Oprettet: 9. december 2012
Svarnummer:
54

Indsendt af

Christianshavns Skoles skolebestyrelse

Postnr.

1422

By

København K

Høringssvar

Høringssvar vedr. forslag til tillæg nr. 3 til lokalplan nr. 331 Holmen II fra Christianshavns Skoles skolebestyrelse, der repræsenterer forældre til 700 børn på Christianshavns skole, som ligger på to adresser i Prinsessegade. Skolebestyrelsen har siden 2009 været inddraget og fulgt processen tæt vedr. udarbejdelse af dette forslag. Derfor ved vi også at både teknik og miljø udvalget og ansatte i teknik og miljøforvaltningen ved, at de trafikale forhold i og omkring Prinsessegade er usammenlignelig med andre steder i landet, hvorfor en udbedring af trafiksikkerheden her også kræver at man gør sig særlige overvejelser. Vi har som udgangspunkt været meget positive over, at der er afsat midler til at forbedre sikkerheden af skolevejen for de mange børn i Prinsessegade, hvilket vi har set frem til i mange år. Vi mener dog ikke at dette forslag mærkbart vil forbedre trafiksikkerheden i forhold til de flere tusinde børn der færdes og krydser Prinsessegade i hverdagene, vi mener at både politikker og forvaltning mangler at gøre sig nogle uddybende overvejelser, hvilket vi vil skitsere her: For det første anslås det i forslaget at når busslusen åbnes vil der kun komme 300 flere biler gennem Prinsessegade. Dette tal undrer vi os meget over når vi ved, at før busslusen blev etableret, var der mellem 4000 til 6000 flere biler i Prinsessegade i hverdagene. Derudover har man i forslaget ikke taget højde for udbygningen af Margretheholmen og de heraf flere trafikanter. Har man lavet aktuelle trafiktællinger, og i så fald hvor kan de ses? Vi forudser endvidere at en åbning af busslusen vil give anledning til en hurtigere kørsel på Danneskiold Samsøes Allé, en strækning hvor der færdes mange skolebørn. Samlet set vil åbningen af slusen øge mængde af biler og deres hastighed, hvilket vi ikke mener harmonere med en forbedring af en sikker skolevej. Derudover er der forslag om indsnævringer flere steder, hvor der kun er plads til en bil, og hvor man samtidig tilsigter at børnene skal krydse. Her er vi særligt bekymret for at dette giver anledning til ”hvem kommer først kørsel”, en kørsel børn ikke har en chance for at overskue. Forvaltningen har tilkendegivet at disse indsnævringer ikke er forsøgt i lignende gader med samme slags kørsel som vi har her i Prinsessegade, hvorfor vi betragter dette som et eksperiment. Vi mener ikke det er tid til eksperimenter, vi har ventet længe nok på en holdbar løsning, en løsning der bl.a. giver mere tryghed og overskuelighed for vores skolebørn. Endvidere kan vi med forslaget forudse både øget støj og forurening, pga. den øget stop- og start kørsel samt tomgangsforurening. Vi er uforstående over at man bevidst vælger at øge forureningen i et område med så mange børn, især når man på Københavns kommunes egen hjemmeside under sundhed kan læse at ”Københavns Kommune vil gerne skabe rammer for et godt, sundt og langt liv for borgerne”. Skolebestyrelsen foreslår: At der hurtigst muligt bliver lavet flere midlertidige bump el. lign. i Prinsessegade, indtil der kan ske en forsvarlig og mærkbar forbedring af sikkerheden i Prinsessegade. At der bliver lavet en uafhængig vurdering af forslaget INDEN det iværksættes. At hvis en uafhængig vurdering ikke kan ske INDEN iværksættelse af forslaget, at man først trafiksanerer prinsessegade, hvorefter man dokumenterer effekten af dette, og derefter tager stilling til om det er forsvarligt at nedlægge busslusen. Disse forslag vil sikre at vi undgår vores børn og unge bliver udsat for at være trafikale eksperimenter, samt at spilde ca. 4 millioner samt 2 millioner til Movia årligt, på en sanering der alligevel ikke har nogen effekt. Afslutningsvis vil vi understrege at vi i skolebestyrelsen har hæftet os ved at: "Partierne lægger vægt på en samlet løsning for trafikbetjening af Holmen og fredeliggørelsen af Prinsessegade, hvor trafiksikkerheden i den endelige løsning for Prinsessegade mærkbart forbedres, særligt i forhold til de mange børn og unge i områdets institutioner og skoler." (Protokolbemærkning fra partierne bag forslaget (Soc, RV, V, Kons og LA) i BR 10. marts 2011). Samlet set mener vi ikke i skolebestyrelsen, at dette forslag der nu ligger til sanering af Prinsessegade, vil forbedre trafiksikkerheden for børn og unge, hvorfor vi anbefaler at politikere og forvaltning genovervejer forslaget, eller som minimum følger vores ovenstående forslag. Med venlig hilsen På vegne af Christianshavns Skoles skolebestyrelse Formand Anja Clausen