Oprettet: 24. januar 2013
Svarnummer:
5

Indsendt af

Iben Keller

Virksomhed / organisation

Andelsforeningen af 1.6.1985

Postnr.

2200

By

Kbh.

Høringssvar

"Det kan være forbundet med alvorlige helbredsmæssige konsekvenser at være udsat for vejstøj. Det er skønnet, at flere hundrede danskere hvert år dør for tidligt på grund af udsættelse for vejstøj." "Ifølge Verdenssundhedsorganisationen WHO, kan trafikstøj medføre gener og helbredseffekter som kommunikationsbesvær, hovedpine, søvnbesvær, stress, forøget blodtryk, forøget risiko for hjertesygdomme og hormonelle påvirkninger." Dette er indledningen på teksten på Miljøstyrelsens webside om "Sundhed og støj", der beskriver den effekt, daglig "trafikstøj" har på borgere, der bliver udsat for den slags. Det er jo ironisk, at man i en del af Københavns kommune (Miljøstyrelsen) kører en "Rolig Bolig kampagne", mens man i en anden del af kommunen arbejder for at forværre samme støjforhold- og påvirkninger for en stor gruppe af borgere i kommunen, der er blevet påtvunget den gene i årevis. I vores konkrete tilfælde ved Nørrebroparken drejer det sig eksempelvis om 7 år - ESTIMERET, men de er, såvidt vides, allerede væsentligt forsinket nu, mindre end halvandet år inde i processen. For at indhente forsinkelsen har Københavns kommune nu ydermere valgt at påtvinge de berørte naboer endnu en forværring af deres levevilkår ved at øge den tilladte, natlige støjgrænse fra 45 dB til 62 dB. Set i forh.t. den logaritmiske dB-skala betyder det ikke bare en stigning på 17 dB – det er en mangedobling af den hidtidige, natlige støjgrænse, der vil være til betydelig gene for naboerne. På alle ”normale” byggepladser i København er der en støjgrænse på 40 (FYRRE!) dB om natten og i Miljøstyrelsens vejledning nr. 4/2007 "Støj fra veje står der specifikt, at ”Områder udlagt til boligformål […] skal sikres et støjniveau fra veje, som ikke overskrider 58 dB.” (s. 13). Det niveau vælger Københavns kommune i det nye påbud at sætte op til 62dB i nattetimerne og 70 dB i dagtimerne i en ikke nærmere defineret tidsperiode – det er simpelthen uanstændigt alene at overveje! I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at spørge Københavns kommune, hvem der vil forklare vores respektive arbejdsgivere, at vi (i perioder) ikke vil være fuldt arbejdsdygtige, som følge af mistet nattesøvn pga. det støjende metrobyggeri lige udenfor vores vinduer? Hvem vil, i disse krisetider, tage ansvar for at sikre vores jobs, eller alternativt skaffe os nye jobs, hvis vi mister vores nuværende jobs som konsekvens af vores forstyrrede nattesøvn/koncentrationsevne? Hvem vil i yderste konsekvens udbetale erstatning, hvis det kommer så vidt at vi mister vores jobs som følge af mistet arbejdsevne i (længere) perioder? Og hvem vil i øvrigt erstatte den mistede livskvalitet, vi nu vil opleve som følge af mistet søvn? Når man påtvinger borgere, der har valgt at købe en bolig i et roligt kvarter i byen, en så omfattende gene og sundhedsrisiko, bør man som minimum forsøge at gøre forholdene så tålelige som muligt i den store del af deres liv, hvor de er stavnsbundne til deres lejligheder, som de typisk ikke kan sælge uden et betragteligt tab. DERFOR bør man give de berørte borgere mulighed for at få middagsro, når de kommer hjem fra arbejde, nattero til at få deres søvnbehov dækket OG give dem ro til at slappe af i weekenden, der, for de flestes vedkommende, er arbejdsfri og dage til genopladning i en ellers travl hverdag. Jeg vil på det kraftigste modsætte mig, udvidelsen af de i forvejen alt for omfattende arbejdstider og støjgrænser for metrobyggeriet i Nørrebroparken! Alternativt bør Københavns kommune tilbyde alle påvirkede naboer genhusning under alle byggerier, der forventes at vare mere end et år! Miljøstyrelsen "Støj og sundhed"/"Rolig bolig kampagne": http://www.mst.dk/Virksomhed_og_myndighed/Stoej/trafikstoj/stoejogsundhed/ Miljøstyrelsens vejledning nr. 4/2007 "Støj fra veje": http://www.mst.dk/NR/rdonlyres/FF3B535E-4A31-4C70-99EC-F4803605BE46/48496/Vejstjvejledning3.pdf Iben Keller på vegne af bestyrelsen i Andelsboligforeningen af 1.6.1985 Nordbanegade 18, Vedbækgade 13, Søllerødgade 55 og 57, 2200 Kbh. N.