Oprettet: 2. december 2012
Svarnummer:
24

Indsendt af

Karina Kyhne

Postnr.

1436

By

København K

Høringssvar

Kære politikere Som mor til et skolebarn i 0. klasse på Christianshavns Skole, og som daglig bruger af Prinsessegade, er jeg meget bekymret over planerne om lukning af busslusen på Holmen og trafiksaneringen af Prinsessegade. Lukning af busslusen vil uvægerligt føre til mere trafik i Prinsessegade, som det da også fremgår af lokalplanforslaget. Hvilket forekommer mig fuldstændig vanvittigt, når der er tale om en gade, der i forvejen er kendt som en af de farligste i København. Og ikke kun på grund af den heftige trafik. Men i høj grad også fordi en stor del af trafikanterne i gaden mildest talt er utilregnelige. Og præcis derfor er jeg meget bange ved udsigten til den trafiksanering, som jeg frygter vil medføre mere kaos og opildne de i forvejen ret så temperamentsfulde, og ofte narko-påvirkede bilister i gaden. De indsnævringer af vejen som er planlagt, vil betyde at flere bilister skal holde i kø og vente til de kan komme forbi. Og hvis man færdes regelmæssigt i Prinsessegade ved man, at mange af de bilister, der kører gennem gaden, ikke har ret meget respekt for almindelige trafikregler som fx at holde for rødt lys eller konduite nok til at vente til der er plads til at komme forbi. Hver eneste uge ser jeg bilister køre over for rødt, forcere cykelstien eller speede op før fodgængerfeltet for at forhindre fodgængere i at komme over først. Kombineret med ligeså mange utilregnelige fodgængere og cyklister, giver det mange farlige situationer. Det er den virkelighed, som vi træner vores børn i at begås i. God trafiktræning, synes jeg. Men ikke særlig trygt. Og med de planer der ligger, er jeg bange for at det bliver meget værre. At der vil være strækninger af gaden, som vi ikke tør lade vores børn gå på. Jeg vil i hvert fald ikke turde lade mit barn krydse gaden ved de såkaldte heller, der bliver ved vej-indsnævringerne. Med mindre disse bliver virkelig godt indhegnede, vil jeg betragte det som livsfarligt at opholde sig der. Simpelthen fordi mange bilister vil forsøge at mase sig forbi før de modkørende, med farlige situationer til følge. For hvem skal vige for hvem? Og jeg skal nok også til at indskærpe vigtigheden af at holde sig så tæt på husmuren som muligt for at undgå at blive påkørt af biler, der vælger at bruge cykelsti og fortov, når vejen er for ufremkommelig. Kære politikere, jeg vil opfordre jer til at besøge gaden og selv vurdere, hvor sikkert I tror der vil være, når I vælger at lægge indsnævringer ind på gaden. Tag derud en fredag eftermiddag ved 14-tiden og brug et par timer. Stil jer først i krydset ved Vor Frelser Kirke et stykke tid. Og se hvor mange, der mon overholder fartgrænsen eller respekterer trafiklyset. Bevæg jer derefter hen til Bådsmandsstræde og se, hvordan trafikken glider omkring de to fodgængerfelter, som mindst 1000 børn hver dag krydser. Hvor store chancer er der mon for at føle sig tryg ved at krydse gaden her, - nu og efter trafiksaneringen? Gå til sidst til Refshalevej, der hvor Danmarks største daginstitutionsbyggeri snart vil være opført. Kig på trafikken og se, hvordan den opfører sig, når der lægges forhindringer ind, som indsnævrer vejen. Her holder hver eftermiddag mange biler ulovligt parkeret, hvilket betyder at vejen flere steder er indsnævret til ét spor. Der er kaos. Og mange aggressioner i luften. Her har jeg flere gange på vej hjem fra børnehaven måttet løbe afsted med mit barn for at undgå at han skulle befinde sig midt i en slåskamp eller overvære overfald på medtrafikanter, som var blevet fanget i kaoset af biler, der alle forsøger at komme først frem. Her gælder det i forvejen om at gå helt inderst på fortovet for at være i sikkerhed. Også selvom fortovet faktisk er beskyttet af vej-pæle. Det er præcis den situation, jeg frygter der vil opstå i resten af Prinsessegade, hvis trafiksaneringen bliver gennemført. Jeg håber I vil være lydhøre og give det endnu et forsøg at få udarbejdet en ny trafiksaneringsplan, der faktisk vil gøre gaden mere tryg for de 2000 børn, der dagligt går og cykler i gaden.