Enghave Plads Metrostationsplads - lokalplan 467

I forbindelse med den nye Cityring skal der bygges en metrostation ved Enghave Plads.

Høringsfrist:

17. oktober 2011
Indsendt af:
Henrik Nord
Dato: 17. oktober 2011
Svarnummer:
4
By:
København V
Postnr.:
1670
Det er vigtigt for pladsens overlevelse som tilholdssted og oase, at der tages hånd om cykelparkeringen. ENTEN skal cykelstativerne graves ned, således at selve pladsen friholdes for de mange cykler i lighed med Nørreport station og sydsiden af Hovedbanegården. ELLER også skal der indføres et betalings/depositumssystem i cykelstativerne, således at de, der parkerer deres cykler mener det så meget, at de er villige til at betale for det. I begge ovenstående tilfælde bør cykler udenfor de anviste stativer fjernes uden varsel. Af lokalplanforslaget fremgår, at en del af Flensborggade og Haderslevgade vil blive brugt til cykelparkering. Dette vil medføre færre parkeringspladser til biler i området, hvilket vil være til gene for områdets beboere. På selve pladsen, er det vigtigt at der etableres hyggekroge/læsteder, hvor den lille gruppe på 3-4 kan sætte sig og sludre og hygge. Det er vigtigt at bænkene her er orienteret mod hinanden og ikke fra hinanden. De mange børnefamilier i området har behov for legearealer. Men omgivelserne med de gamle huse og træer lægger ikke op til en traditionel institutionspræget legeplads med blå og røde legeredskaber. Det vil klæde kommunen at gå nye veje, og forsøge at etablere en slags naturlegeplads. Lad eventuelt fortorvet foran Enghave Plads 6-10 være ekstra bredt, således at cafeen ved nr. 6 kan benytte fortorvet til udeservering i højere grad end hidtil. Dette kan evt. kombineres med etablering af sivegade på samme stykke, dels for at dæmpe farten hos bilisterne, og dels for at give pladsen sammenhæng.
Læs høringssvar fra Henrik Nord
Indsendt af:
Kirsten Kristensen
Dato: 16. oktober 2011
Svarnummer:
3
By:
København V
Postnr.:
1670
I forlængelse af mit tidligere høringssvar og efter samtaler med erhvervsdrivende omkring pladsen, andre beboere og gæster her i området skal jeg supplerende bemærke følgende: Planerne for cykelparkering er alle jeg har talt med kede af. Alle finder det helt forkert at placere cykler i de gule områder på selve pladsen. Der er et stort ønske om nedgravning af cykelparkering, evt. kombineret med parkering i tårne over jorden, hvor cykler hejses op i en form for tårne, hvor de også kan være i ly for regn. Disse tårne skal så være skjult i trægrupper eller anden bevoksning eller bygges i naturmaterialer, der svarer til de omgivende huse og placeret i den sydlige side af pladsen, hvor der er mindst sol. Kan ikke alle cykler placeres under jorden og i tårne, skal det være et egentligt krav, at parkeringen begrønnes. Det er ikke nok, at der står "hvor muligt". Selve pladsen skal helt friholdes for cykler i jordniveau og kun tillades i stativer i gaderne omkring pladsen. Situationen omkring Nørreport skal ikke kunne gentages på Enghave Plads!! Til gengæld bør det ikke være et krav, at designmanualen for cykelparkering følges, hvis Metroselskabet eller borgerne kan finde på noget smukkere. Stil blot krav om, at Teknik- og Miljøforvaltningen skal godkende indretningen, så der hermed sikres en vis kvalitet. Cykelparkeringen er i forslaget tænkt anlagt på den mest solbeskinnede del af pladsen, særligt den østre ende har masser af sol forår og efterår, hvor hele det blå område langs Enghave Plads mod syd ligger i skygge. Kun midt på sommeren har sydsiden sol sen eftermiddag og aften. Der bør der derfor sikres mest muligt opholdsområde i den nordlige side af pladsen. Den meget lige kørebane langs den nordlige side af pladsen opfordrer til høje hastigheder. Forslaget fra flere jeg har talt med er derfor, at vejen får bugter eller slanger sig lidt ind over pladsen. Nogle få meter ind over pladsen vil gøre underværker for reduktion af hastighed uden at genere busserne m.v. Bugter på vejen kan også give mulighed for bedre opholdsområder langs husfacaden, som er et meget attraktivt område at opholde sig på. Et stort ønske er også, at der igen som indtil for et par år siden etableres mulighed for af- og pålæsning på nordsiden af pladsen, dels til erhvervsdrivende, men også til ejendommenes beboere. Denne mulighed må kunne indtænkes i et bugtet vejforløb. Det samme må gælde på sydsiden af pladsen. Evt. kan denne mulighed kombineres med natparkering for beboerne, da der efter kl. 21 ofte ikke er p-pladser til beboere, der først er hjemme lidt sent. Med hensyn til skiltning bør der stilles krav om, at skiltning følger de retningslinier og anbefalinger, som der henvises til i lokalforslaget side 12, 2. spalte. Nu, hvor kastanjen er fældet kan det udgå, at der skal plantes et storkronet træ i den østlige ende af pladsen, ligesom træer langs cykelstien og Istedgade ikke behøver være et krav - disse krav binder den øvrige disponering af pladsen. I stedet skal der stilles krav om, at der skal være et vist antal træer indenfor området. Der skal stilles krav om, at al overfladevand ledes væk og genbruges, så vandet fra pladsen ikke ender i vore kældre, som det skete den 2. juli 2011. Stil endelig i lokalplanen krav om, at der indrettes legeområder for de mange børn, der kommer med far og mor på cafe og bare for at nyde solen. Områderne skal indrettes med naturmaterialer. Ikke egentlige legepladser, men bare noget som man f.eks. kan klatre på, gynger i trækronerne og smukke sten man kan sidde, kravle og hoppe rundt på. Ikke de blå bortennisborde og blå kugler, som vi har i den anden ende af pladsen, men ting i naturmaterialer som sten, træ og hampetov f.eks. Sortmalet smedejern vil også være flot på pladsen, sådan som man ser mange steder i London. Med venlig hilsen Kirsten Kristensen
Læs høringssvar fra Kirsten Kristensen
Indsendt af:
Kirsten Kristensen
Dato: 17. august 2011
Svarnummer:
2
By:
København K
Postnr.:
1670
Stil krav til metroselskabet, at kastanien bevares. Cykelparkeringen fylder alt for meget på pladsen og i sidegaderne og begrænser alt for meget pladsens muligheder for liv og anvendelse. Der bør graves kældre til de mange cykler. Det ser på tegningerne ud til, at man fortsat arbejder med de skæve pyramider for ovenlys - der blev ellers fra landskabsarkitekterne i Øksnehallen for et års tid siden givet udtryk for, at der er mange muligheder, herunder at ovenlys kunne være flade og f.eks. bygget i smedejern, så de ikke begrænser anvendelsen af pladsen og så de materialemæssigt falder naturligt ind i det omgivende byggeri. Generelt bør elevator og alt metroen tilhørende holdes i en stil, der svarer til de omgivende bygninger og ikke i stål og glas. Fortovet langs nordsiden af pladsen bør udvides -ikke mindst af hensyn til forretninger, cafeer m.v., som i høj grad er ønskeligt for at give pladsen det fornødne liv. Savner generelt i materialet krav til indarbejdelsen af ideerne til detailindretning af pladsen, som var resultatet af workshoppen ved Øksnehallen for omkring et års tid siden. Her var der bl.a. fokus på anvendelse af naturmaterialer, runde og bøde former, masser af blomster, mulighed for plads til store forsamlinger og til at mødes i små grupper for hygge og afslapning. Med venlig hilsen Kirsten Kristensen
Læs høringssvar fra Kirsten Kristensen
Indsendt af:
Mads Lind
Dato: 17. august 2011
Svarnummer:
1
By:
København
Postnr.:
1761
Det virker ærgerligt at en underjordisk metrostation stadig resulterer i at pladsen over jorden sættes så meget ud af spillet. Lysskakter og cykelparkering skærer pladsen over og får den til at virke mindre. Jeg håber på en at Enghave Plads ikke bare bliver et transitsted, men en plads med liv på, hvor almindelige mennesker kan sidde og få en kop kaffe. Forslag: Gør pladsen mere åben, så serveringstederne på alle tre sider får mulighed for store udendørsarealer med plads til borde og stole. Gør fortorvet bredere på den del af Istedgade der ligger langs pladsen, så der er plads til både fodgængere og cafegæster. Inddrag gerne plads fra den grønne del af pladsen. Boldbanen lukker sig om sig selv og bidrager ikke positivt nok til byrummet. Det begrænsede antal alkoholikere har nu fået sig et fint hjørne. At give dem en mere central placering på pladsen ville være minoritetsdiktatur.
Læs høringssvar fra Mads Lind