Oprettet: 28. januar 2016
Svarnummer:
14

Indsendt af

Martin Juul

Virksomhed / organisation

Fritidshjemmet Klitten

Postnr.

2720

By

Vanløse

Høringssvar

Da jeg ikke kan åbne den vedhæftede fil med høringssvar i den første henvendelse, sætter jeg det direkte ind her. Der er altså tale om det samme høringssvar. Høringssvar fra personalet på Fritidshjemmet Klitten. 1. Forslag om sammenlægning af Hyltebjerg Skole og Vanløse Skole: Personalet på Fritidshjemmet Klitten bakker op om forslaget vedrørende sammenlægningen af det to skoler primært ud fra det socialøkonomiske aspekt. Vi forestiller os, at klasserne vil blive større, der vil ske færre overflytninger til andre skole. Det vil være sandsynligt at klasserne vil blive mere harmoniske og bedre kunne rumme børn med særlige behov. 2. Forslag om sammenlægning af de to skoledistrikter: I tilfælde af at skolerne ikke sammenlægges, bakker Fritidshjemmet Klittens personale op om en sammenlægning af de to skoledistrikter. 3. Forslag om sammenlægning af de to skolers fritidstilbud: Hvis det besluttes, at Hyltebjerg Skole og Vanløse Skole skal lægges sammen, tilslutter Fritidshjemmet Klittens personale sig en sammenlægning af fritidstilbuddene tilhørende de to skoler. Vi mener, at det sammenlagte fritidstilbud bør forblive under Service- og dagtilbudsloven, hvorfor det bør forankres i kommunale klynger. Klyngestrukturen er gennem en årrække blevet forankret, hvorfor hele ideen og arbejdet med at indeholde hele 0-18 års området vil gå tabt, hvis fritidstilbuddet ikke skal indeholdes i klyngerne. At fastholde og videreudvikle institutions- og ledelsesstruktur, organisering og pædagogik i kommunale klynger og dermed fastholde et samlet pædagogisk 0-18 år perspektiv i klynger forankret i Serviceloven. • Fritidsinstitutionen ved Hyltebjerg Skole er placeret i klynge VBH E, sammen med det kommende fritidscenter og nuværende 0-6 års institutioner. Dette giver mulighed for attraktive kombinationsstillinger og funktioner på tværs i klyngen. • Det er afgørende for attraktive kombinationsstillinger på 0-18 års området, at fritidsorganisationen organiseres i kommunalt klyngeregi for dermed at fastholde og tiltrække kvalificeret og kompetent pædagogisk personale herunder kombinationerne • Skole / Fritidsinstitution • Børnehave / Fritidsinstitution • Fritidscenter / Fritidsinstitution • Igangværende samarbejde omfatter strukturer og organisering i den kommende fritidsinstitution, der vil understøtte sammenhænge og helheder. Pædagoger arbejder i årgangsteams i samarbejde med skolen. Dette sikrer kontinuitet og sammenhæng i forhold til UUV, Stærkt samarbejde, Lektielæsning og faglig fordybelse. • Hvis fritidstilbuddet overgår til KKFO vil det have store personalemæssige omkostninger, da der skal ske en omstrukturering endnu en gang. 1:1 ledelse, der sikrer ligeværdighed i samarbejdet mellem klyngeleder og skoleleder. Ved at placere fritidstilbuddene i klyngestrukturen under Serviceloven skabes en ligeværdig ledelse på både skole og fritidsområdet. Det medvirker til at skabe jobsikkerhed, professionel retning og udvikling. • Vi anbefaler en fortsat ansættelse af en nyudpeget pædagogisk leder af fritidsinstitutionen, der i samarbejde med en teamkoordinator kan varetage den daglige pædagogik i fritidstilbuddene. • Det er vores opfattelse, at et ligeværdigt samarbejde mellem fritid og skole (pædagoger og lærere) bedst opnås gennem et samarbejde mellem to selvstændige institutioner. Københavns Kommune har en stolt tradition med forpligtende samarbejde ml. skolen og fritidsinstitutioner. Det fine ved samtænkningsprojektet (nu ”Stærkt samarbejde”) i Københavns Kommune er, at det bygger på lokale aftaler mellem ligeværdige parter. Vigtigt at holde sig for øje! • Der bør i videst muligt omfang tages hensyn til, at børnegrupperne får så få skift som muligt på matriklerne i den nye organisation for fritidstilbud og skole. • Hvis skolerne sammenlægges med et tilhørende fritidstilbud bestående af fritidshjem, vil det være omsonst at opstarte en KKFO med en sammenlægning af Klitten, Krokodillen og børn fra Lønstrupgård tilhørende Vanløse skole, som ellers tiltænkt. Derfor modsætter vi os på det kraftigste et scenarie, hvor der etableres KKFO fra 1/5 2016 frem til 1/8 2017, for derefter at gå tilbage til en fritidsinstitution! • Give mulighed for at fortsætte det gode samarbejde i forbindelse med storbørnsgrupper i børnehaverne, hvor fritidshjems og børnehavepersonale i samarbejde, arbejder med overgangen fra børnehave til fritids og skoleliv. • Fortsætte og styrke det gode samarbejde med skolen i forbindelse med stærkt samarbejde og UUV. Det har vist sig, at det sagtens kan fungere, selv om det foregår under to organisationer med selvstændige ledelser for henholdsvis skole og fritidsdel. • Muligheden for at bevare mindre enheder (mange af dem eksisterende) i en stor organisation for fritidsdelen. På den måde kan man bevare den kultur, fællesskabsfølelse og nærhed, som er cementeret gennem et årelangt serøst fagligt arbejde på de enkelte fritidshjem. • Anerkende børns behov for og ret til et godt fritidsliv på fritidshjem uafhængigt af skolen. Personalet på Fritidshjemmet Klitten