Oprettet: 26. oktober 2014
Svarnummer:
27

Indsendt af

AB Enghaven

Virksomhed / organisation

Andelsboligforeningen Enghaven

Postnr.

1760

By

København V

Høringssvar

AB Enghaven, oktober 2014 Høringssvar til Lokalplan for Carlsberg, tillæg nr. 4 Under henvisning til det veltilrettelagte høringsmøde i Carlsberg d. 23. september 2014, samt lokalplanstillægget (Carlsberg II-del 2, tillæg 4) har AB Enghaven følgende bemærkninger: Konkret om bebyggelsen på hjørnet af Vesterfælledvej og Ny Carlsberg Vej, byggefelt D. I lokalplanen side 5 anføres, at ”Ny bebyggelse tilpasses eksisterende karrebebyggelse” Bygningen får direkte betydning for vores beboere og vi forventer en boligbebyggelse af høj arkitektonisk kvalitet. Vi er dog meget kede af den foreslåede ’parasitbebyggelse’, der på hjørnet tillader opførelse af yderligere 8 meter over de oprindeligt godkendte 5 etager. Disse ekstra etager får en markant betydning for lysforholdene for adskillige opgange. Hvis ønsket er større arkitektonisk variation, kunne man med fordel fjerne den øverste, 6. etage langs V.fælledvej og skabe en parasit med mindre højde. En uddybelse om emnet fra en venlig medarbejder fra kommunen beskrev ønsket om en parasit som at trække på arkitektoniske motiver fra Carlsbergs sjovt og skulpturelle tårne. Hvis ikke det redegøres mere som hensigten, er vi bange for, at det i stedet bliver påskud for at bygge flere kvadratmeter. Mht til denne 6. etage - hvis vi skal læse snit 3, side 9. Må vi anfægte at øverste etage slet ikke er tilbagetrukket tilstrækkeligt for at den reelt er tilpasset nabolagets karakteristiske karrébebyggelse. Der er et helt grelt eksempel på Amerikavej med både tagaltan, tagterrasser og voldsomme ’parasitter’ der er trukket ganske lidt tilbage – det frygter vi kan blive lige så voldsomt her. Vi ønsker, at tagetagen skal ’forsvinde’ set fra gadeplan på samme facon som eksisterende tage. Dvs tilbagetrukket lige så mange meter som etagen er høj. Generelt om planen Af mere generelle bemærkninger, er det påfaldende, at byggeriet rundt om Carlsbergbyen, er af en højde som er bekymrende og forringende for de omkringboende, når man sammenligner med byggeriet inden for området (vi er dog vidende om enkelte høje bygninger inden for området). På mødet d. 23. september blev der af tilhørerne påtalt bekymring på højden af bygningerne og Københavns Kommune svarede, at det jo altid er en udfordring af bevare lys og luft i København. I et andet forum om de mange fornyelser i byen, herunder Carlsbergbyen, har Københavns kommune dog udtalt: ”Vi gør meget for at bevare livskvaliteten for byens beboere. ” Dette er svært at genkende, eftersom de påtænkte høje bygninger direkte vil nedsætte livskvaliteten for naboerne. På mødet d. 23.9 fremgik det af tegningerne at Carlsbergs nye bygninger er placeret på en forhøjning, så en påtænkt bygning på 6 etager, opleves væsentlig højere end oplyst. Terræn og vand Ved kraftige regnskyl, vil det kuperede terræn naturligt lede vand til lavere terræn – nabobygningerne. Dette forhold henstiller vi til får yderligere opmærksomhed. Vindforhold ved højhuse Et andet punkt er turbulens. Der er i forvejen en del vind på Vesterfælledvej. De påtænkte høje bygninger frygter vi vil forøge vindpåvirkningen. Der er fra Carlsbergbyen påtænkt at lave foranstaltninger imod disse vindpåvirkninger, i form af vindbreaks, men kun ind mod Carlsbergbyen. Ikke ud mod Carlsberg-byens naboer. Der er enkelte dage, hvor ældre beboere ikke kommer på gaden på grund af vindforholdene, men der er på grund af de høje bygninger, udsigt til at disse dage bliver flere. Det er utilfredsstillende, at der ikke bliver taget hensyn til dette. Kan vi virkelig være det bekendt? Det mener AB Enghaven ikke. Trafikale forhold På side 74 i lokalplanstillægget fremgår det at der er primære ankomstgader fra vest, syd og øst. Hvorfor ikke også fra nord fra Frederiksberg? Den manglende ankomstvej ind i området må forventes at belaste med mere trafik på Vesterbrogade og i særdeleshed Vesterfælledvej og Ny Carlsberg Vej. Når det kommer til analysen af forventet trafik, må vi i AB Enghaven stille os uforstående over for logistikken omkring tilstrømningen af beboere, gæster og trafik. Ud fra de tal, som er oplyst af Carlsbergbyen, vil det nærme sig et besøgstal på omkring 14.000 mennesker i døgnet. Men er det om sommeren og i dagtimerne eller jævnt fordelt – dvs. dagligt? Parkeringsforholdene i Carlsbergbyen er ganske utilfredsstillende. Til dette svarede Københavns kommune under borgermødet: ”At de fleste beboere nok ville arbejde inden for området, altså i Carlsbergbyen, og der derfor ikke ville være et behov for parkeringspladser. Derudover ville en parkeringsplads koste 9.000 kr.”. Hvordan kan man udtale sig om dette? Hvad med de besøgende? Hvordan kan Carlsbergbyen og Københavns kommune dog i sin naivitet tro at der ikke bliver en voldsom søgning på områdets sparsomme parkeringspladser. Igen her er der ikke taget hensyn til de omkringboende. Når dette sammenholdes med vores tidligere indsigelser omkring miljøet (27. sept 2014, svar 1761), virker det ikke gennemtænkt, snarere dybt bekymrende. Skoler og skolevej I forlængelse af ovenstående, må man påtænke at der er skolesøgende børn. Hvor er der plads til disse i Carlsbergbyen? Der er ikke tænkt på skoler, reelle legepladser bort set fra boldbaner. Og trafiksikkerheden – hvor er den? Der er på Ny Carlsbergvej ikke anlagt cykelsti. Der er nyligt anlagt skråparkering, hvilket har indsnævret vejen og nu udgør en særdeles stor risiko, idet oversigtsforholdene er utrolig dårlige. Tillagt den støj og forurening som det vil medføre med øget trafik, blev repræsentant fra Rambøll adspurgt, hvilke tiltag der blev taget for at formindske dette. Svaret var: ”at der efterhånden blev lavet biler som forurenede mindre” og da repræsentant igen blev adspurgt i en pause, blev der udtalt: ”det var ikke deres problem”. Hvad er det for en holdning at have til andre mennesker, som faktisk bebor området og er oprigtig bekymrede? Sammenholdt med den forventede mertrafik og busrute og deraf følgende støj, rystelser og forurening, er det AB Enghavens opfattelse, at der bør rettes yderligere fokus på planlægningen af rammerne for det levede liv i lokalmiljøet. Carlsbergbyen er en stor og magtfuld bygherre. Byen og Vesterbros borgere skal ikke lide under investorers krav om profit. I det lange løb ligger værdien i tryghed, sikkerhed og godt naboskab. Det fremgik af mødet d. 23.9.14, at det var vigtigt for Carlsbergbyen, at det ikke blev en dem/os-følelse, at der skulle etableres et godt naboskab, men Carlsbergbyen og Københavns kommunes planlægning lægger ikke op til dette. AB Enghaven skal hermed gøre indsigelser mod højden på bygninger generelt i lokalplanen,. En højde som skaber forøget vindpåvirkning og gener for naboer, manglende sollys og derved forringet livskvalitet. Der må findes en løsning på byggehøjden, således at de påtænkte huse, bliver lavere og trukket tilbage, så lys- og vindforhold mindskes, så generne for de omkringboende naboer bliver mindst mulige. Herudover er der indsigelse mod højderne i bygning D.Vi gør ligeledes indsigelser mod den forventede mertrafik i området, som ikke virker gennemtænkt og virker som en direkte forringelse af og på området. Det må være muligt at omlægge indfaldsvejen til Carlsbergbyen til Vigerslev Alle eller Valby Langgade, hvor der ikke er så mange beboere ud til vejen. Derved vil mange problemer være løst. Med venlig hilsen Andelsboligforeningen Enghaven Ny Carlsbergvej 36 Formand Henrik Bornemann Carlsen AB Enghaven er blandt Vesterbros største andelsboligforeninger. Foreningen har 280 lejligheder og ca 700 beboere.