Høringssvar vedrørende Skoledistriktsændringer 2013-14

Oprettet: 24. juni 2012
Svarnummer:
30

Indsendt af

Thor Olsen

Postnr.

2200

By

København N

Høringssvar

Vi er en familie der bor i rode 143, der pt. giver plads på Nørrebro Park skole. Vores barn er 3 år, og der er længe til hun skal i skole. Alligevel har den skole, som vi troede vi tilhørte allerede fået en betydning for os, da vi næste dagligt kører forbi der og snakker om hvad det er for en skole, og hvordan det er at gå i skole. Vi er meget glade for Nørrebro og er stor tilhænger af den mangfoldighed der præger området, også på skoledelen. Derfor er vi også i høj grad tilhænger af den lokale folkeskole, fordi der er en unik mulighed for at indgå i en sammenblandet konstellation på tværs af sprog, uddannelser, kulturer, religioner, indtægter m.m.. Alligevel ønsker vi at protestere imod indstilling nr. 6: ” …at rode 143 og 144 overføres fra grunddistriktet for Nørrebro Park Skole til grunddistriktet for Rådmandsgades Skole” Dette gør vi fordi sammenholdet i lokalområdet er en af årsagerne til at vi bakker op om den lokale folkeskole. I vores kvarter har der desværre længe være en tendens til at forældre valgte privatskoler til deres børn, som det mest naturlige valg. Derfor har ALLE forældre skrevet deres børn op til en privatskole allerede fra den dag børnene blev født. Vi har forsøgt at italesætte folkeskole som et godt og frugtbart sted, som kan noget helt unikt, og dette har gjort at en del forældre har været enige om at hvis vi alle sender vores børn af sted til Nørrebro Park Skole, så vil de opnå et fællesskab både i deres egen gård og på deres skole. Efter den politiske overvejelse om at flytte rode 143 til Rådmandsgade Skole har alle (uden undtagelse) valgt at de vil benytte sig at den privatskole, som de allerede har skrevet deres børn op til. Det drejer sig i alt om ca. 15 børn. Resultatet af skoleflytningen vil derfor ikke være at nogle børn starter på Rådmandsgade Skole i stedet, men derimod at alle børnene fra det område starter på privatskoler i stedet. Dermed har man ikke rykket noget, blot flyttet kommende folkeskolebørn til at blive kommende privatskolebørn! Ydermere skal nævnes at vores datter går i en børnehave hvor størstedelen af børnene tilhører Nørrebro Park Skole(også efter ændringerne), hvormed at det sammenhold der kendes og etableres i børnehaverne, hvor der også forsøges at vælge børnehaver i nærmiljøet ødelægges af de ændringer. Rådmandsgade Skole tror jeg personligt er en god skole, men ikke desto mindre, så er det en kendsgerning at mange ikke ønsker deres børn gående der, hvilket for mig blev udslagsgivende ved lukningen af Hillerødgade Skole,  hvor der skulle ske en overflytning til Rådmandsgade Skole, hvilket reelt ikke er sket, da størstedelen har ønsket at komme på Nørrebro Park Skole. Som andre har skrevet, herunder forældre til børn på Guldbergskole, så synes jeg man skal passe på med at ødelægge de gode tendenser der er kommet på flere skoler på Nørrebro, fordi hvis det der fungerer rigtig godt bliver afløst af noget der fungerer middelmådigt, så vil konsekvensen være at alle forældre vil gøre brug af de privatskoler, hvor deres børn allerede er skrevet op. Ydermere så ser jeg en fare ved at tvinge børn i en anden retning end den der naturligt er i området. Da vi bor meget tæt på Jagtvej er det en naturlig del af dagligdagen at passere det område, hvorimod det er meget mindre naturligt at krydse Nørrebrogade, hvilket vi meget sjældent gør. Primært fordi at de grønne områder, som ligger tættest på os(Assistent Kirkegården og Nørrebro parken) begge er placeret på den vestlige side af Nørrebrogade. Hvis man skal skabe en naturlig tiltrækning til den anden side af Nørrebrogade, så mener jeg at man samtidig skal etablere nogle grønne områder, således at ungerne automatisk får et større tilhørsforhold til området. Jeg håber meget at I lytter til de overvejelser der kommer, da konsekvensen formentligt vil være at vi bliver nødt til at forlade Nørrebro til fordel for andre områder, hvor der er en mere naturlig sammenhæng mellem skolen og områdets bevægemønstre. Eller aktivt vælge en privatskole hvor vores datter kan følges med børn hun kender enten fra børnehaven eller vuggestuen.