Høringssvar vedrørende Bellahøjen - lokalplan 514

Oprettet: 9. november 2014
Svarnummer:
28

Indsendt af

Erik Cramer

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

LINDA OG ERIK CRAMER Næsbyholmvej 21 2700 Brønshøj Telefon 38 60 74 88 cramer.erik@gmail.com Brønshøj, den 4. november 2014 Teknik- og Miljøforvaltningen Byens Udvikling Postboks 348 1503 København V Ref. Høringssvar vedrørende Bellahøjen. 1. Bebyggelsen er meget for stor og høj til området. 2. Bebyggelsens udseende passer slet ikke ind i omgivelserne (sort mod rødt) og er derfor nærmest grim. 3. Antallet af parkeringspladser til 80 biler i parkeringskælderen ligger langt fra de nødvendige og dækker slet ikke behovet. For nogle år siden fik to Andelsboligforeningerne på toppen af Næsbyholmvej og to ved Annebergvej tilladelse til at bygge loftrummene om til lejligheder. Reglerne var den gang, at man skulle lave 1½ parkeringspladser pr. lejlighed, men da der ikke i projektet var sat af til nye parkeringspladser, påpegede vi problemet over for Københavns Kommune. Kommunen, meddelte os, at den ikke skønnede, at det var nødvendigt, da der kun kom 9 – 10 nye biler til, der skulle bruge parkeringspladser. Det var imidlertid pr. ejendom i samme område. Da det dejede sig om 4 store ejendomme, der lå i en klynge tæt på hinanden, blev de 9 – 10 stykker pr. ejendom til anslået 65 manglende parkeringspladser. Næsbyholmvej og Fuglsang Alle var, inden de nye tagetager blev bygget på de 4 ejendom-me, to fredelige veje, hvor børnene trygt kunne lege. Kort tid efter byggerierne var færdige, havde vi parkerede private biler overalt langs begge veje, og biler der ledte efter parkeringspladser. Hertil kom erhvervsbilerne, hvis brugere mente, at det var rare at have bilen med hjem, så den var klar næste morgen, eller når man kom hjem fra ferie! Efterfølgende er der kommet stor gennemgående trafik med privatbiler og store og små lastbiler, der tager turen Fuglsang Alle, Næsbyholmvej, Degnemose Alle. I de første par år tog de det heller ikke så tungt også at tage turen på fortovet. I vintermånederne, når der falder sne, er parkeringskaosset endnu større. Det er ikke altid muligt at fjerne sneen på én gang, da ejerne af bilerne fjerner bilerne på forskellige tids-punkter, og man skal jo passe på bilernes lak - det er jo kun kommunens fejemaskiner, folk har affundet sig med at blive overdænget med sten og sne. Vi må derfor undertiden ud flere gange. Det er jo forståeligt, at Københavns Kommune er interesserede i at få presset flest mulige nye skatteydere ind i området, men kommunen skylder os svar på, hvor de mange biler skal ophold sig, når de ikke er i brug. 1½ bil i gennemsnit pr. lejlighed passer nok nogenlunde, måske er det lidt i underkanten. Det vil kræve ved 120 lejligheder 180 parkeringspladser, og så er der ikke plads til gæstebiler. Hvor har kommunen tænkt sig, at de 100 biler skal holde? Vi fik oplyst, at man regnede med at forøgelsen af trafikken på nabovejene ville blive 200 biler om dagen. Kim Vindbjerg fra Teknik- og Miljøforvaltningen mente ikke, at det vil være et problem, ”sådan er det, når man vælger at bo i København”. Et ret flabet svar. Grunden til, at han ikke kan se problemet, kan dog være, at han bor på Østerbro. Beboerne, der bor meget tættere på byggeriet, havde mange andre indvendinger, men det vil vi lade dem selv fremføre. Ud fra de oplevelser vi har haft tidligere med sværme af biler, efter at tagetagerne blev til lejligheder, kan vi se, at trafikproblemerne vil blive mangedoblet her. Københavns Kommune skylder os svar på: Hvordan skal op til 180 biler på samme tid kunne holde på 80 parkeringspladser eller for den sag skyld bare 120 biler? Vil kommunen nægte beboerne at anskaffe sig en bil, når alle parkeringspladserne er udlejet? Eller har man på Rådhuset opfundet en måde på, hvorpå man kan stable bilerne oven på hinanden, altså udover den kendte med at stille dem oven på hinanden ved hjælp af elevatorer? Personligt håber vi på, at projektet bliver reduceret til et mere realistisk projekt, da det ellers vil betyde en utålelig trafik og et enormt slid på vores veje. Med venlig hilsen Linda og Erik Cramer PS: I en trist anledning så vi d. 3.11.14, hvor 100/200 taxaer demonstrerede i anledning af mordet på en taxakollega på Herbergvejen. Her kunne vi se, hvor lang tid det tog at fjerne bilerne ad Fuglsang Alle.