Høringssvar vedrørende Handlingsplan for Grøn Mobilitet

Oprettet: 17. juni 2012
Svarnummer:
13

Indsendt af

Østerbro Lokalråd

Virksomhed / organisation

Østerbro Lokalråds Trafikudvalg

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

Høringssvar til ”Handlingsplan for grøn mobilitet” Østerbro Lokalråd har nedenstående kommentarer til ”Handlingsplan for Grøn Mobilitet”, hvor det gælder om at livskvaliteten i byen skal øges og at luften skal være renere. Hver dag spildes 130.000 timer på vejene i at holde i kø - og det er naturligvis alt for dyrt, at det koster 6-8 mia. kr. årligt. S-tog, metro og jernbane har fuldt udnyttet kapacitet i myldretiden og flere og flere cykelstier er totalt overbelastet i myldretiden. Østerbro Lokalråd ser positivt på el- eller brintbiler som et alternativ og el -cykler som kan lette de lange strækninger. Desuden kan "El-ladcykler" benyttes til servicetransport da de ikke skal betale P-plads og dermed ikke ligger og kører rundt i flere timer og leder efter P-plads. Kollektiv trafik Østerbro Lokalråd kan kun værdsætte Kommunens intentioner om styrkelse af den kollektive trafik i København, og at det skal ske ”gennem en planlægning, der styrker grundlaget for den kollektive trafik”. Vi håber, at der i denne planlægning således ikke vil indgå tiltag, der i realiteten vil skabe grundlag for f.eks. øget pendling i privatbil ind til København. I nr. 2, 3 og 4 af de i alt fem opridsede ”Delmålsætninger for den kollektive trafik” (s. 34) mangler vi, at det præciseres, at tallene for de enkelte delmålsætninger ikke inkluderer eventuel tilgang til kollektiv trafik fra cyklister. Østerbro Lokalråd har i tidligere høringssvar udtrykt det ønskelige i, at der etableres moderne letbane til Nordhavn, da en letbane i forhold til metro (med stor afstand mellem stationerne) bl.a. giver langt større fleksibilitet, langt lavere anlægsomkostninger og langt hurtigere etablering. Vi anbefaler, at der foretages en fagteknisk seriøs undersøgelse af muligheden for letbane til Nordhavn – samt i København som sådan, og altså ikke kun i de områder, som er anført i handlingsplanen. Handlingsplanen siger, at der skal være ”korte gåafstande mellem bus, tog og metro”. Vi mangler en tilsvarende præcisering af, at der også skal være korte gåafstande mellem bus og bus – altså ved skift fra én buslinje til en anden. Vi støtter op om, at der skal være ”klar trafikinformation” til passagerer / potentielle passagerer i den kollektive trafik. Ved en meget stor del af busstoppestederne er trafikinformationen på det seneste blevet markant forringet. Vi er bekymret ved tendensen til - under henvisning til metroen - at nedlægge buslinjer, der også med et færdigetableret metro-net vil være nødvendige for i tusindvis af borgere (ikke mindst ældre og alene-rejsende børn samt mange handicappede) ved de berørte buslinjeføringer. Vi havde gerne set denne bekymring gjort til skamme i handlingsplanen. Cykeltransport Handlingsplanen nævner cykeltransport som en hovedhjørnesten i privat-transporten inden for kommunegrænsen. På landsplan er der åbenbart også bred enighed om, at cykeltransport indover kommunegrænsen skal faciliteres ganske betydeligt til flere Cykelsuperstier. Ordet "cykel" eller afbildninger af samme er hyppigst forekommende i handlingsplanen, sammenlignet med andre transportformer. Det opfatter Østerbro Lokalråd som vilje til fremme af denne ikke blot privat, men også erhvervsmæssigt betydningsfulde transportform. Erhverv Medarbejdernes pendling er den aktivitet, som skaber mest transport. Derfor bør vi se på det, når vi vurderer virksomhedernes bidrag. Virksomhederne kan bidrage til grøn mobilitet ved følgende: - Indrette cykel-P for medarbejderne, således at de har et større incitament til at tage cyklen i stedet for bilen. Det sparer grundareal til bil-P, som er dyrt i København. Og dyrt at leje for virksomheder, der bor til leje i en ejendom. Men det kræver, at man sætter sig i de cyklende medarbejderes sted, og tilvejebringer nogle cykel-P faciliteter til dem. Se vedhæftede fotos, som du kan uploade. Reducerer antallet af firmabiler, der ofte tildeles som et medarbejdergode uden noget reelt transportbehov. Det tilskynder til ikke at overveje alternativ transportform og bestemt ikke grøn transport. Men eksempelvis til i stedet at drage på firmabetalt bilferie. Der bør laves flere økonomiske incitamenter via skattelovgivningen til at begrænse antallet af firmabiler. Varelevering Med hensyn til varelevering til byens butikker, så er det en kendsgerning at varelevering med store og tunge køretøjer i tætte byområder ofte er problematisk for trafiksikkerhed, støj, luftforurening og byliv. Derfor ser Østerbro Lokalråd positivt på, at der udvikles og afprøves et innovativt og bæredygtigt demonstrationsprojekt for omlastning og levering af varer kaldet "Citylogistik -Kbh.". Princippet for citylogistikprojektet er, at byen serviceres via en citygodsterminal, der placeres uden for det centrale København. Ved at samle flere leverancer til butikker i samme område og omlaste til mere miljøvenlige biler, bliver distributionen mere effektiv og antal tunge køretøjer reduceres og det støtter Østerbro Lokalråd op om. Med venlig hilsen F/Østerbro Lokalråd Anet Burchard, formand