Oprettet: 18. august 2009
Svarnummer:
12

Indsendt af

Jan Peter de Baan

Virksomhed / organisation

Roklubben SAS

Postnr.

2300

By

København

Høringssvar

I lokalplanens afsnit om miljømæssige konsekvenser, under rekreative forhold og friluftsliv, nævnes det at muligheder for sejlads ikke vil være grundlæggende formindsket. Dette er en stor fejlopfattelse. På grund af udbygningen og udvidelsen af erhvershavnearealet udenfor selve havnen skal robåde holde sig længere til søs end de i vore reglementer gældende 300m, samtidig med at strømmen især om spidsen af den nye udfyldning vil være stærkere. Begge disse forhold vil øge risikoen ved at ro forbi Nordhavnen i forhold til i dag, da bølgehøjderne vil være højere i det område hvor vi skal ro, udenfor den læ som kysten trods alt byder. Den øgede strøm omkring spidsen vil selv ved moderate vindhastigheder (8 m/s) få bølgerne til at brydes, noget der kan betyde en bordfyldning for en inrigger-robåd. En bordfyldning er en ekstrem kritisk situation, som i dette trafikfyldte farvand kan udvikle sig dramatisk. Disse forhold vil betyde at vore roere stort set vil være afskåret fra at ro ud af havnen og fortsætte nordpå, medmindre det er næsten vindstille. Det er netop muligheden for at komme ud og rundt om Nordhavnen der giver os nogle ekstra muligheder at deltage i fælles aktiviteter som motionsturneringer, Karlebo maraton, den årlige Kristi Himmelfartstur til Skodsborg osv. Der står lokalplanen (samme afsnit) at der EVENTUELT skal etableres en kanal mellem Svanemøllehavnen og Københavns Havn. Dette bør være en forudsætning før arbejdet sættes i gang. Med denne formulering vil det først blive lavet når der er solgt nok grunde til at financiere det, samtidig med at krydstogtterminalen nok skal blive bygget.