Høringssvar vedrørende Flæsketorvet – Betalingsparkering

Oprettet: 15. december 2015
Svarnummer:
129

Indsendt af

John Kennedy

Virksomhed / organisation

Københavns Madhus

Postnr.

1705

By

København V

Høringssvar

Høringssvar Borgerrepræsentationen har en politisk målsætning om at skabe liv og arbejdspladser i Kødbyen. Dette gerne med den historiske mad- og fødevare produktion som udgangspunkt. Efter nogle opstartsvanskeligheder er denne proces, takket være engagerede lejere, handlende, kunder og besøgende endelig ved at lykkedes. Disse førnævnte grupper har brug for både korttidsparkering og plads til events i weekenderne og om aftenen. Med en forventning om stigning i antallet af lejere, da kun ca. halvdelen af lejemålene er udlejet pt., vil det behov ikke blive mindre i de kommende år, såfremt området skal kunne udfylde sit potentiale. Som en del af det ansvar, der følger med at bygge beboelse er ansvaret om at sørge for parkeringsforhold til beboerne. Det er ikke rimeligt at bygherre ikke tænker dette ind og blot overlader ansvaret og problemet til de omkringliggende offentlige områder og erhvervsområder. Hvis man skal bygge 100 nye lejligheder, så skal der naturligvis indtænkes løsning på den parkeringsproblematik, der må opstå. Problemerne ved den fremsatte model er legio og allerede godt afdækket via den kritik som Kødbyforeningen har formuleret. Af dem vil Københavns Madhus som de mest væsentlige, fra vores synspunkt, fremhæve: • Langtidsparkering vil ødelægge al mulighed for at afvikle arrangementer i Kødbyen. • Langstidsparkering vil ødelægge fleksibiliteten i området. • Visionen om den kreative Kødby hænger sammen med mennesker og aktivitet, IKKE med park’n’ride og opmagasinering af biler • Kødbyens historiske kerneværdi er funktionalitet – hvis den ødelægges, så ødelægger man Kødbyen. • Hvis Inco’s kunder ikke kan parkere, så lukker Inco – lukker Inco, så kan centralkølingen ikke længere hænge sammen økonomisk. • Hvis Inco lukker, forsvinder de fleste øvrige kunder til detailhandel og flere må lukke. • Hvis byens restauranter ikke kan handle i Kødbyen, så skal de enten helt ud af byen og ind igen eller have leveret via lastbiler i indre by. • Der er i dag allerede så stor pres på parkeringsforholdene, at kunder bruger en del tid på dels at finde parkering i Kødbyen, dels går langt med varer, fordi der ikke kan parkeres tæt på. • Beboer- og betalingsparkering i Kødbyen vil forværre de massive parkeringsudfordringer, der allerede rammer de erhvervsdrivende, som er afhænge af pladser til deres kørende kunder. • Betalingsparkering vil lægge pres større pres på den tidsbegrænsede parkering og kraftig begrænse rotationen i dagtimerne • Den begrænsede mobilitet vil ramme mange erhverv hårdt og i sidste konsekvens tvinge visse til at lukke, da kunderne vil være nødsagede til at finde andre alternativer, hvis de ikke kan parkere i Kødbyen Det er vores håb og forventning at Borgerrepræsentationen ikke går på kompromis med den politiske målsætning om en levende Kødby. Den målsætning stemmer ikke overens med en gold parkeringsørken, den stemmer overens med engagerede lejere, erhvervsdrivende, handlende og besøgende og med at ikke at gøre hverdagen unødig besværlig for dem.