Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 21. januar 2015
Svarnummer:
74

Indsendt af

Inge, Anette, David, Jesper, Jannie og Mikkel

Virksomhed / organisation

Pædagogerne på Fritidshjem og Klub Marengovej

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Høringsvar fra pædagogerne på Fritidshjemmet Marengovej. Vi er en institution på Amager og er tilknyttet Skolen ved Sundet. Vi har 75 fritidshjemsbørn og 40 klubbørn. Skolen ved Sundet har helt konkret ikke fysisk ramme til at imødekomme nærhedsprincippet i ideen om én til én i fremtidens fritidstilbud. Skolens egen bygning er fredet og ombygningsmulighederne i skolens omegn er begrænsede. Der bliver behov for satellit enheder til at passe skolens børn. Omkring os er der også andre skoler der konkret har brug for pasning af både fritidshjemsbørn og klubbørn, Filipskolen, Lergravsparkens Skole og Steinerskolen. Den fysiske afstand bliver en del af børnenes daglige bevægelse. Vi har en følgeordning til de mindste børn, som vi både bruger i arbejdet med det relationelle og trafiksikkerhed. I samarbejdet med skolen bruger vi nu samtænkningen til at skabe alternative læringsmiljøer eksempelvis i fritidshjemmets lokaler. På skift går grupper af eleverne med pædagogen ned på fritidshjemmet og bruger det som led i undervisningen. Efter endt skoledag profiterer nogle børn af det miljøskift, der er mellem skole og fritidshjem. Den fysiske afstand mellem skole og institution gør skiftet tydeligt. Børnene får en anden hat på, optræder i andre sammenhænge også på tværs af alder og får andre muligheder for succesoplevelser. Pædagogisk vil vi gerne sætte lys på nærhedsprincippet i fremtidens fritidstilbud. Netop på de små fritidshjem oplever børn nærhed. Pædagogerne kender børnene og ved hvad der rører sig i deres liv. Kendskabet til de voksne og til de andre giver børn tryghed. Kendskabet og den tætte kontakt er en fordel i det pædagogiske arbejde. Det giver pædagogen mulighed for den gode iagttagelse og forældre og pædagoger samarbejder om de pædagogiske tiltag. Det er her i et miljø der er præget af kendskab, nærhed og tryghed at man kan skabe plads til de stille og usynlige børn. Alle børn bliver set og bestemte børn bliver tilgodeset. Det gør vi ved de aktiviteter vi sætter i gang og på vores værksteder. I aktiviteterne vægter vi de pædagogiske tiltag og udviklingen af barnets sociale kompetencer mindst lige så højt som udviklingen af barnets kundskaber og færdigheder. Mange små fritidshjem skaber forskellighed og foranderlighed i pasningstilbuddet, hvor det i store institutioner bliver ensartet. Selvejende institutioner er oprettet med forskelligheden som base og understøtter forældres frie valg. Det frie valg giver forældre større mulighed for at få et pædagogisk tilbud de fortrækker og det giver den enkelte institution mulighed for at fastholde dens pædagogiske synspunkter. I forslaget om fremtidens fritidstilbud er mange små selvejende institutioner sat til at lukke og på den måde er det frie valg truet. De selvejende institutioners selvstændighed afspejles også i den enkelte pædagogs indflydelse. Indflydelse og medbestemmelse i egne arbejdsopgaver giver motivation og arbejdsglæde. I de små fritidshjem er ledelse og personale tæt på hinanden. Man bliver hørt og får ansvar. Kendskabet til børnegruppen og særligt det enkelte barn giver de små fritidshjem en mulighed for fordybelse og også over et længerevarende forløb. Man følger barnets udvikling og man får mulighed får at se resultaterne af de pædagogiske tiltag og det giver motivation og arbejdsglæde. Kontakten fortsætter også efter børnene går ud. Når børnene møder engagerede voksne kommer de tilbage op igennem udviklingen af deres ungdomsliv. Vi bliver tilbudt kurser om indflydelse, nærvær, inklusion og arbejdsmiljø. Værdier der måske bedst er mulige på små fritidshjem. Vi oplever at børn profiterer af at fritidshjem er små. Dette underbygges af forskning inden for pædagogik og psykologi, trivselsundersøgelser og sygefraværsstatistikker, så hvorfor lukke de små fritidshjem?