig mange andre, der kæmper for, at de bliver hørt og har en stemme. Personalemæssige konsekvenser Vælger man at rykke fritidshjemmene og klubtilbuddene ud af klyngestrukturen ser vi flere problematikker i forhold til de selv samme principper i arbejder ud fra : "... der skal være fokus på, at kunne fastholde en stabil og kvalificeret medarbejdergruppe, som kan sikre en sammenhæng i børnenes liv, der skaber grobund for tryghed, trivsel og læring" • Det vil for mange personaler på vores institution ikke være en attraktiv arbejdsplads, hvis man kommer ud af klyngen, og hvor er så den stabilitet og det trygge miljø så henne. Vores institution har altid været en attraktiv arbejdsplads med et godt arbejdsmiljø og trivsel - det vil vi gerne forsætte med! • Det vil være svært at bevare kerneopgaven med børnenes/de unges alsidige sociale, kulturelle, sproglige og æstetiske dannelse hvis det ikke længere er en attraktiv arbejdsplads i trivsel. Fysiske rammer • Det er en forudsætning, at der sker en gennemgribende renovation af Skramleren, da de fysiske rammer ikke forsvarlige efter vores mening både økonomiske, men også som børnenes opholdssted. Der er mange forældrehenvendelse ang. indeklimaet og bygningernes tilstand. Dette bør ske uanset udfaldet af fremtiden fritidstilbud. Det er et krav fra vores side, at der kommer en høringsrunde nr.2, hvor det pædagogiske personale får mulighed for at kvalificere de endelige organisatoriske og strukturelle løsninger omkring Bellahøj skole, så der sker en lokal forankring og ejerskab blandt det pædagogiske personale, der skal arbejde i den nye virkelighed. Vendinger som "fastholde børnene/de unge" og "trygge miljøer" nævnes i flæng, men det bliver ikke resultatet af denne reform, medmindre der lyttes til borgerne, det pædagogiske personale og børnene/de unge!

Materiale: