Oprettet: 9. december 2012
Svarnummer:
40

Indsendt af

Jacob Rehling

Postnr.

1436

By

København

Høringssvar

Lokalplanforslag Holmen II - tillæg 3 Indsigelse med konstruktive forslag: 1. Dette er en indsigelse mod lokalplanforslagets nedlæggelse af Busslusen, men også et konstruktivt forslag i denne sammenhæng. 2. Dette er også en indsigelse mod den aktuelle udformning af forslaget til trafiksanering af Prinsessegade, idet forslaget på ét væsenligt område forekommer yderst uhensigtsmæssigt (de 4 indsnævringer af kørebanerne), og på andre områder rummer væsenlige mangler. 3. Det offentlige løber yderligere en betydelig risiko for at gøre en fejlinvestering og for at trække en løsning ned over hovedet på de lokale borgerne, der vil resultere i voldsomme protester, når alle konsekvenserne af lokalplanens gennemførelse på et senere tidspunkt går op for dem. Supplerende mener jeg, at det er vigtigt, ja nødvendigt at inddrage Christiania i sagen. Man må kunne forlange, at Christiania, der er en meget væsenlig årsager til trafikproblemerne i Prinsessegade, bidrager aktivt til at finde løsninger på nogle af problemerne, som f.eks. taxaproblemerne, ulovlig parkering og mangel på vendepladser. Måske skal Christiania stille nogle relativt få m2 til rådighed for disse formål ? Overordnet rummer det fremlagte lokalplanforslag to elementer, hvor der er meget stor usikkerhed om effekt og konsekvenser: 1. Nedlæggelse af Busslusen. Cowi-rapporten angiver, at en nedlæggelse af Busslusen vil medføre en forøgelse af den daglige trafik med ca. 1.800 biler, men at dette vil kunne reduceres til 300 med de planlagte trafiksaneringer i Prinsessegade. Jeg tvivler som mange andre meget på at tallet 1.800 er rigtigt. Der er næppe taget hensyn til institutionsudbygningen, Multihallen og fremtidige byggerier på Christiansholm. Men HVIS tallet 1.800 biler ekstra skulle vise sig at være nogenlunde korrekt, så er de 300 det ihvertfald ikke. Den menneskelige natur er nu engang sådan, at man vælger den korte vej, også når det går meget langsomt p.g.a. trafik og vejspærringer. Langt de fleste af de ekstra 1.800 biler vil forsøge at komme igennem Prinsessegade. Der er iøvrigt kommet så mange protester, indsigelser og underskrifter mod Busslusens nedlæggelse, at det også politisk må være uklogt at trumfe den igennem. 2. De 4 indsnævringer af kørebanen (enkeltsporede forsætninger). Jeg er i høj grad enig i, at en trafiksanering af Prinsessegade er nødvendig. Hastigheden SKAL tvinges ned og vild kørsel gøres umulig. Men de foreslåede 4 indsnævringer af kørebanen er et eksperiment, som ikke er prøvet andre steder. Det er noget man gør i et villakvarter for at forhindre uvedkommende gennemkørsel med for høj hastighed. Indsnævringerne vil medføre en meget uforudsigelig trafikafvikling, som kan være svær at overskue for de bløde trafikanter. Der opstår nemt farlige situationer omkring indsnævringerne. En LANGSOM afvikling af trafikken i 2 baner er en kendt og langt mere overskuelig situation for børn m.fl. at forholde sig til. I myldretiderne vil de 4 indsnævringer bevirke, at trafikken går omtrent helt i stå. Det vil muligvis få nogle få trafikanter, der har mulighed for det, til at vælge Kløvermarksvej, men alle de lokale (beboere, dem der arbejder i lokalområdet eller har børn i institutionerne), som er tvunget til at benytte Prinsessegade, forsinkes og generes voldsomt. Det samme gælder busserne. Disse forventelige konsekvenser forudser de lokale beboere vist ikke i fuldt omfang idag. Der vil opstå massive protester den dag, det sker, med krav om nedlæggelse af indsnævringerne (pengespild). Igen; en LANGSOM afvikling af trafikken i to baner er betydelig mere hensigtsmæssig. Mit forslag til det videre forløb: 1. Kommunen besinder sig og bevarer Busslusen, fordi den i betydelig grad bidrager til at reducere de stadigt voksende trafikproblemer i Prinsessegade, og fordi man ikke vil sidde de mange protester overhørig. Alternativt: Kommunen garanterer, at Busslusen ikke nedlægges før alle dele af trafiksaneringen i området er gennemført, og ikke før et efterfølgende forsøg over 6-12 mdr. viser, at det kan ske uden nævneværdige gener. Er det ikke tilfældet, bevares busslusen. I den forbindelse er det vigtigt at der gennemføres tilstrækkelige målinger af trafikafviklingen i de forskellige situationer. 2. Forslaget til trafiksanering af Prinsessegade revideres ud fra princippet LANGSOM kørsel i to baner i hele Prinsessegade. Mange af lokalplanforslagets udmærkede løsninger kan anvendes. Det bliver nødvendigt at lave gennemgående bump et antal steder, så bilerne ikke smutter igennem i midten og så hastigheden tvinges ned. Denne fremgangsmåde er billigere end den foreslåede, den fjerner risikoen for en fejlinvestering (indsnævringerne) og sikrer, at der i myldretidsperioder kan ske en rimelig afvikling af nødvendig lokaltrafik. Samtidig undgås det at forsinke Movias busser og buspassagerer og millionkompensationen til Movia spares. De bløde trafikanters krydsen af Prinsessegade skal selvfølgelig gentænkes. Der skal yderligere findes en mere holdbar løsning på taxaproblemer, vendeproblemer m.m. omkring Christiania, der bør involveres. (Se også mine ideer til en mulig løsning af taxaproblemerne nedenfor). Jeg ser frem til, at Kommunen lytter til og reagerer positivt og konstruktivt på mine såvel som mange andres indsigelser, kommentarer og forslag til lokalplanforslaget. Med venlig hilsen Jacob Rehling, Halvtolv Arsenaløen. Forslag til mulige løsninger på taxaproblemet: 1. Taxa-passagerafsætning og -holdeplads i Bådsmandsstræde: Ankommende taxaer drejer fra Prinsessegade ned ad Bådsmandsstræde, vender for enden (der er plads) og fortsætter til en ny taxaholdeplads langs Christiania (afsætning, påstigning). En del af de nuværende parkeringspladser her kan flyttes et stykke ned ad Bådsmandsstræde. Ulemper: Taxaer skal svinge ind i og ud fra Bådsmandsstræde. Koster måske nogle parkeringspladser. Fordele: Kræver ingen involvering af Christiania. Fjerner taxatrafikken, de ulovlige passagerafsætninger, parkeringer og vendinger længere nede ad Prinsessegade. Vil blive overholdt, da det er let og logisk for både chauffører og kunder. 2. Kørebaneudvidelse i Prinsessegade til passagerafsætning. Taxaholdeplads i Burmeistergade lige før udmundingen: I Prinsessegade skråt over for Burmeistergade og lige efter huset i svinget på Christianiasiden drejes fortov og cykelsti i en længde af godt 2 parkerede biler ind over Christianias jord, således at der bliver plads til passagerafsætning her, som så ikke generer trafikken. Taxaerne skal så fortsætte til Bodenhofs Plads og ned ad Burmeistergade til den ny holdeplads på det sted, hvor der i dag er parkeret en række bycykler. Ulemper: Kræver involvering af Christiania. Taxatrafik i Burmeistergade. Koster nok et par parkeringspladser i Burmeistergade. Fordele: Løser de nuværende problemer, hvis chaufførerne benytter den anviste løsning. 3. En ren Christianialøsning: Der etableres i samarbejde med Christiania en taxarundkørsel på Christianias jord, således at taxaerne kører ind efter huset på hjørnet over for Burmeistergade, rundt om dette for afsætning og frem til en holdeplads i hovedindgangens ene side. Ulemper: Kræver Christianias medvirken. Fordele: Masser!