Oprettet: 24. februar 2010
Svarnummer:
39

Indsendt af

Rasmus Vistisen

Postnr.

1436

By

København K

Høringssvar

Hvad er egentlig grundlaget for endnu en bro over Proviantmestergraven? Jeg har en kommentar til COWIs rapport http://kk.dk/Borger/ByOgTrafik/Anlaegsprojekter/StiOgVejbroer/~/media/49D5697A28604145A8B51256F8DDB398.ashx I rapporten er en udregning for rejsetiden fra Kongens Nytorv til Operaen, der i dag tager 13 min fodgænger+havnebus (der sejler i pendulfart hele dagen). I rapporten står der at man med den kommende broforbindelse vil kunne tilbagelægge turen på 10 min til fods. Dette er dog en fejl, da denne rute udgår fra enden af Nyhavn og IKKE fra Kongens Nytorv. En gåtur fra Kongens Nytorv til operaen over de nye broer vil derimod tage ca 22 min. Eller med andre ord 8 minutter længere end angivet i rapporten og dermed vil turen blive længere for gæsterne til Operaen... Der er i forvejen en bro mellem Arsenaløen og Holmen (Frederiksholmbroen), som ligger kun 120 meter fra den tiltænkte nye bro over Proviantmestergraven. Da det kun er gæster til Operaen der vil have glæde af denne bro (alle andre besøg til Holmen/B&W skal under alle omstændigheder af Philip de Langes Alle og kan derfor lige så godt benytte Frederiksholmbroen) - og at disse gæster sandsynligvis vil foretrække en langt hurtigere tur med havnebussen, må man derfor konkluderer at endnu en bro over Proviantmestergraven er overflødig. En ny bro her vil ydermere gøre det meget svært for det i forvejen stærkt pressede maritime miljø på Halvtolv. Jeg synes derfor det vil være på sin plads særligt at genoverveje denne bro ganske nøje!