Høringssvar vedrørende Broåbningspolitik

Oprettet: 22. januar 2011
Svarnummer:
7

Indsendt af

Jette Led Sørensen

Virksomhed / organisation

Formand for Husbådslauget Hekla i Trangraven

Postnr.

1436

By

København

Høringssvar

Indledningsvis tak for at Teknik og Miljøforvaltningen 21 jan. 2011 har valgt at udvide åbningstider for broer ved Chr.havns kanal i høj- og mellem sæson til kl. 24 i stedet for hhv. kl. 22 og 20. En overvejelse kan også være at skabe mulighed for at brugerne kan få adgang til at åbne og lukke broer? Brugerne kunne f.eks. være bådforeninger i Chr.havns Kanal og Trangraven. Vi er dog mange, der fortsat vurderer, at broerne ikke bør bygges og at de broer, der er planlagt ved Chr.havns kanal er uforenelige med løftet om at sejlads og en levende havn i Chr. kanal ikke vil blive berørt. Broføringen ved ”T-krydset” i Chr. Havns kanal er det dårligste valg, der kunne træffes, idet det er det smalleste og sejladsmæssig mest komplicerede hjørne i Kbh. Havn. Animering http://www.video.kk.dk/video/916197/simulering-af-brobning-i er ikke realistisk set udfra plads og manøvremuligheder. Et håb er selvsagt om Kbh. kommune i 11.time vil være så visionære, at de valgte en anden en anden løsning. Det forekommer trist og visionsløst at Kbh. Kommune har valgt en broløsning, der som konsekvens lukker en levende havn i en storby. Hvorfor vælger Kbh. kommune ikke en løsning, hvor havnen bevares levende for sejlende både, cyklister og fodgængere. Det kunne imødekomme Kbh. kommunes ønske om at ville være grøn by. Dele af de områder på Chr. Havn og Holmen, der tænkes gjort tilgængeligt med broer er meget attraktive områder, der endnu ikke færdigplanlagt. Hvorfor har man ikke valgt fleksible løsninger med pendulfærger, der vil kunne flyttes. Nu bliver man bundet af broer og cykelstier. En pendulfærgeløsning fremfor den foreslåede broløsning ville kunne rumme fleksibilitet, og ville kunne gavne cyklister, vand- og havneliv og værne om havnen og vandet som en af Københavns store rekreative ressourcer. Vil man cykelbroen, så havde et langt mere hensigtsmæssigt valg været en bro ud i den mere åbne havn. Som cyklist vil man så kunne komme fra Østerbro til Amager uden om indre by's trafik . En bro i den mere åbne del af havnen vil også kunne skabe vende- og venteplads for sejlende både, og måske få færre konsekvenser for sejlads. En overvejelse kan være, om de valgte broer er gjort, for at de ikke skal være synlige fra operaen? Det kan være bekymrende, hvis det handler om, at der er følger krav med til APMøller's gave til Kbh kommune? I så fald er det dybt angribeligt, at så alvorlige beslutninger kan dirigeres af gaver og er en alvorlig belastning for det demokrati Kbh. Kommune skal forvalte. Venlig hilsen Jette Led Sørensen, Formand for Husbådslauget Hekla i Trangraven