Oprettet: 20. juni 2016
Svarnummer:
17

Indsendt af

Maria Girsel

Postnr.

1112

By

København

Høringssvar

Til Københavns Kommune, Indledningsvis vil jeg gerne bemærke, at det naturligvis er glædeligt, at Københavns Kommune endelig sender et signal om, at I faktisk gerne vil høre beboerne i byen i stedet for udelukkende at se byen som en legeplads for ”glade brugere af byen” – hvilket er ensbetydende med (fortrinsvis unge, da de ældre allerede for længst har opgivet København K.) gæster, som ingen ansvarsfølelse har for vor by, da slet ikke inde by. Dernæst vil jeg dog bemærke, at en sådan høring kommer alt for sent – I er allerede så langt i jeres strategi med at gøre indre by ubeboelig, at den overlast, som beboerne herinde har lidt de seneste 6-7, år ikke kan undskyldes. Og endelig vil jeg samlet set sige, at de forskrifter, I hermed foreslår, på ingen måde gør op med forestillingen om, at det, Københavns Kommune ønsker, er, at indre by skal være en stor svinsk legeplads for destruktive, hærgende, ligeglade, ansvarsløse brugere af byen, fremfor et sted, hvor folk kan bo og arbejde. I lægger pænt ud med at henvise til miljøbeskyttelsesloven. For en god ordens skyld, vil jeg gerne minde om, at Miljøbeskyttelseslovens § 1 siger følgende: Loven skal medvirke til at værne natur og miljø, så samfundsudviklingen kan ske på et bæredygtigt grundlag i respekt for menneskets livsvilkår… Stk 2. Med denne lov tilsigtes særligt 1) at forebygge og bekæmpe forurening af luft, vand, jord og undergrund samt vibrations- og støjulemper Jeres oplæg er på ingen måde i overensstemmelse med dette. Som Kommune fraskriver I jer atter engang ethvert ansvar, da I i denne forskrift slet ikke adresserer det allerstørste problem i København K.: Hvem skal håndhæve reglerne? I kan opstille nok så mange retningslinier, men så længe i nægter at holde snor i arrangementerne – hvilket de seneste år har været en klar strategi fra Københavns Kommunes miljøtekniske forvaltning – er det rent spil for galleriet. Derudover adresserer I overhovedet ikke de voldsomme problemer, der er forbundet med de utallige tilladelser, I udsteder i byen – ikke alene til barer, natklubber mm., men tillige til cykeltaxaer (som hver eneste aften og nat hele sommeren igennem kører rundt med højttalerforstærket musik på deres cykler), gademusikanter, højttalere monteret uden på butiksfacader mm. Indtil I har fået styr på disse ting, bør der faktisk være et totalt stop for tilladelse af arrangementer af nogen art – i hvert fald i indre by - da København K. og dens beboere simpelthen ikke kan bære mere. Af det vedlagte udkast fremgår ansvarsfraskrivelsen fra Københavns Kommune da også ganske klart – det er arrangørernes ansvar at overholde de forskrifter, der udstikkes, men der er intet om, hvordan der skal tjekkes op på arrangementerne, eller hvad konsekvenserne af ikke at overholde forskrifterne vil være, andet end at de kan ”straffes med bøde”. Denne bøde, hvis den da nogensinde ville blive uddelt, ville – hvis man kender Københavns Kommune ret - i bedste fald være symbolsk og absolut ingen virkning have. Så længe ”arrangøren” ved, at det ingen konsekvenser har at overskride reglerne, kan det være ligegyldigt at udstikke disse. Som alle, der befinder sig i indre by, ved, bliver de regler, som jo faktisk allerede eksisterer, konsekvent overskredet. Jeg tror faktisk, man vil have meget svært ved at finde et eneste af Københavns Kommune tilladt arrangement, som rent faktisk overholder forskrifterne – ligesom det er tilfældet med butikker, der spiller musik ud på gaden, cykeltaxaerne, gademusikanterne mm. §7 understreger da også Københavns Kommunes manglende vilje til at udstikke krav, der kan anses for rimelige for beboere i København K. Stk. 4. siger ”Lydprøver skal så vidt muligt afholdes med anvendelse at teknisk udstyr, som begrænser støjbelastningen i omgivelserne”, efterfulgt af nogle eksempler – hvad skal ”så vidt muligt” betyde? Det kan kun læses som, at hvis ”arrangøren” har lyst til at støje mere, end hvad rimeligt er, og påstår, at vedkommende ikke rigtig kan andet, så er det tilladt – atter engang bekræftet af §7, stk. 5. Med hensyn til denne, hvordan i alverden kan Kommunen så tillade et arrangement, hvis forudsætning er, at det ikke kan undgå at genere omgivelserne, hvilket er den direkte følge af de to stk.? Ang. §7, stk. 5 (det andet stk. 5, som jeg nok ville benævne 5a): Hvis lydprøverne (som vi allerede har etableret gerne må genere omgivelserne og ikke behøver befinde sig inden for de almindeligt gældende regler) må vare 2,5 time, er der altså i tillæg til selve arrangementet 2,5 time med voldsomt generende støj. Denne finder godt nok sted i dagtimerne, men den er i tillæg til det tilladte arrangement, man skal døje med efterfølgende, og desuden er det vel også et rimeligt krav, at man kan befinde sig i sit eget hjem også i dagtimerne. Ang. §8: Hvis dette betyder, at Københavns Kommune rent faktisk ønsker, at arrangementerne skal overholde reglerne, hvilket ikke er tilfældet nu, bør dette implementeres for hvert eneste arrangement, der får en tilladelse. Hvis et arrangement så viser sig under hele forløbet at holde sig inden for grænserne, kan de få tilladelse til samme type arrangement en anden gang, uden på forhånd at skulle underlægges lydmålinger. Hvis de viser sig ikke at kunne holde sig inden for det tilladte, skal de samme arrangører ikke kunne gives tilladelse en anden gang, eller de skal have en karantæne på f.eks. 5 år, hvor de ikke kan søge om tilladelse igen. Ang. §§ 9 & 10: Alt dette er selvfølgelig ganske fint, men atter en gang mangler der noget om, hvad konsekvensen af ikke at overholde disse regler er. Det er en nødvendighed, at dette skrives ind, ellers bevirker det blot det sædvanlige anarki og gør forskrifterne fuldstændig overflødige. Ang. § 11, hvor det foreslås, at Københavns Kommune, center for Miljøbeskyttelse kan dispensere fra reglerne: For det første bør det præciseres hvad ”særlige tilfælde” indebærer - hvad det er, der gør, at Center for Miljøbeskyttelse kan træffe en beslutning om at dispensere beboerne fra deres borgerrettighed til at kunne befinde sig i ro i deres egne hjem? Artikel 8 i EUs Menneskerettighedserklæring definerer følgende: 1. Everyone has the right to respect for his private and family life, his home and his correspondence. 2. There shall be no interference by a public authority with the exercise of this right except such as is in accordance with the law and is necessary in a democratic society in the interests of national security, public safety or the economic well-being of the country, for the prevention of disorder or crime, for the protection of health or morals, or for the protection of the rights and freedoms of others. Det må kræve noget helt særligt at kunne dispensere fra dette, så hvis §11 i de foreslåede forskrifter overhovedet skal stå her, bør der være meget klare regler for, hvordan Kommunen kan foretage en sådan dispensation. I enhver sådan dispensation bør der forud for beslutningen om dispensationen være høring blandt beboerne i området, og de ansvarlige dispenserende politikere skal over for beboerne redegøre grundigt for beslutningen om at dispensere. De foreslåede antal arrangementer, støjgrænserne og tidsrummet giver udelukkende mening at kommentere konstruktivt, hvis der i forvejen er ryddet op i Kommunens tilsidesættelse af beboernes ve og vel, og hvis der altså iværksættes en konsekvent håndhævelse af forskrifterne samt en egentlig straf – som ikke bare kan bestå i en udefineret ”bøde” (jf. §14) til ”arrangøren”. Der skal være egentlige, håndgribelige og alvorlige konsekvenser af at overskride reglerne, når kommunen har givet en arrangør en tilladelse af nogen art. Støjgrønsen: generelt giver 60 dB god mening (så længe den bliver overholdt – man kunne f.eks. sætte en plombering på samtlige højttalere, der må benyttes i et arrangement). Antallet af arrangementer: Jeg vil udelukkende kommentere det, det foreslås i indre by. Som det ser ud nu, er dette næppe en forbedring. Hvis der gives tilladelse til så mange arrangementer, vil vi i indre by (det område, I selv på Kommunens hjemmeside kalder ”Rød zone”) skulle døje med 130 arrangementer, ud over alle dem, I giver tilladelse til, som ikke figurerer på de nævnte pladser – og det er på nuværende tidspunkt rigtig, rigtig mange. Det er fuldstændig vanvittigt. Derudover virker det helt absurd at skrive ”ingen miljøvilkår” på Rådhuspladsen. Varigheden: Intet arrangement bør vare længere end 2,5 time, og intet arrangement bør slutte senere end kl. 21. Hvis I konsekvent håndhæver reglerne og sørger for, at ingen arrangementer overstiger de 60dB, rydder op i larmen fra cykeltaxaer, gademusikanter (som efterhånden alle spiller med forstærkere), butikker der spiller musik ud på gaden mm., kan der naturligvis tolereres flere og muligvis længerevarende kontrollerede arrangementer. Men ingen borgere i byen har længere tiltro til Københavns Kommune, så indtil I har ryddet op i alt det andet, vil jeg anbefale et fuldstændigt stop til arrangementer. Så længe I ikke har mulighed for/vilje til at se til, at reglerne bliver overholdt, kan det simpelthen ikke tolereres. Maria Girsel Pilestræde P.s. Mit svar er tillige vedhæftet