Høringssvar vedrørende To-timers parkeringszone i Vanløse

Oprettet: 17. januar 2015
Svarnummer:
39

Indsendt af

Karsten Sedal

Virksomhed / organisation

AB

Postnr.

2720

By

Vanløse

Høringssvar

Undertegnede vil hermed knytte yderligere nogle bemærkninger til den foreslåede p-zone i Vanløse. Jeg mener således at det er en række udokumenterede påstande der ligger til grund for det faktum at Vanløse lokaludvalg og Vanløse Grundejersammenslutning har set sig varm på idéen om en p-zone i det centrale Vanløse. Desuden er jeg alt andet en tryg ved den lemfældige behandling sagen har fået i Vanløse Lokaludvalg hvor et flertal den 15/1 har tilslutte sig at der etableres en p-zone. Desuden vil jeg understrege at alle involverede er ikke er blevet spurgt. P-zonen er nemlig udvidet betragteligt i forhold til det oplæg der oprindelig blev præsenteret og som omfattede området afgrænset af Byggårdens vejlaug samt grundejerforeningerne Veras Alle, Grønvang, Katrinedal. Jvf. det kort der findes på den digitale høringsportal. Det er ydermere problematisk at Vanløse lokaludvalg debatterer emnet den 15/1 2015 to dage før sidste frist for at indsende kommentarer på den digitale høringsportal. Endelig synes p-zonen at skabe et seriøst p-problem i forhold til de vanløseborgere der bor på offentlig vej. Jf. Pkt. 3 i lokaludvalgets indstilling. Denne problematik er ikke tidligere blevet fremlagt, hverken af Lokaludvalgte eller Kommunen. Baggrunden for at etablere en p-zone er ifølge Vanløse Lokaludvalg: ”Med de mange gode trafikforbindelser i Vanløse, ikke mindst metroforbindelser til byen og lufthavnen, er bymidtens private fællesveje blevet et paradis for pendlere, som bor i omegnen og arbejder i byen, samt de mange ferierejsende til lufthavnen, der optager p-pladser i ugevis.” Ovenstående udsagn er dog blot gætterier for hverken lokaludvalget eller Københavns kommune har undersøgt om hvor mange pendlere der rent faktisk optager parkeringspladser i Vanløse. Man ved således ikke om pendlerparkering udgør et problem da der alene er tale om udokumenterede påstande. I forbindelse med Lokaludvalgets behandling af p-zonen forslaget den 15/1 2015 efterspurgte jeg konkret dokumentation af pendlerproblematikken. En sådan findes ikke. Erik Honore, der repræsenterer Vanløse Grundejersammenslutning, oplyste at ”man” have lavet en optælling af biler, og (muligvis) registeret nummerplader. Da Vanløse Grundejersammenslutning ikke har lovmæssig adgang til at kontrollere ejer oplysninger i motorregistret kan der imidlertid kun være tale om gætterier. Teknik og miljøforvaltningen har oplyst at der heller ikke foreligger nogen dokumentation af antallet af bilejere og antallet af p-pladser i det berørte område. Vi kender derfor ikke den aktuelle belægningsprocent. Det digitale københavnerkort giver et fingerpeg om at det ikke er udefrakommende pendlere der skaber problemer. Derimod er det beboernes biler der fylder op på vejene. Med henblik på at skaffe et mere konkret dokumentationsmateriale har jeg i flere omgange gennemkørt områdets veje og seneste ved middagstid den 16/1 2015 foretaget en fotoregistreret for at afdække problemets omfang. Ud fra dette er der grundlag for at konkludere følgende: Generelt er der i dagtimerne ingen problemer med at finde en parkeringsplads. Kun i et ganske lille område, der strækker sig maximalt 250 meter bort fra Vanløse station, ses en mere massiv dagtimebelastning på ca. 70-90% med parkerede biler. Det er imidlertid umuligt at afgøre hvor mange af de parkerede køretøjer der evt. tilhører pendlere da området er domineret af ret store beboelseskarreer med meget begrænsede egne parkeringsmuligheder. Hertil kommer at områdets veje er smalle og parkeringsmulighederne flere steder kunne udnyttes meget bedre ved en omlægning af de eksisterende parkeringspladser, f.eks. til skråparkering. Presset på parkeringspladserne i ovenstående område er yderligere påvirket af at der er etableret 2 timers parkering på Jernbane allé og omkring Apollovej. Hele grundlaget for p-zone projektet er baseret på gætterier snarere end fakta. Herunder et ønske fra grundejerforeninger om at begrænse trafikken på de private fællesveje. Og hermed også reducere antallet af fremmede der parkerer på de private fællesveje. Selvom det ikke siges direkte er det tydeligt at ejerne af de private fællesveje er utilfredse med at være tvunget til at betale for bl.a. vejvedligeholdelsen uden kunne bestemme hvem der benytter disse til parkering. Hvis der blot var tale om en enkelt eller to private fællesveje kunne man forstå synspunktet. Da de private fællesveje i dag udgør ca. halvdelen af vejnettet i København er der ingen logik i dette ræsonnementet. Brugen af de private fællesveje kan ikke adskilles fra resten af vejnettet, ligesom ejerne af de private fællesveje ikke kan påberåbe sig særret til at parkere sine veje. Hvis man som grundejer vil sikre sig en eksklusiv p-plads er der dog mulighed for at etablere en indkørsel til en p-plads på egen grund. Borgere med bil, der bor ved de kommunale veje som f.eks. Jernbane allé, er de senere år kommet i klemme da et flertal af de eksisterende parkeringspladser er forsvundet som følge af etablering af cykelstier. Borgerne er derfor blevet tvunget til at parkerer på de bagvedliggende villaveje der er private fællesveje. Nu vil ejerne af disse private fællesveje have indført 2-timers zoneparkering, hvad der i realiteten vil gøre det umuligt for førnævnte at parkere i deres nærområde. De har med andre ord måtte ofre deres parkeringspladser til fordel for en cykelsti til glæde for alle kommunens borgere. Også dem der bor på de private fællesveje. Indførelse af en p-zone i Vanløse med henblik på at komme pendlere til livs er et meget drastisk skridt at tage på et helt udokumenteret grundlag. Ikke mindst set i lyset af at der ikke er væsentlige parkeringsproblemer i dagtimerne, faktisk er der rigeligt med parkeringspladser, når undtages et meget afgrænset område ganske nær Vanløse station hvor parkeringsforholdene i forvejen er meget begrænsede pga. områdets struktur der yderligere er påvirket af den allerede eksisterende 2-timers p-zone på Jernbane alle, Vanløse alle og Apollovej. Jeg vil derfor opfordre Teknik- og Miljøforvaltningen til nøje at overveje de alvorlig konsekvenser og besværligheder en p-zone vil medføre for borgerne i Vanløse. Desuden bør man også vurdere om man ikke i stedet kunne vinde noget ved at omlægge en del af den nuværende 2-timers zone på Apollovej, der kun bruges lidt, for således at tilpasse parkeringen til de eksisterende behov. Inden man skrider til etablering af p-zone bør der ske saglig dokumentation og udredning af p-problematikken i bydelen der også må anskues i en bredere kommunal- og bydelsmæssig sammenhæng. Karsten Sedal