Høringssvar vedrørende Støjhandlingsplan

Oprettet: 19. november 2010
Svarnummer:
17

Indsendt af

Bent Frystyk

Postnr.

1264

By

København K

Høringssvar

Tak for indlæg på seminaret på Københavns Rådhus den 17. november om kommunens støjhandlingsplaner.
Efterfølgende talte vi lidt om motorstøj, som tilsyneladende ikke direkte indgår i overvejelserne om støjbekæmpelse.
Nedenfor uddyber jeg mine bemærkninger.
Mens støjhandlingsplanen fremfører gode initiativer til at bekæmpe dækstøj (støjdæmpende asfalt mv.), er der intet direkte initiativ til at bekæmpe motorstøj (bortset fra regulering eller omdirigering af trafikken, hvilket naturligvis er effektivt, men som desværre møder stor modstand). El-biler kan også afhjælpe problemerne, men det har nok lange udsigter.   
Jeg bor i Store Kongensgade, hvor der for nogle år siden blev lagt støjdæmpende asfalt. Men vejstøjen er bestem ikke blevet mindre. Lastbiler, turistbusser (især de udrangerede dobbeltdækkerbusser fra London) og ikke mindst de mange store motorcykler med fri udblæsning støjer utroligt meget.
Støj bekæmpes som bekendt bedst ved kilden.
Jeg mener ikke det er uoverkommeligt (dyrt) at bekæmpe motorstøj:
• Motorstøj kan måles. Miljøstyrelsen har udviklet to enkle metoder til måling af støjemission fra motorkøretøjer (Arbejdsrapport nr. 47/2003).
• EU Kommissionen har udgivet direktiver for støjemission fra køretøjer (Rådets direktiv 92/97/EØF, 1992 og 97/24/EF, 1997).
•Nye biler og motorcykler skal typegodkendes, hvilket også omfatter støjemission (fabrikstest).
• Vi har periodisk bilsyn (som dog desværre pt. ikke omfatter motorcykler, hvilket bør ændres). Her kunne støjemissionen kontrolleres.
Jeg håber, at ovenstående kan indgå i jeres fremtidige overvejelser.
 
Med venlig hilsen
 
Bent Frystyk

 

 

 

PS. Jeg er medlem af Indre By Lokaludvalg, som har udarbejdet et høringssvar på støjhandlingsplanen. Jeg tilslutter mig helt og fuldt til dette høringssvar. Men jeg ønsker mere fokus på direkte bekæmpelse af motorstøj.