Oprettet: 9. marts 2010
Svarnummer:
190

Indsendt af

Klavs Nordbirk

Postnr.

1721

By

København V.

Høringssvar

Kære Kommune Det er med gru jeg erfare hvordan kommunen er parat til at spille hasard med det enestående miljø der er i Christianshavn. I dag er der et ganske særligt, historisk forankret og livligt miljø på og omkring kanalen på strækningen fra Trangraven til broen ved Sankt Annæ Gade. Nerven i dette miljø er bådene i kanalen, som for størstedelens vedkommende er sejlbåde. Langs den østlige kaj er en stor del af bådene tilmed gamle træskibe, som harmonerer perfekt med det historiske kvarters gamle bygninger. Tilsammen er båd- og sejlermiljøet i kanalen helt uundværligt for den atmosfære, som findes i området, det være sig på vandet, på kajen, i gaderne langs med vandet og i de nærmeste sidegader. Denne atmosfære er det, som gør kanalområdet til en helt unik del af København. Det er attraktivt for de få som har både. Det er attraktivt for det store antal beboere i området. Det er attraktivt for det store antal besøgende fra hele København, som kommer forbi på en solskinsdag, fordi det er smukt med alle de mange både midt i den gamle bydel. Det er attraktivt for det store antal indenlandske og udenlandske turister, som kommer og opsøger netop denne særlige stemning, som rent faktisk ER den stemning man fornemmer fra postkortet. Det er attraktivt for alle gæsterne på kanalrundfarterne, som hilser på bådejerne mens de er på tur igennem denne oase midt i byen, som emmer af historie, kultur og liv. Og det er denne attraktive atmosfære, dette attraktive miljø, denne kulturarv, som er på spil når man bygger en bro henover Christianshavns Kanal. Det er mit bud, at hvis man bygger en bro over Christianshavns Kanal, så vil dette miljø visne hen i løbet af maks 5 til 10 år. En bro vil betyde, at bådene ikke længere har uhindret ind- og udsejling til og fra kanalen, hvilket gælder både for de fastliggende både og de besøgende. Bådtrafikken med sejlbådene vil derfor reduceres med den konsekvens at miljøet bliver mindre attraktivt for de både som alligevel sejler ind i kanalen. Derfor vil endnu flere både forsvinde. Det bliver en negativ spiral. Når bådene forsvinder, forsvinder nerven i attraktionen for alle de mange andre mennesker, som i dag benytter området, beboere, gæster og turister. Og København vil have mistet et af de levende kulturelle vartegn, som byen kan være mest stolt af. Sejlbådene vil formentlig blive erstattet af små motorbåde, som kan gå under broen uden åbning, men disse både kan på grund af deres størrelse og det, at de ikke har master der strækker sig mod himlen, på ingen måde løfte arven fra sejlskibene. De er simpelthen ikke tilstrækkelig smukke, de har ikke den samme karakter og de harmonerer ikke med de historiske omgivelser. I værste fald fyldes kanalen af larmende speedbåde. Hvorfor er det, at det vil gå så galt? Uanset hvordan man vender og drejer det, så udgør en bro en barriere for en båd. At broen kan åbnes betyder KUN, at det fysisk set muliggøres, at både kan passere. Det betyder ikke at der rent faktisk vil være både der forsøger at passere. Det bliver et spørgsmål, om det er attraktivt nok for bådene at passere. De residerende både i kanalen vil ikke blive liggende bare fordi muligheden for at komme ud eksisterer. For at blive liggende skal bådene kunne komme ud næsten lige så frit, som var der slet ikke bygget nogen bro. For ellers kan man lige så godt ligge et andet sted. Og til sidst må jeg kommentere, at alle disse kritiske høringssvar i modtager, ikke er udtryk for rige forfængelige mennesker på Christianshavn, der ikke vil dele. Tværtimod er rigtig mange af beboerne glade for at dele, og har gjort det i mange år - og så er de jo bestemt ikke rige dem der bor i Lejerbos lejeboliger ud til det nye gennemgangsområde. Havde planerne haft samme konsekvens for de nordsjællandske villaejere ud til vandet ville projektet jo aldrig realiseres. Det har vi jo oplevet i forbindelse med den løbende debat om loven om offentlig gennemgang langs vandkanten i Nordsjælland, som ulovligt er forhindret af selvforanstaltede mure fra villaejernes side. Adgangsforholdene kunne sikres ved en tunnel under vandet eller flere af de ganske udmærkede havnebusser der kan transportere gående og cyklister over vandet. Stop de broer nu, inden i får ødelagt det sidste, aktive stykke havn i København! Med venlig hilsen Klavs Nordbirk