Oprettet: 2. august 2016
Svarnummer:
60

Indsendt af

Morten Aagaard Krogh

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

En by uden historie og forskellighed er for mig uinteressant. Vi rejser til Berlin, Paris, Barcelona og Lissabon, fordi disse byer har historie, overraskelser og fortællinger, anderledes mennesker og mangeartede kulturer. Størstedelen af Vesterbro består af temmelig ens lejekaserner fra omkring århundredskiftet, men lige netop Slagtergårdene på Enghavevej 10-14 og Vesterbrogade 107C skiller sig ud. De vidner om Vesterbros historie fra før urbaniseringen og er blandt de ældste i bydelen. Netop derfor er de også bevaringsværdige (SAVE 3). De er en vigtig del af Vesterbros identitet og rummer samtidig et fint miljø af værksteder, kreative erhverv og iværksættere. Er man ikke tilfreds med dette rummer slagtergårdene et stort potentiale; man kunne for eksempel skabe et unikt og livligt byrum med restauranter med udendørs servering i baggårdene og baghusene. Bygningerne er blevet misvedligeholdt af ejerne; en praksis som ikke burde lønne sig ved, at ejerne med henvisning til bygningernes dårlige stand får lov til at rive husene ned, så de kan tjene penge på nybyggeri. Det er ikke alene forkert - det er også et dårligt signal at sende til andre ejere af bevaringsværdige bygninger rundt omkring i landet. København skal selvfølgelig fornyes og udvikles, men det er vigtigt at tage hensyn til byens borgere. I dette tilfælde har over 7700 skrevet under imod nedrivningen af Slagtergårdene på Enghavevej 10-14 og Vesterbrogade 107C, ligesom ingen ifølge Vesterbros Lokaludvalg har talt for lokalplanen på deres møder. Vigtige institutioner som Københavns Museum har sat sig imod lokalplanen, ligesom den har mødt kritik i medierne. I 1960'erne var København tæt på at få en firesporet motorvej i stedet for søerne. O1, som ringvejen skulle have heddet, blev heldigvis skrinlagt. Beboerne i Brumleby på Østerbro måtte kæmpe en hård kamp for at bevare de historiske bygninger, ligesom Sorte Hest på Vesterbrogade i 1980’erne var truet af nedrivning. Man kan vidst roligt sige, at det er de færreste, der ønsker, at ejendomsspekulanter og politikere havde fået deres vilje i disse tilfælde. Hvordan mon eftertiden vil dømme politikere og ejendomsudviklere, hvis de vender det døve øre til Vesterbros borgere, byplanlæggere, akitekter og kulturbevarende institutioner som Københavns Musuem, som alle taler imod Lokalplanen for Sundevedsgade-karreen og nedrivningen af Enghavevej 10-14 og Vesterbrogade 107C? Og til dem, der siger, at bygningerne ikke kan reddes, at de er i for dårlig stand, og der ikke er penge til at vedligeholde dem, spørger jeg: Er alle muligheder udtømt? Har man overhovedet gjort et forsøg? Hvor der er en vilje, er der en vej. Henvisninger: Forklaring af bevaringsværdig SAVE 3 Høringsvar Vesterbros lokaludvalg: http://www.blivhoert.kk.dk/svar/13046 Københavns Bymuseums vurderinger 2011 og 2016 https://cphmuseum.kk.dk/artikel/enghave-sm%C3%A5huse http://cphmuseum.kk.dk/sites/cphmuseum.kk.dk/files/uploaded-files/sundevedsgadekarreen_23_06_2016_lokalplanforslag_1.pdf Underskrfitsindsamling: http://www.skrivunder.net/bevar_slagtergardene_pa_vesterbro http://politiken.dk/debat/kroniken/premium/ECE3305935/planloes-boligfanatisme-plager-koebenhavn/