Høringssvar vedrørende Lergravsvej - Supplerende høring

Oprettet: 22. marts 2014
Svarnummer:
37

Indsendt af

Ellen-Margrethe Soelberg

Virksomhed / organisation

1955

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Kære KK/TMF 22. marts 2014 Vi har fået et revideret og forbedret forslag til lokalplanen for Lergravsvej. Det kommer dog ikke frem til et tilfredsstillende resultat, selvom der har været gjort en stor og seriøs indsats for, at dette skulle lykkes. Jeg vil derfor komme med følgende ændringsforslag af primær principiel karakter. Hold mere afstand til naboerne og samme højde som nabobebyggelserne, der hvor de står ’side om side’! Problemet med højden ikke uvæsentlig, da der er valgt en særdeles kort afstand mellem den kommende bebyggelse og naboerne. En afstand som i tidligere lokalplaner var fornuftig, i og med at cykelstien alene udgjorde 12 m – og den er blevet halveret! I det nordøstlige hjørne bliver Øresunds Strandpark etape 1 og 2 dobbelt ramt ligesom Øresunds Have også ser ud til at få naboer urimeligt tæt på. Jeg beder jer tage dette forhold alvorligt og øge afstanden med minimum 5-10 meter. Øresundsgruppen har kommet med mange forslag til, hvordan man kunne flytte etagemetrene, uden at vil skabe unødige gener for områdets aktuelle naboer. Metronært område Vi skal, som lokalplanen fornuftigt foreskriver, være mange mennesker omkring metroen. Det er vi allerede – og der er i myldretiden mangel på kapacitet. Vi får snart endnu flere beboere ved Øresund metrostation – fx hele Krimsvej. Selvom metroens kapacitet kan udvides en smule – synes forudsætningen i lokalplanen med at have mange beboere omkring Øresund metrostation allerede nu at være mere end indfriet inden for kort tid, hvor Krimsvej også bliver færdigudbygget. Det betyder, at en lidt lavere bebyggelsesgrad på ”Lergravs-grunden” ikke går i mod Københavns kommunens overordnede plan for at have mange beboere omkring metrostationen Øresund. Desuden bliver endnu flere københavnere året rundt tiltrukket af det dejlige rekreative område, som Amager Strandpark udgør. Det er godt – men det belaster lokalområdet – og det er allerede nu i perioder stærkt overbelastet. Derfor skal det tages alvorligt, at området ikke kvæles i dets enorme succes – til skade for hele hovedstaden. Flere glade naboer og mere tro på lokaldemokratiet Ved en byggehøjde som nævnt ovenfor og en større afstand til de nærmeste naboer kan antallet af boligkvadratmeter naturligvis blive lidt lavere end i den reviderede plan, hvis ikke der bygges lidt højere fx langs metrotracen. Dette opvejes dog af bedre forhold for beboerne, som dermed også vil føle sig hørt, hvis deres indsigelser bliver efterkommet. Mere lys og luft giver glade beboere. Og et stærkt lokalt demokrati giver glade borgere, der fortsat vil arbejde for et endnu bedre København – sammen med de folkevalgte. Med venlig hilsen Ellen-Margrethe Soelberg Øresund Strandpark – etape 1 PS: Jeg har deltaget i arbejdet i Øresundsgruppen