Holsteinsgade

Skitseforslag for Holsteinsgade

Høring af skitseforslaget for et af 10 udvalgte projektområder fra Bylivsgadepuljens første ansøgningsrunde

Høringsfrist:

31. august 2023
Indsendt af:
Trine
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
145
By:
Kbh Ø
Postnr.:
2100
Jeg er som nabo til Langelinie Skolen rigtig ærgerlig over at se det oplæg, der er i høring omkring et bylivsrum på Holsteinsgade 42-44. Primært fordi jeg synes det er meget ensporet og udelukkende fokuserer på og tilgodeser Langelinie Skolen og dens elever og glemmer os beboere på gaden og sidegaderne, og som reelt er dem, der opholder os det meste af døgnets timer (og weekender) i gaden. Som mange har nævnt har vi allerede store udfordringer med at finde parkeringspladser og ved nedlæggelse af 19 parkeringspladser giver det endnu større udfordringer for beboere med bil. Det er ikke unormalt at skulle bruge 15-20 minutter på at finde en parkeringsplads, når man kommer hjem. Denne tid vil kun blive forlænget, ved nedlæggelse af 19 parkeringspladser. Jeg mener også, at det er bemærkelsesværdigt, at den nuværende skolegård efter kl. 17 benyttes som parkeringsplads til besøgende på skolen ( 8-10 biler er ikke unormalt), og der er ingen legende børn hverken i skolegården eller i gaderne omkring Holsteinsgade, så jeg tillader mig at stille mig tvivlende overfor et reelt behov for et byrum i gaden, som går udover skolens åbne tidsrum mellem 9-14.30.   Holsteinsgade er en grøn gade, som fra Saabyesvej til Strandboulevarden består af beboelse i stuelejlighederne.(en lille købmand undtaget) og er derfor en gade, som er stille og rolig. Det grønne byrum er der allerede med de fine byhaver og de mange træer på hvert gadehjørne. Derudover er bænkene på Holsteinsgade, sjældent i brug. Ironisk nok er det mindst grønne område vi har på Holsteinsgade skolegården på Langelinie Skolen, så det er lidt ærgerligt, at vi ikke starter med at gøre skolegården grønnere og sjovere at være i med alle de forslag om bordtennis, bænke osv., i stedet for at lave planer for grønne byrum på gaden, som får udsigt direkte ind til den meget asfalterede og kedelige skolegård..   Jeg er helt med på, at det nok er fordi der er søgt en forkert finansieringspulje, men jeg savner i projektoplægget, at der stadig er plads til os alle på Holsteinsgade og at der findes måder, hvorpå vi kan deles om gaden, som vi rent faktisk ikke bruger samtidig i dag. Skolen har brug for gaden 9-14.30, og os beboere har brug for gaden fra 16-08. Hvorfor ikke kigge på, hvordan skolen kan få etableret de fastmonterede ting som bordtennis, bænke osv inde i skolegården, og at flytte den nuværende leg på diverse boldspiloptegninger fra skolegården ud på vejen på den del af Holsteinsgade, som er i spil i projektoplægget i timerne 9-14.30. Afspærring kan jo ske ved eks at etablere automatiske pullerter eller på anden vis afspærre gaden. Det vil give plads til os alle, og samtidig forbedre forholdene for eleverne.
Læs høringssvar fra Trine
Indsendt af:
Trine
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
144
By:
Kbh Ø
Postnr.:
2100
Jeg er som nabo til Langelinie Skolen rigtig ærgerlig over at se det oplæg, der er i høring omkring et bylivsrum på Holsteinsgade 42-44. Primært fordi jeg synes det er meget ensporet og udelukkende fokuserer på og tilgodeser Langelinie Skolen og dens elever og glemmer os beboere på gaden og sidegaderne, og som reelt er dem, der opholder os det meste af døgnets timer (og weekender) i gaden. Som mange har nævnt har vi allerede store udfordringer med at finde parkeringspladser og ved nedlæggelse af 19 parkeringspladser giver det endnu større udfordringer for beboere med bil. Det er ikke unormalt at skulle bruge 15-20 minutter på at finde en parkeringsplads, når man kommer hjem. Denne tid vil kun blive forlænget, ved nedlæggelse af 19 parkeringspladser. Jeg mener også, at det er bemærkelsesværdigt, at den nuværende skolegård efter kl. 17 benyttes som parkeringsplads til besøgende på skolen ( 8-10 biler er ikke unormalt), og der er ingen legende børn hverken i skolegården eller i gaderne omkring Holsteinsgade, så jeg tillader mig at stille mig tvivlende overfor et reelt behov for et byrum i gaden, som går udover skolens åbne tidsrum mellem 9-14.30.   Holsteinsgade er en grøn gade, som fra Saabyesvej til Strandboulevarden består af beboelse i stuelejlighederne.(en lille købmand undtaget) og er derfor en gade, som er stille og rolig. Det grønne byrum er der allerede med de fine byhaver og de mange træer på hvert gadehjørne. Derudover er bænkene på Holsteinsgade, sjældent i brug. Ironisk nok er det mindst grønne område vi har på Holsteinsgade skolegården på Langelinie Skolen, så det er lidt ærgerligt, at vi ikke starter med at gøre skolegården grønnere og sjovere at være i med alle de forslag om bordtennis, bænke osv., i stedet for at lave planer for grønne byrum på gaden, som får udsigt direkte ind til den meget asfalterede og kedelige skolegård..   Jeg er helt med på, at det nok er fordi der er søgt en forkert finansieringspulje, men jeg savner i projektoplægget, at der stadig er plads til os alle på Holsteinsgade og at der findes måder, hvorpå vi kan deles om gaden, som vi rent faktisk ikke bruger samtidig i dag. Skolen har brug for gaden 9-14.30, og os beboere har brug for gaden fra 16-08. Hvorfor ikke kigge på, hvordan skolen kan få etableret de fastmonterede ting som bordtennis, bænke osv inde i skolegården, og at flytte den nuværende leg på diverse boldspiloptegninger fra skolegården ud på vejen på den del af Holsteinsgade, som er i spil i projektoplægget i timerne 9-14.30. Afspærring kan jo ske ved eks at etablere automatiske pullerter eller på anden vis afspærre gaden. Det vil give plads til os alle, og samtidig forbedre forholdene for eleverne.
Læs høringssvar fra Trine
Indsendt af:
Jeppe Matzen
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
143
By:
København
Postnr.:
2100
Nej tak, forslaget skal forkastes. Som umiddelbart nabo til skolen ønsker jeg ikke at forslaget bliver til noget, primært pga. at støjgener. Der er allerede er betydelige støjgenre fra den nuværende skolegård, og med en ekstra skolegård etableret i gaden støjgenerne bliver betydeligt større og nå uholdbart niveau.  Derudover undrer jeg mig også meget over processen omkring dette forslag. Det fremstilles som lokalt forankret. Men i den projektgruppe, som har været med til at udarbejde forsalget, har der ikke deltaget nogen borgere, som bor umiddelbart op og ned af skolen og som bliver berørt af og skal leve med en etablering at en ny ekstra skolegård i Holsteinsgade. I stedet har projektgruppen bestået af borgere fra andre dele af Østerbro - hvor de ikke bliver berørt af projekt - og så ellers to ledere fra skolen og foruden 8-9 elever fra skolen. Det har ingen fortalt os lokale borger i den kommunikation, som vi fik omkring projektet. Her stod der kun, at det var en lokal borgergruppe og "aktører" i Holsteinsgade (altså forstå man nu,  skolen) som havde udarbejdet forslaget. Jeg undrer mig meget over, hvorfor skolen eller forældre - i ønsket om at udvide med en ekstra skolegård - ikke først er gået til de umiddelbare naboer til skolen for at høre hvad om der helt lokalt i nærmiljøet, blandt skolens naboer, var opbakning til projektet. Det ville ellers være en fin demokratisk proces, ægte lokaldemokrati, hensyn til ens naboer og nærmiljøet og professionel socialt ansvarlig ledelse. Men det har man åbenbart ikke syntes opportunt. I stedet ser det ud som om man har satset på at få  en masse forældre - som ikke bliver berørt at projektet - til at bakke om om det og så forslager at bosse det igennem den vej rundt. Mystisk og ikke synderligt gennemskueligt hvad angåe kommunikation eller proces, endsige demokratisk i den lokale forstand. Som nabo til skolen virker det derfor ærligt talt som om man forsøger at "kuppe" projektet igennem. Så et stor NEJ tak. 
Læs høringssvar fra Jeppe Matzen
Indsendt af:
Gunn Weihe Reinert
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
142
By:
København
Postnr.:
2100
Nej tak til hele forslaget! Jeg havde svært ved at tro, at man virkelig ikke havde kontaktet os beboere, der rent faktisk bor her og bliver påvirket af det INDEN, projektet er kommet så langt. Man kunne være fristet at tro, der var en bagtanke. Hvis projektet virkelig var så fantastisk, skulle man vel tro, vi ville blive overrendt med det glædesbud. Men derimod kommer forslaget snigende ind gennem bagdøren, forklædt som en anden kommunal lottogevinst. Støj, mangel af parkeringspladser er én ting - bare pointen med at "cykler har plads indtil kl 14.30, og så kan biler igen parkere.." . Vi ser jo hvordan det ser ud i dag med cykler over det hele. Jeg synes ikke helt, der er tænkt igennem logistikken. Sådan realistisk. Ligeledes er jeg forbløffet over, hvor mange forældre i Gentofte/Lyngby etc på en så åben og selvretfærdig måde forlanger, at deres børn gives rettigheder på beboernes bekostning. Uanset, hvordan projektet er formuleret, er det på ingen måde rettet mod os beboere (os, der rigtigt bor i området)  - det er skolens projekt. Det er kedeligt, hvis skolegården føles for lille - men det KAN ikke være meningen, at det skal gå ud over i forvejen pressede beboere. Med venlig hilsen, Nej tak!  
Læs høringssvar fra Gunn Weihe Reinert
Indsendt af:
allan
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
141
Virksomhed / Organisation :
bruger af Holsteinsgade
By:
kbh ø
Postnr.:
2100
Tak! Der skal lyde en stor tak herfra til alle borgere, naboer, forældre, gamle, unge og engagerede. Det er så fedt at se, hvor mange kvalificerede indspark, der er kommet på dette projektforslag. Der er både mange fortalere og støtter, ligesom der også er bekymringer og modstandere. Det er jo netop essensen i et velfungerende demokrati. Klokken er 22:23 og det tikker fortsat ind med tilkendegivelser. Husk på, dette er en konkurrence mellem 10 projekter, hvor et fåtal går videre til finalen. Vi krydser uden tvivl alle fingre for vores drømme og ønsker! 
Læs høringssvar fra allan
Indsendt af:
ALLAN tyrrestrup
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
140
Virksomhed / Organisation :
initiativtager for arbejdsgruppen bag ansøgning til bylivsgadepuljen
By:
KBH Ø
Postnr.:
2100
LAD OS SAMMEN UDVIKLE VORES BYDEL - LAD OS STARTE HER! Kære borgmester, kære børne- & ungeudvalg, kære forvaltninger, kære byplanlæggere,  På Langelinieskolen, en skole med 5-spor, er eleverne er presset ind i en flot skolebygning, som desværre på ingen måder bygget til at huse de godt 500 elever. Derfor fremlægger vi her et skitseprojekt, som kan komme en masse unge mennesker til gavn i mange år frem. Samtidig kan naboer og lokale brugere kan få et byrum, som kan anvendes aktivitet til andet end parkering og vej. Vi håber stærkt I vil se på forslaget med nysgerrighed og åbenhed. Og vi er en masse forældre og en masse unge, som står klar til at gå i dialog med jer. Vi inviterer jer også meget gerne ud til vores skole, skolegård og Holsteinsgade. Kom og se de unges ønsker for en fremtid. Lyt til hvad de unge taler for. Og lad vores drømme om en anden by få lov til at vokse herfra. Særligt nu hvor de unges udsagn (mange gyldne citater og guldkorn) desværre ikke fandt vej ind i denne projekt-skabelon. Vi fremsender meget gerne al vores materiale efterfølgende, så frem det findes relevant. Mange hilsner på vegne af arbejdsgruppen og alle de unge som deltog i workshoppen og formede det som blev en skitse til et projekt. Allan     Uddybning Holsteinshave: en projektskitse som bygger på ungdoms demokrati- og hvor vi tør tænke og drømme stort.   Hvorfor vores projekt skal vinde? Fordi det tilbyder noget helt unikt til vores bydel Projektet er vurderet til knap 3.mio kr. (eksl. moms). Delt med antal elever (500), delt med antal lærere, og delt mellem de mange forældre og beboere, som kan nyde et byrum, et samlingssted, et sted med mere grønt, med plads til langsomlighed, plads til cykler triller forbi.   Hvad var baggrunden for vores projekt ide? Vi gik sammen fire forældre og en bedsteforælder og ansøgte bylivsgade puljen Vi tegnet ideer og skitser til nye byrum som kan anvendes af de unge i skoletiden og af alle lokale brugere og naboer Vi startede med ideen om ”flex parkering” men gennem proces og workshop med kommunen, denne rådgiver og en hulens masse unge, var det tydeligt at der var brug for mere Ud fra det opstod ideen og drømme om ”Holsteins have”, og det er den skitse vi som arbejdsgruppe valgte at gå videre med. Vi har haft en borgergruppe som er blevet orienteret og inddraget løbende Vi har tidligt i projektet kontaktet de nærmeste nabo-ejendomme for at få deres sparring og input og blevet mødt positivt omkring vores projekt i de indledende faser. Vi har informeret Lokaludvalget tidligt om projektet. Og vi orienteret lokalavisen. Og udvalgte politikere er blevet gjort obs på vores projekt ide. Workshoppen med især de unge fra skolen har resulteret i den skitse, vi har lagt frem. Ideelt set gad vi jo godt, at der var 3 skitser eller scenarier for anvendelsen af pladsen foran skolen, som så kunne gå i høring. Men uden tvivl giver et meget konkret forslag til, hvordan vi kan ændre på status quo. Vi er en frivillig gruppe med få ressourcer, vi er nået et godt stykke synes vi selv, men der er fortsat mange kampe og initiativer foran os, hvis projektet skal lykkes og blive gennemført.   Ulemper ved nuværende situation: For mange teenagere og unge på en matrikel; skolegårdens areal er ca. det samme som i 1960erne og frem til i dag. I 1960 var det et spor op til 7 klasse. I 1990 var der to klassespor på skolen efter sammenlægning med naboskole. I dag 2023 er der hele fem klassespor, med det samme udeareal. Lærerne oplever et øget konflikt-niveau ved at der er stimlet så mange børn sammen inde som ude. Eleverne siger selv: vi kan vælge mellem at sidde i klassen, gå ud på gaderne (fra 7 klassetrin) eller kæmpe om pladsen i gården. Det larmer, der er ikke ro i gården. Vi mangler et sted at kunne hænge ud og bare slappe lidt af mellem timerne. Al forskning viser at pauser, ro, tid til langsommelighed, muligheder for fysisk udfoldelse er enormt vigtigt for læring og koncentration. Der er for meget støj i dagtimerne fra skolegården og naboer i matriklen lige op af skolen føler sig generet. Grunden er tydelig: skolen er ikke bygget til at huse 5 spor. Og forvaltning og børne og unge udvalget og byens politikere er gentagne gange blevet gjort opmærksomme på det over de sidste 5 år. Cykler kører for stærkt, det er farligt at krydse vejen i dagtimerne og aftentimer. De samme biler står parkeret i dagtimerne foran skolen. Muligheden for flex parkering, hvor fx beboerne kører deres biler andre steder hen i tidsrummet 8:30:14:30 i hverdagene, vurderes som ikke sandsynlig.   Fordele ved forslaget som elev: Der bliver et samlingspunkt hvor de større elever kan trække ud og væk fra gården. Et fællesskab ved at være omkring sin skole. Mulighed for refleksion og bare at kigge langt (fantastisk udsigt) Nyde solen. Et samlingspunkt også for naboer, med rig mulighed for at læse bog, drikke en kaffe i solen, strikke, få en snak med yngre og ældre generationer, og blot nyde roen og den langsomlighed, et ændret byrum giver.   Fordele for området: Mere plads til gadehaver i samarbejde med Østerbro Gadehaver. En mere sammenhængende korridor for bevægelse, ophold og bynatur mellem Strandboulevarden, Kirkegården, Classens Have, vores skoler og børnehaver, og videre til Rosenvænget. Vi kan se for os et attraktivt byrum på niveau med Klimakvarteret og skybrudsløsninger ved Tåsinge Plads og Carl Lindes Vej. En langt mere sikker trafik omkring området. Biler kan trille langsom ned ad Aggersborggade og rund på Livjægergade. Cyklerne sænker farten. Der bliver ikke de her små farlige situationer. Og som noget nyt, vi er en borgergruppe der gerne vil bygge bro mellem forældre, skolen, naboerne og de mange boligforeninger rundt om Holsteinsgade. Fx gennem fællesspisning. Demokrati dage. Loppemarkeder. Klima-debatter. Vi tror fuldt og fast på at byrummet kan forandres og blive et inviterende sted, hvor vi kan mødes på tværs af generationer og dele 'enigheder' og uenigheder omkring hvordan vi ønsker vores bydel og nærområde skal se ud om 10, 20 og 30 år. Det er der brug for. Vi kan også se en oplagt mulighed for at invitere endnu flere foreninger til skolen ude for skoletid, særligt hvis skolegården åbnes op. Det kan give en rig mulighed for at petanque klubber, tegneskoler, musikskoler, gymnastik klubber og mange flere kan vise hvad de står for og komme i dialog med både unge og ældre. Og ja, naturligvis skal der være spilleregler (ingen larm efter kl. 21 for eksempel)   Bemærkninger angående høringssvar: Det er et projekt som er meget svært at kommunikere ud omkring (Aula, facebook, mails osv). Der er i den grad brug for borgerdialog (ligesom LU foreslår), høringssvarene er en start, men en egentligt facilitering og borgerdialog, ikke kun for naboer, men for os alle der bruger området, inklusiv mange forældre, ville være ønskværdigt. Projektforslaget vil uden tvivl stå stærkere med lydfiler og citater af de unge, som har bidraget og stået for skitsen, måske bylivsgade-teamet kan formidle dette - der er mange guldkor, som desværre ikke finder vej ind i en klassisk projekt-skabelon. Det er også tydeligt at se, at der gives udtryk for en al for lav parkeringskapacitet i området fra Kateslsvej på tværs af gaderne op til Nordre Frihavnsgade (eller for mange biler, som ikke anvendes i det daglige). Men det skal jo ikke være en hindring for dette projekt og målet om at udvikle vores by til fordel for skoler, de mange unge og alle os borgere der gerne ønsker flere mødesteder på tværs af vores generationer. Jeg håber stærkt at ØLU og forvaltningen går sammen og rækker ud til alle bilejere i området og siger, vi arbejder med trafik og parkeringsplanlægning og cykelstier (se også den kommende høring). Det er dejligt at der er plads til bevægelse om det er løb eller cykler op og ned ad Holsteinsgade, vi mener jo bestemt også at det fortsat er muligt – og kun kærkomment for både løbere og cyklister – at sænke farten og nyde ”holsteinshave” og vores fantastiske omgivelser. Bemærk også, Aggersborggade er fortsat åben for kørsel også for skraldebiler. Den del er der allerede taget højde for fra rådgivers side. Men det mangler at blive kommunikeret tydeligere ud til flere borgere. Skrald på gaden: mon ikke vi kan oprette nogle affaldsgrupper blandt os naboer og ikke mindst de unge om at samle skrald! Det har vi gjort før. Vi håber da på at dette tiltag blot er starten på noget større og er varmere fortalere for endnu mere demokrati og endnu mere inddragelse af borgere og endnu mere tagen hånd om de problematikker og ikke mindst drømme og ønsker for vores lokalområde.   Afsluttende kommentar Vi har meget mere at byde ind med. Men lad os starte med dialog. Her er en åben invitation fra alle os til alle jer. Vi tror på det og vi har brug for jer til at vise politisk mod og gå vejen sammen med os.   Kærlige hilsner og med største håb Allan (initiativtager og talsperson for arbejdsgruppen, medlem af skolebestyrelsen og skolens trafikudvalg, forælder til børn på skolen, og aktiv borger)        
Læs høringssvar fra ALLAN tyrrestrup
Indsendt af:
Josefine Eiby
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
139
By:
Kbh Ø
Postnr.:
2100
Det er et virkelig godt forslag som vil være med til at skabe en oase i en gade som er påvirket af meget trafik og parkering.  Ja, parkeringsproblemerne er store, men det skal ikke løses ved flere p-pladser eller fastholdelse af pladser.  Det skal løses ved at hver anden bil er en delebil -eller lignende tiltag der mindsker antallet af biler.    Det er set flere gange at gader lukker og bliver til grønne området, boldbaner eller pladser. Det skaber en helt unik mulighed for elever og beboere med opholdssted og grønt område.    Mere plads giver ikke mere larm. Tværtimod vil en forøgelse af elevernes plads skære ned på støjen.    Stor opbakning til denne løsning, som løser et problem med en helt igennem elendig skolegård for alt for mange elever. 
Læs høringssvar fra Josefine Eiby
Indsendt af:
Henrik Andersen
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
138
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Bylivsgadepuljens formål er at omskabe veje og gader til grønnere byrum, og dermed skabe trygge bykvarterer med mødesteder og udearealer. Det lyder fint, men i denne situation burde det rettere hedde inddragelse af parkeringspladser på Holsteinsgade til udvidelse af skolegården! Det er helt tydeligt at dette er et projekt som handler om at tilgodese eleverne på skolen, kontra at det handler om de lokale beboere. Vi har både Classenhave, søerne, samt fælledparken tæt på. Det virker som en måde at benytte Bylivsgadepuljen til at skolen får en større skolegård, og slipper for udgifterne forbundet med projektet, og kommunen kan tage pengene fra en anden kasse. Som nabo til skolegården, ved jeg godt at der er en del larm, og dette er en naturlig del af at være nabo til en skole. Jeg er dog ikke interesseret i at skolen rykker endnu tættere på, samt at det bliver på bekostning af parkeringspladser, som i forvejen er umulige at få fat på hvis man lander i området efter kl. 17. Der er i forvejen unge, som hygger i skolegården i weekenden, og der er tit musik, samt smadrede flasker fra dette. Jeg frygter at dette vil øges. Jeg kan sagtens forstå at skolen er interesseret i at få udvidet skolegården, men det burde man dog have forudset da man gjorde skolen større. Jeg kan også sagtens forstå alle de ja stemmer til projektet(hvem ønsker ikke mere plads for sine børn), som det virker til at skolen har fået mobiliseret, jeg tænker dog det primært burde være de lokale beboerer som blev hørt. Udfordringer  - Der fjernes 19 parkeringspladser, der mangler rigeligt i forvejen.  - Der er kommet mere skrald i lokalområdet, efter skraldespandende blev inddraget, og frygter at dette vil blive værre i "parken".  - Det er en trafikåre fra lokalområdet, for både billister, cyklister, samt gående. At man vil til at lukke dette er helt hen i vejret.  - Manglende skiltning af projektet. Hvis kommunen oprigtigt havde ønsket at få input fra lokalbeboerne havde det hjulpet at have tilføjet en skitse for planerne til skiltningen. Der står en relativt anonym tekst i den ene ende af området. Det lugter af at projektet reelt set er blevet besluttet og at denne høring blot er en formalitet.  - Der er på ingen måde planlagt nok cykelparkering. Enhver som er i området ved skolestart, kan se at der er udfordringer med cykelparkering.   Kunne man overveje at lave noget tidsbestemt parkering, som alternativ, således at der ikke var tilladt parkering mellem 9-16 fx. På den måde havde eleverne lidt mere boldplads, og vi slap for at forværre parkeringsbetingelserne?   Sluttedeligt, så kan jeg sagtens forstå at skolen samt forældre ønsker en større skolegård. Man har dog hele tiden kendt til præmisserne for at gå på skolen, og mener derfor ikke at er måden at håndtere dette på.
Læs høringssvar fra Henrik Andersen
Indsendt af:
Rebecca Bolt Ettlinger
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
137
By:
Kbh Ø
Postnr.:
2109
Jeg støtter forslaget, og håber virkelig, at det bliver til virkelighed. Skolegården er alt for trang til de mange børn på skolen, og gaden vil blive langt mere indbydende for alle både i skoletiden og udenfor skoletid. Det er virkeligt godt at eleverne har været med til at udarbejde forslaget. Alt hvad I kan gøre for biodiversitet med vand og hjemmehørende, blomstrende og frugt/bær planter vil være skønt. Eksempelvis skovjordbær. 
Læs høringssvar fra Rebecca Bolt Ettlinger
Indsendt af:
allan
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
136
Virksomhed / Organisation :
borger og forælder
By:
kbh
Postnr.:
2100
til orientering til naboer: jo, der er en rigtig god grund til at der er folk i andre bydele og andre byer, som indgiver høringssvar. de er alle forældre til børn på skolen. OG de har alle boet op og ned af Holsteinsgade gennem mange år. så jo, deres indspark er da lige så relevante, som alle andres. Allan
Læs høringssvar fra allan
Indsendt af:
allan tyrrestrup
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
135
Virksomhed / Organisation :
borger
By:
kbh ø
Postnr.:
2100
kære forvaltninger - kan I prøve at genopfriske for os alle, hvornår der står en ny grundskole klar i Nordhavn. og hvad er planen for Langelinieskole, skal det være en 5-sporet skole i evig tid, eller er der en plan for at reducere antallet af elever og gøre vores skole til en 4-spors skole? hvilke planer ser I ind i? vh. Allan
Læs høringssvar fra allan tyrrestrup
Indsendt af:
Onur
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
134
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Jeg er  MEGET enig med de øvrige svar og grunde til hvorfor projektet ikke bør føres ud i livet. Udsigten til ekstra støj og færre parkeringspladser i et område hvor der allerede er pres på ledige parkeringspladser synes jeg ikke er en fornuftig ide.
Læs høringssvar fra Onur
Indsendt af:
A.G.C.
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
133
Virksomhed / Organisation :
Jeg bor lige ved siden af
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Forslaget skal forkastes !!!!! Jeg undrer mig over, at folk fra Gentofte, Frederiksberg, Nørrebro, København K, Lyngby og helt så langt væk som Snekkersten mv har så stor interesse i, hvordan livet skal være for beboere i Holsteinsgade og nærområde. I har da masser af plads, hvor jeres børn kan udfolde sig – og forhåbentlig sikkert også bedre parkeringsmuligheder. Hvis det er så høj en prioritering at børn har masser plads – så lad dem gå på jeres lokale skoler i stedet for en byskole på Østerbro. Jeg synes det er ret provokerede, da jeg hver dag har svært ved at få en parkeringsplads, når jeg kommer hjem fra arbejde. Hvis det skal være sådan, vil jeg da gerne have vi fjerner alle parkeringspladser i Helsingør, så den kan være Danmarks eneste rigtige grønne by. Til gengæld synes jeg, det er ærgerligt, at skolegården er lukket for børn i området, så man ikke kan spille bold om aften og i weekender. Jeg har flere gange set børn gå skuffet derfra, fordi skolegården er låst af. Jeg har personligt selv gået på skolen og den mængde plads der er i skolegården har aldrig været noget problem, da vi ofte gik over i Classens have samt Fælledparken. Jeg syntes det er ærgerligt, hvis jeg bliver presset væk fra en kvarter, som jeg elsker og er født og opvokset i. Jeg er stærkt afhængig af min bil, og at fjerne 19 pladser i Holsteinsgade og potentielt 21 på Kastelsvej er et problem, for der er ingen alternativer. Samtidigt vil jeg sige den skiltning, der har været for det her projekt har være ekstremt elendigt. Jeg så det kun ved rent tilfælde, hvilket jeg syntes er dybt godnat. Man skulle næsten tro det har været bevidst.
Læs høringssvar fra A.G.C.
Indsendt af:
Stefanie Høy Brink
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
132
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Museum
By:
København V
Postnr.:
1555
Se venligst vedhæftede høringssvar fra Københavns Museum.
Læs høringssvar fra Stefanie Høy Brink
Indsendt af:
Anna Dinesen
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
131
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Jeg bakker op om forslaget. Københavns beboelseskvarterer skal i langt højere grad end nu gives tilbage til de borgere der bor og lever i byen og bruger byens rum til ophold og aktivitet. Det kan ikke retfærdiggøres at så stor en del af det offentlige rum i København prioriteres til biler og parkering, når under halvdelen af byens borgere ejer en bil.  Langelinieskolen er en meget stor byskole med meget lidt uderum til de mange 100'ere elever, og projektet kan give muligheder for at integrere byrummet mere til skolens areal, hvilken vil bidrage meget positivt til skolen og kvarterets børn og unge
Læs høringssvar fra Anna Dinesen
Indsendt af:
Jane Simon Frost
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
130
By:
København ø
Postnr.:
2100
Jeg som forælder til flere elever på skolen bakker jeg op om forslaget. Børnene og de unge har brug for at kunne udfolde sig fysisk både i skoletiden og i fritiden.  Skolegården på holsteinsgade kan ikke rumme 4 klassetrin i flere spor.   Der mangler steder for de ældre børn, hvor de kan udfolde sig fysisk. Jeg støtter helt sikkert op om høringsforslaget
Læs høringssvar fra Jane Simon Frost
Indsendt af:
Søren Lisager
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
129
By:
København
Postnr.:
1364
Støtter forslaget. Mange gode argumenter allerede. Børns trivsel må være vigtigere end parkeringspladser.
Læs høringssvar fra Søren Lisager
Indsendt af:
Anja Philipsen
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
128
By:
københavn
Postnr.:
1364
Jeg støtter forslaget: Børn har brug for frisk luft og aktiv leg sport og hygge. I takt med at skolerne bliver flersporet, må man også forvente at der bliver mindre plads til den enkelte elev. Dette skaber trængsel på skolens arealer. Skolen forsøger at løse det ved at de store klasser ikke må være i skolegården, dette er ikke holdbart i længden. Børn og unge fortjener det bedste, særligt når det drejer sig om god adfærd, trivsel og sunde vaner. Byrummet åbnes og beboerne kan også få glæde af det nye milijø.
Læs høringssvar fra Anja Philipsen
Indsendt af:
Christine
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
127
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Ja tak til forslaget.
Læs høringssvar fra Christine
Indsendt af:
Camilla
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
126
By:
København
Postnr.:
2100
Jeg støtter forslaget og mener at det er et meget meget vigtigt projekt, som vil gøre en kæmpe forskel for nuværende og fremtidige skolebørn, som desværre ikke kan være i skolegården, fordi den er alt for lille. Der er et stort behov for et grønt og åbent byrum foran skolen, så alle børnene har mulighed for at opholde sig udenfor.  Jeg synes at vi bør prioritere børnenes trivsel og sundhed og ikke lade bilerne og trafikken være det afgørende. Det vil også skabe en stor glæde og samlingspunkt for områdets beboer, som i forvejen har stor glæde af den nærliggende legeplads, men som mangler et sted hvor større børn, familier og ældre kan samles. 
Læs høringssvar fra Camilla
Indsendt af:
Charlotte Lieske
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
125
By:
KBH Ø
Postnr.:
2100
Rigtig fint og grønt forslag, ja tak! Forslaget styrker nærmiljøet for alle naboer og giver de ældre skoleelever bedre muligheder for ophold. I min optik er det meget vigtig at støtte de unge og deres trivsel så meget som vi overhoved kan. (det er jo de unge, som skal redde vores verden, ik?) Derudover er det en meget vigtig skridt i vores byudvikling at prioritere beboerne og at mindske pladsen til parkerede biler. Ja til den grønne agenda. Som nabo, der bevidst vælger egen bilen fra (og ja, jeg har børn), ved jeg, at der findes god delebil ordninger i området. Uanset hvad, så er vi nødt til at indse at private biler til alle ikke er vejen frem i en verden med klimaforandringer. Jeg håber at forslaget kan være af inspiration til flere naboer at vælge egen bil fra. Så væk med p-pladser og fokus på grønt, rekreativt og sundt byrum til alle.
Læs høringssvar fra Charlotte Lieske
Indsendt af:
Nana
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
124
By:
Nordhavn
Postnr.:
2150
Jeg støtter forslaget som vil styrke børnenes trivsel og muligheder for at udfolde sig fysisk, børnenes skolegård på Langelinjeskolen er alt for lille til antallet af børn og der mangler grønt i området.Det vil tilmed give en stor værdi for både elever på skolen og for området.
Læs høringssvar fra Nana
Indsendt af:
Dorte Pedersen
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
123
Virksomhed / Organisation :
Dorte Pedersen
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Som beboer i Aggersborggade er jeg tilhænger af et grønt område i forbindelse med skolen. Man kan dog ikke lukke øjnene for at en nedlæggelse af 19 (evt. plus 4) parkeringspladser er et massivt problem i et kvarter hvor det i forvejen er velkendt at der kæmpes hårdt om pladserne. En anvisning/anlæggelse af alternative parkeringsmuligheder bør derfor være en integreret del af hele projektet. 
Læs høringssvar fra Dorte Pedersen
Indsendt af:
Jonas Lieberkind
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
122
By:
KØBENHAVN Ø
Postnr.:
2100
Som beboer i kvarteret omkring Holsteinsgade vil jeg give min fulde støtte til, at kvarteret ved Langelinieskolen (Holsteinsgade) udvikles i en mere beboervenlig, fællesskabsorienteret og grøn retning. Holsteinsgade kunne være en af Østerbros hyggeligste gader, men alt byrum optages af biler og cykler. Som beboer er der ingen steder at være, have en samtale med en nabo, nyde solen og slet ingen steder for kvarterets unge at mødes. Der en legeplads for børn i 2-6 årsalderen, men intet for de større børn og unge. Der mangler et byrum i Holsteinsgade. Hvis forslaget for Holsteinsgade tilmed kan øge uderummet og dermed styrke Langelinieskolens pædagogiske arbejde med de større elever og styrke deres trivsel i en tid, hvor mistrivsel blandt børn og unge er en kæmpe udfordring, er dette forslag en enorme styrke for livet i kvarteret. Som bilejer er det en udfordring, at projektet reducerer i antallet af parkeringspladser, men dette holdt op i mod et mere beboervenligt miljø, et mødestede for unge & ældre og et styrke pædagogisk arbejde med kvarterets børn og unge, så vil jeg ubetinget vælge miljø og unges trivsel over min længere gåtur hen til min bil.
Læs høringssvar fra Jonas Lieberkind
Indsendt af:
t.thorup
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
121
By:
københavn ø
Postnr.:
2100
Jeg støtter forslaget udelukkende pga at vi har børn på Langelinieskolen og som flytter til udskolingen på holsteinsgade om nogle år. Langelineskolens gård er så kedelig at et grønt område foran skolen ville gøre det markant bedre at være elev på skolen.  Som bilejer er jeg betænkelig ved de ekstra p-pladser der skal nedlægger (igen igen). Kommunene har allerede solgt lang flere p-tilladelse end der er pladser, og samtidigt omlagt busruter eller helt fjernet busruter der servicerede området. 
Læs høringssvar fra t.thorup
Indsendt af:
Camilla
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
120
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Det er en ganske fin tanke med flere grønne områder, men det kan ikke være rigtigt, at man igen vil fjerne parkeringspladser på Østerbro. Der er i forvejen mangel på parkeringspladser, som man jo også godt er klar over hos KK. Det gør det ekstremt svært for familier at få hverdagen til at hænge sammen, hvis der bliver endnu færre pladser end i dag.    Samtidig vil et grønt område foran skolen blot føre til samling af unge mennesker om aftenen og langt ud på natten, som skaber både støj og affald. Desværre skal man også tænke ind, hvordan et sådant område faktisk vil bruges i praksis, og det virker det ikke til, at man har belyst alle nuancer af. 
Læs høringssvar fra Camilla
Indsendt af:
ALLAN
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
119
Virksomhed / Organisation :
forslagsstiller
By:
Kbh Ø
Postnr.:
2100
uddybende spørgsmål til naboerne lige op af skolen: der er flere tilbagemeldinger om en bekymring for at en forvandling af Holsteinsgade foran skolen bliver det samme som, at der kommer fest fra de unge, hver eneste dag. derfor vil jeg gerne spørge jer, HVORI kommer den bekymring fra? HAR I nogle erfaringer om, at det er den vej det vil gå? ELLER er det en ubegrundet frygt?   bemærk: i dag hænger de "unge" mennesker ud på de tilfældige steder i vores bydel, hvor der nu engang er plads. for eksempel om aftenen er det I vores børnehaver og legepladser, hvor der er "skjul" og "skygge" fra de voksne. det er også i Classens Have, som giver plads i krogene til ungdomsfællesskaber om eftermiddagen (om dagen er det jo proppet med de mindste og mindre børn og elever). Om aftenen, må jeg desværre erkende, er Classens Have også sted for en del hash-handel eller "hash-nydelse" om man vil for unge og lidt ældre. Rosenvænget legeplads er heldigvis også et sted om aftenen for de unge. Nogen gange bliver det lidt for meget en fest, men ikke til dagligt. Og Fælledparken, ja, det er som skrevet i lokalavisen mange gange, et sted for de unge at drikke, og drikke tæt, ligesom det også er en bane for salg af stoffer i stor stil. Men det er heldigvis også meget mere end det. Det er sport, det er fællesskaber, det er leg, og det er et mødested på tværs af skoler og klasser. pointen er: lad os da meget heller få nogle flere åbne byrum, der inviterer til ophold, og hvor vi kan mødes på tværs af generation, om man er 15, 30, 45 eller 75 år. lad os da være med til at forme vores byrum til åbenhed, imødekommenhed og nærvær, med sport, uden sport, med kaffe, med bøger, med barnevogne, med løbehjul, med petanque, med strikketøj, og med så meget mere... det må da være vejen frem for demokrati og lokaldemokrati, og en måde at bryde en tradition med at vi "lukker os inde" hver for sig. Hermed en invitation til dialog. Lad os mødes til en kaffe. Kaffedialog i vores naboskab.   Venlige hilsner Allan
Læs høringssvar fra ALLAN
Indsendt af:
allan tyrrestrup
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
118
Virksomhed / Organisation :
beboer og forælder
By:
kbh ø
Postnr.:
2100
tilføjelse til forslag: på baggrund af de sidste dages høringssvar, så vil jeg meget gerne byde ind med, at Fridtjof Nansens Plads også kommer i betragtning som et lokal byrum! status: som I jo alle selv kan se, at der kommet en ny plads, hvor trafikken (hastighed og støj) er kommet væsentligt ned i fart. det giver tryghed. MEN. det er en plads uden ophold, og hvorfor egentligt det? derfor: kære forvaltning og kære politikere, tag og brug muligheden for at opsætte Københavner bænke rundt om flere af træerne, så det inviterer til ophold, for de ældre, for naboer, for de unge og for de mange turister. OG. placer da endelig et aktivitets-stativ som det ved Søerne eller lig det i Fælledparken, således at også de store elever fra Langelinieskolen kan søge herop og dyrke et fællesskab. træne. eller hænge ud og nyde både udsigt og roen. Vh. Allan 
Læs høringssvar fra allan tyrrestrup
Indsendt af:
Pernille
Dato: 30. august 2023
Svarnummer:
117
By:
Gentofte
Postnr.:
2820
Ja. Som forælder til elev på skolen bakker jeg op om forslaget. Børnene og de unge har brug for at kunne udfolde sig fysisk både i skoletiden og uden for skoletiden. Fx en kombination af grønt område og et træningsområde/aktivitetsområde for både elever og andre i området. 
Læs høringssvar fra Pernille
Indsendt af:
Pernille
Dato: 30. august 2023
Svarnummer:
116
By:
Gentofte
Postnr.:
2820
Ja. Som forælder til elev på skolen bakker jeg op om forslaget. Børnene og de unge har brug for at kunne udfolde sig fysisk både i skoletiden og uden for skoletiden.  En kombination af grønt område og fx et træningsområde/aktivitetsområde for både elever og andre i området, ser jeg som en fordel for både skole og nærområde. 
Læs høringssvar fra Pernille

Sider