Høringssvar vedrørende København som Julemarkedsby

Oprettet: 15. juni 2014
Svarnummer:
8

Indsendt af

Michael Deutsch

Virksomhed / organisation

Magic Entertainment

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

Høring Julemarked Hørjbro Plads Som ansvarlig for julemarkedet på Højbro Plads vil jeg hermed gerne bidrage med et høringssvar i forbindelse med Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning overvejelser om julemarkederne i Indre By i 2014. Julemarkedet på Højbro Plads har i de forgangne tre år afholdt et velbesøgt og vellykket jule-marked på Højbro Plads i København. Et julemarked, der både blandt de besøgende og i udenlandske medier har fået stor opmærksomhed og megen positiv omtale. Derfor er jeg glad for, at Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune har til hensigt at give tilsagn om tilladelse til julemarkederne i 2014 ud fra et ønske om at skabe en høj grad af julestemning i hele Indre By. Julemarked med traditioner og hygge for hele familien Julemarkedet på Højbro Plads gennemføres efter gode gamle traditioner, hvor begreber som nærhed, stemning og hygge danner en god og samlende ramme om en travlt og stresset hverdag for mange mennesker. Til trods for Højbro Plads’ unikke beliggenhed og smukke historiske og arkitektoniske omgi-velser er pladsen i vinterhalvåret ikke genstand for megen aktivitet. Til forskel fra sommer-perioden, hvor udendørs servering og forskellige musikalske og andre begivenheder skaber liv på pladsen, har den i årets sidste måneder været helt mennesketom, indtil vores julemarked fra 2011 blev et yndet samlingspunkt for mange mennesker. Et tiltrængt pustrum for travle københavnere og en fascinerende oplevelse for mange besøgende. Julemarkedet på Højbro Plads er således blevet et populært udflugtsmål med over 1,6 millioner besøgende fra både nær og fjern i de 5 uger, markedet finder sted. Udover de mange besø-gende fra København, kommer der mange tilrejsende fra resten af landet; eksempelvis arrangeres der busser fra både Kalundborg og Vordingborg. Herudover bliver der arrangeret et større antal busture fra Sverige. Herudover kommer der daglig et betydeligt antal norske turister med færgen fra Oslo. Og endelig besøges julemarkedet på Højbro Plads af et betydeligt antal navnlig asiatiske, italienske og amerikanske turister. Rygtet om det hyggelige julemarked på Højbro Plads er glædeligvis nået vidt omkring. Det betyder flere arbejdspladser, større omsætning og beskatningsgrundlag samt ikke mindst mere dynamik i byen uden for sommersæsonen. På den måde har julemarkedet på Højbro Plads både karakter af en begivenhed, en tradition og en kulturinstitution i Indre By. Et kendetegn ved og samtidig en vigtig forudsætning for julemarkedets popularitet og succes er den hyggelige stemning og intime atmosfære, markedets indretning skaber. Et forhold, vi véd, at andre arrangører i Danmark og udlandet misunder julemarkedet på Højbro Plads. Eksempelvis er det vigtigt, at de opsatte huse og boder står tæt ved hinanden og flankeres af de opsatte hegn, således at oplevelsen af at gå ind i en lille ”juleby” og juleunivers bevares. Herved skabes den stemning og hygge, som ikke ville være mulig, hvis der blev stillet krav om afstand og mellemrum mellem husene. Det ville endvidere medføre risiko for, at cykler lem-fældigt blev henslængt mellem husene eller låst fast til træerne til gene for de besøgende. Den pæne og rene facade, og dermed oplevelse, vores julemarked skaber, skal vi værne om som et af julemarkedets vartegn. For at skabe de smukkeste og hyggeligste rammer om julemarkedet på Højbro Plads har vi udsmykket pladsen med 6 meter høje lysjuletræer, som er specielt lavet til pladsen. Vi opstillede sidste år et 8 meter højt, specielt jueltræ, som er det eneste af sin art i Danmark, og som har en 200 meter lang lyskæde. Der var opsat 400 meter gran guirlander på pladsen. 60 juletræer, som alle var med lys og julepynt. Og ikke mindst havde vi opsat en i alt 3,5 kilometer land lyskæde for at skabe den rette stemning på pladsen i den ellers mørke tid. I de senere år har erhvervs- og butiksdrivende i inde by mærket en stigende konkurrence fra juleaktiviteter i både indkøbscentre og offentlige pladser i omegnskommunerne. Kampen om de besøgende i juletiden er for længst gået ind. Det efterhånden traditionsrige julemarked på Højbro Plads er et godt modsvar herpå. Julemarkedets mange besøgende har også en positiv afsmittende effekt for omkringliggende butikker, restauranter og barer m.v., som i øvrigt ikke har udendørs servering i den periode, julemarkedet finder sted på. Kendsgerningen er, at Højbro Plads i en årrække har været meget lidt besøgt, når sommeren er ovre og frem til påske. Nu er tingene ændret i de 5 uger, julemarkedet står på. Det autentiske julemarked tiltrækker mange besøgende og hermed omsætning til hele kvarterets erhvervsdrivende. Vi er derfor også glade for den positive holdning, bl.a. KBH K, tidligere Københavns City Center, har givet udtryk for i høringen om julemarkeder i Indre By 2014. Dialog og samarbejde Det fremgår af Teknik- og Miljøforvaltningens høringsoplæg, at det over for arrangørerne af julemarkederne i år overvejes at stille krav om: 1) at markederne åbnes op, så de opleves som en mere integreret del af byen 2) at markederne inviterer til samarbejde med de omkringliggende restaurationer, butikker og stader, så der også på denne vis opnås en bedre synergieffekt. Disse betragtninger er vi naturligvis lydgøre overfor. Og for så vidt angår julemarkedet på højbro Plads kan jeg oplyse følgende: Ad 1 – åbning og integration For i endnu højere grad at skabe et godt samspil med og åbning i forhold til de øvrige er-hvervsdrivende på Højbro Plads, vil julemarkedet i 2014 få en anden opstilling og afskærm-ning, som imødekommer de ønsker og forslag, der fra forskellige side har været fremsat. Som bilag 1 vedhæftes en oversigt over, hvordan julemarkedet så ud i 2013 med et lukket hegn på begge sider af markedet. Som bilag 2 vedhæftes en oversigt over, hvordan julemarkedet i 2014 forventes at se ud. Som det fremgår af oversigten, vil de boder, der sidste år vendte bagsiden ud i mod de permanente restauranter og virksomheder på pladsen, i år blive rykket ind på pladsens midte. Det betyder, at det i år vi være bodernes facader, som vil vende over mod forretningerne. Det betyder endvidere, at alle de mange besøgende på markedet, vil have frit udsyn til de serveringssteder (sandwichbar og wok m.v.), som ligger på gadens modsatte side. Som det fremgår af oversigten, vil det betyde en helt anden åbenhed i forhold til de øvrige erhvervsdrivende på pladsen. For at undgå tyveri og hærværk imod julemarkedets udsmykning og boder samt for at undgå brandfare, vil der være opsat et stålhegn på den langside, som ligger ud imod sandwichbaren og wok-grillen. Jeg kan i den forbindelse nævne, at der af sikkerhedshensyn er opsat en brandslukker på samtlige boder, og at det pågældende hegn også skal hindre tyveri af disse om natten. Det nævnte hegn bliver et såkaldt partielt stålhegn, som er delvis gennemsigtigt. Det indebærer, at besøgende på markedet kan se de pågældende serviceringssteder, og at gående på fortovet foran serveringsstederne kan se ind på markedet. Det betyder også, at der også uden for markedets åbningstider vil være udsyn til det jule-udsmykkede område. Om fornødent kunne man alternativt overveje at lave en åbning i hegnet på den østvendte langside med henblik på at øge tilgængeligheden til julemarkedet derfra. Ad 2 – samarbejde og synergier Det kan næppe overraske, at gennemførelse af et marked som julemarkedet på Højbro Plads kræver betydelige investeringer til både udsmykning, materiel, sikkerhed og ikke mindst markedsføring. Der er en nødvendig forudsætning for at tiltrække de mange besøgende til Højbro Plads. Samtidig er det mit indtryk, at gode oplevelser på Højbro Plads i forbindelse med julemarkedet kan inspirere de besøgende til tilbagevenden og besøg på pladsen på andre tidspunkter af året. Til gavn for det omkringliggende erhvervsliv generelt. Vi er meget åbne over for et samarbejde med alle erhvervsdrivende, som ønsker at være med til at skabe rammerne om en god juleoplevelse for de besøgende. Derfor vil det kun glæde os, hvis de omkringliggende serviceringssteder m.v. ønsker at have en bod, som kan bidrage til julemarkedets kvalitet og professionelle standard. Naturligvis på samme vilkår som andre lejere. I parentes bemærket vil de lokale erhvervsdrivende have nogle særlige praktiske og logistik-mæssige fordele i at have salg og/eller servicering på julemarkedet, sammenlignet med andre lejere af juleboderne. Derudover er de lokale erhvervsdrivendes tilstedeværelse på julemarkedet også en enestående mulighed for at markedsføre deres helårsforretning over for de mange besøgende. Den ovenfor under pkt. 1 omtalte åbning af julemarkedet på den østvendte langside vil samtidig være en forbedret mulighed for at eksponere de pågældende serveringssteder i forhold til de mange besøgende på julemarkedet. Vi har naturligvis ingen indvendinger imod, at de lokale erhvervsdrivende ved skiltning og jule-udsmykning på egne forretninger bidrager til at skabe den opmærksomhed og stemning, som de mange besøgende værdsætter. Tværtimod kan vi kun opfordre de pågældende erhvervs-drivende til at bidrage til sammen med os at skabe en fælles og smuk ramme om julen på Højbro Plads. Afsluttende bemærkninger Julemarkedet er som anført medvirkende til at skabe aktivitet og attraktivitet til glæde for både de besøgende, de omkringliggende erhvervsdrivende og ikke mindst Københavns Kommunes bestræbelser på at skabe gode oplevelser og beskæftigelse i en tid med generel afmatning og tilbageholdenhed. Vi ser frem til i år endnu en gang at bidrage til at gøre Indre By til en traditionsrig og velan-skrevet julemarkedsby. Og vi står selvsagt til rådighed, såfremt kommunen ønsker en uddybning af ovenstående synspunkter. Med venlig hilsen JULEMARKEDET PÅ HØJBRO PLADS Michel Deutsch