Oprettet: 25. februar 2010
Svarnummer:
49

Indsendt af

Jakob Holm

Postnr.

1429

By

København

Høringssvar

Christianshavn 25/2 2010 Høringssvar vedr. Broer over Inderhavnen. Broerne over inderhavnen vil fjerne den sidste rest af sejlerliv der er tilbage i inderhavnen. Det er bla. sejlerlivet man ønsker at opleve på Christianshavn og det forsvinder med broerne. Projektet bærer præg af at der er givet et beløb til broen og alle de øvrige forudsætninger skal tvinges til at passe til broen. I starten var det operagæsterne der var argumentet for en forbindelse over havneløbet. Men operasæsonen er om efteråret, vinteren og foråret og det er urealistisk at se operagæsterne stavre over flere kilometer broer i højhælede sko i sne og slud og blæst. Skulle de komme med metroen? så er der endnu længere at gå. Hvis ikke med metroen hvor skulle de så parkere? Det er slemt nok at gå den korte ofte ganske forblæste distance fra den glimrende parkeringsplads der ligger lige ved siden af operaen. Der er forbindelse med almindelig vej og busforbindelse, alt rigeligt til operagæsterne. Det er vist gået op for en hel del mennesker at opera-argumentet ikke holder og nu er argumentet at broerne skal etableres af hensyn til cyklisterne. Det argument holder heller ikke. Der skrives igen og igen om forbindelsen til det grønne cykelnet på Amager. De cykelstier der er markeret grønne på Amager ligger syd for Amager Boulevard og der er ingen forbindelse op til den påtænkte Christanshavnerrute. De cykelstier der kunne skabes forbindelse til på Amager er almindelige cykelstier langs store tungt trafikerede veje; der er ikke noget grønt over dem. Selve Christanshavner forbindelsen ser på forhånd ud til at være utopisk når man tænker på alle de parter der nødvendigvis må afgive områder til cykelstien. Det gælder Lejerbo’s område ved Trangraven, der i dag er et trivselsrum for beboere og sejlere. Det gælder institutionen Bodenhoff som må afgive en stribe langs vandet som hidtil har givet institutionens brugere en fornemmelse af et frirum væk fra Refshalevej med dens kaotiske og livsfarlige trafik. Det gælder Christania hvor det vil kræve megen velvilje til omfattende omlægning af stiforløb og udvidelse af Dyssebroen. Det gælder forbindelsen gennem kolonihaverne og tværs over boldbanerne som det er skitseret i pjecen. Min indsigelse går på at en på forhånd vedtaget dagsorden pakkes ind i argumenter der ikke holder, og som tilsyneladende skal gennemtvinges koste hvad det vil. Hvorfor ikke bare sige det ligeud at kommunen vil have en forbindelse fordi den bliver betalt. Min indsigelse går på at urimeligt mange mennesker bliver generet af denne forbindelse i forhold til den gavn den måtte blive til for nogle få. Min indsigelse går på at der ikke er noget grønt cykelnet på Amager at forbinde til. Min indsigelse går på at Christianshavnerruten er varm luft; den kan ikke gennemføres og bliver helt sikkert opgivet så snart broerne er en realitet. Min indsigelse går på at broerne vil være ødelæggende for den lille rest af unikt sejlermiljø der er tilbage i inderhavnen. Det er galimatias at bygge 4 broer der vel alle skal kunne åbnes? Døgnet rundt? Min indsigelse går på at en gave fra en rig person kommer til at påføre kommunen varige udgifter der ikke er gjort rede for i Forslag til lokalplanen. Bliver der råd til alle de nødvendige omlægninger der hører til broerne? Skal der personale til at betjene broerne? Hvad koster det? Hvor kommer pengene fra? Er det igen skoler og plejehjem eller den udskudte trafiksanering af Prinsessegade der må holde for? Min indsigelse går på at sejlermiljøet på Christianshavn ofres til glæde for sommerturister; vi er mange der på bor her hele året. Min anbefaling er at etablere en pendulfærge der løser alle problemerne og tilgodeser alle parter. Hvor svært kan det være? Mvh Jakob Holm Burmeistersgade 9, 3tv 1429 København K