Indsendt af:
Claus Staal
Dato: 5. juli 2013
Svarnummer:
29
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Utterslev Skole
By:
København
Postnr.:
2400
Læs høringssvar fra Claus Staal
Indsendt af:
Stig Poulsen
Dato: 5. juli 2013
Svarnummer:
28
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Skole og Forældre København
By:
København V
Postnr.:
1710
Læs høringssvar fra Stig Poulsen
Indsendt af:
Helle Haslund
Dato: 5. juli 2013
Svarnummer:
27
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
LFS
By:
København Ø.
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Helle Haslund
Indsendt af:
Henriette Brockdorff
Dato: 5. juli 2013
Svarnummer:
26
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
BUPL Hovedstaden
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Henriette Brockdorff
Indsendt af:
Vibeke Westh og Lisbeth Torp Kastrup
Dato: 5. juli 2013
Svarnummer:
25
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Dansk Sygeplejeråd Kreds Hovedstaden
By:
København K
Postnr.:
1360
Se vedhæftede høringssvar
Læs høringssvar fra Vibeke Westh og Lisbeth Torp Kastrup
Indsendt af:
Københavns Forældreorganisation
Dato: 4. juli 2013
Svarnummer:
24
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Forældreorganisation
By:
København
Postnr.:
2200
Læs høringssvar fra Københavns Forældreorganisation
Indsendt af:
Anders Dinsen
Dato: 3. juli 2013
Svarnummer:
23
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
ADHD Foreningen lokalafdeling Storkøbenhavn
By:
Bagsværd
Postnr.:
2880
Se vedlagte dokument med vores høringssvar.
Læs høringssvar fra Anders Dinsen
Indsendt af:
Skolebestyrelsen
Dato: 3. juli 2013
Svarnummer:
22
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Lundehusskolen
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Skolebestyrelsen
Indsendt af:
Laila Fischer
Dato: 2. juli 2013
Svarnummer:
21
Virksomhed / Organisation :
Sundbyøster Skole
By:
København S
Postnr.:
2300
Skolebestyrelsen ved Sundbyøster Skole vil gerne udtrykke anerkendelse af udkastet til en sammenhængende børne- og ungepolitik. Vi glæder os over, at der lægges vægt på, at udgangspunktet er barnets behov, at der tænkes i helheder, og at alle, både professionelle og forældre, medtænkes i arbejdet med at skabe de bedst mulige rammer for børn og unge i København. Vi forventer, at Københavns Kommune følger op på disse formuleringer ved at skabe strukturer og fysiske rammer, der gør det muligt for skoler og institutioner at leve op til de formulerede målsætninger. Med venlig hilsen Skolebestyrelsen ved Sundbyøster Skole v/ Laila Fischer, formand
Læs høringssvar fra Laila Fischer
Indsendt af:
Sankt Annæ Gymnasium
Dato: 2. juli 2013
Svarnummer:
20
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Sankt Annæ Gymnasium
By:
Valby
Postnr.:
2500
Se vedhæftede høringssvar.
Læs høringssvar fra Sankt Annæ Gymnasium
Indsendt af:
Kristine Hammer
Dato: 2. juli 2013
Svarnummer:
19
Virksomhed / Organisation :
Blågård Skole
By:
København N
Postnr.:
2200
Høringssvar vedr. sammenhængende børne-unge politik. Blågård Skole ser med velvilje på revisionen af politiken og er enig i udkastet. Vi har dog følgende bemærkringer. -Vedr. rettidig og forebyggende støtte til børn og unge: Vi oplever at der ofte mangler sammenhæng og helhedsorientering i støtte til børn og familier. Vi ser et stort potentiale i at arbejde med samtykkeerklæringer og opfordringer til familier om at dele viden om vanskelige forhold og kriser. Denne indsats skal faciliteres af professionelle som aktivt opfordrer familien til dette når man får kendskab til vanskeligheder, sygdom o.lign. i familien. -Vedr. børn og unges familieliv. Det er uhyre centralt af skoler og institutioner bliver bedre til systematisk at inddrage forældrene aktivt omkring barnets eller den unges udvikling og trivsel. Vi ser frem til en udvikling af dette område. -Vedr. en tryg og inkluderende by for børn og unge. Klubber og fritidshjem er fyldt op, der skal flere pladser til hvis alle børn skal tilbydes et aktivt kultur- og fritidsliv. Hvis ikke det aktive fritidsliv skal udfoldes i klubber og fritidshjem, mangler der andre let tilgængelige tilbud udenfor skoletiden. Projekter som Positiv Fritid, der desværre er afsluttet på Blågård Skole er et eksempel på hvordan man kan imødegå disse udfordringer. Venlig hilsen Skolebestyrelsen på Blågård Skole
Læs høringssvar fra Kristine Hammer
Indsendt af:
Peter Aksten
Dato: 2. juli 2013
Svarnummer:
18
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Nørrebro Park Skole
By:
Kbh N
Postnr.:
2200
forrige dokument var tomt
Læs høringssvar fra Peter Aksten
Indsendt af:
Peter Aksten
Dato: 2. juli 2013
Svarnummer:
17
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Nørrebro Park Skole
By:
Kbh N.
Postnr.:
2200
Læs høringssvar fra Peter Aksten
Indsendt af:
Københavns Lærerforening
Dato: 1. juli 2013
Svarnummer:
16
Vedhæftede filer: 1
By:
Frederiksberg
Postnr.:
1809 C
Læs høringssvar fra Københavns Lærerforening
Indsendt af:
Rasmus Hangaard Balslev
Dato: 30. juni 2013
Svarnummer:
15
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Dansk Socialrådgiverforening / Københavns Kommunale Socialrådgivere
By:
København K
Postnr.:
1058
Dansk Socialrådgiverforening (DS) er positive over for ambitionerne i Københavns Kommunes udkast til en sammenhængende Børne- og Ungepolitik. Særligt ambitionerne om forebyggende indsatser, tværfaglighed og helhedsorienteret arbejde kan være med til at løfte tilbuddene og de faglige indsatser over for kommunens børn og unge. DS finder dog, at der mangler et gennemgående perspektiv omkring unges overgang til voksenlivet. Se vedhæftede høringssvar.
Læs høringssvar fra Rasmus Hangaard Balslev
Indsendt af:
Christianshavns Lokaludvalg
Dato: 29. juni 2013
Svarnummer:
14
Vedhæftede filer: 1
By:
København K
Postnr.:
1466
Den 27. maj 2013 sendte Børne- og Ungdomsforvaltningen og Socialforvaltningen et udkast til Københavns Kommunes sammenhængende Børne- og Ungepolitik i høring i lokaludvalget med svarfrist 5. juli 2013. Københavns Kommunes udkast er båret af høj moral og gennemgribende plan om demokratisk udvikling af børn og unges liv. Teksten er ikke lokalbaseret og detaljerer ikke indenfor de enkelte bydele, men fra Christianshavns Lokaludvalgs synspunkt er det naturligt at pege på, at forudsætningen for at opfylde den sammenhængende børne- og ungepolitik, er, at de fysiske rammer er til stede. Vi vil derfor minde om behovet for udvidelse af skolekapaciteten, det er en nødvendighed – helst i form af nybygning (se også vort bydelsplansforslag nr. 13) – for en fremtidssikret helhedsløsning /helhedspolitik på vores bydelsområde. I bilag 1 i det foreliggende udkast kan man på side 2 læse, at det er et mål ”at højne kvaliteten i børnenes og de unges dagligdag”. Det er vi meget enige i, og vi kan her bl.a. referere til vort bydelsplansforslag nr. 12 om ”musikundervisning for unge”. Vi noterer os også, at det tilsendte udkasts bilag 1 slår til lyd for, ”at det er centralt at de unges uddannelse og sociale udvikling giver dem mulighed for at få fodfæste på arbejdsmarkedet” (side 6). Vore bydelsplansforslag nr. 11 ”Være – og værksteder for unge i eksisterende lokaler” og ”Ungehus bl.a. med adgangsgivende kurser til forskellige erhverv” (projektforslag nr.14) peger i høj grad netop i den retning. Bilag 1 side 8 nævner, at ”vi ønsker, at børn og unge kan bevæge sig sikkert rundt til fods og på cykel –”. For Christianshavns Lokaludvalgs vedkommende er det her på sin plads at nævne bydelens årelange kamp for sikker Prinsessegade og bevaring af busslusen på Holmen. Sluttelig er det også iøjefaldende, at udkastets bemærkninger i bilag 1 på side 8 om, at ”der er særligt fokus på de byområder, der har brug for ekstra støtte til at kunne tilbyde sunde og trygge rammer”, passer glimrende på Christianshavn og to af vore øvrige bydelsplansforslag, nemlig projektforslag nr. 1 ”Suppegryde på dødsruten ” og nr. 6 ”Vilde liv”. Christianshavns Lokaludvalg hilser således den sammenhængende børne-og ungepolitik velkommen og ser frem til, at ordene omsættes til virkelighed. Christianshavns Lokaludvalg vedtog dette høringssvar i sit møde den 26. juni 2013. Med venlig hilsen Poul Cohrt, formand
Læs høringssvar fra Christianshavns Lokaludvalg
Indsendt af:
Lis Winther
Dato: 27. juni 2013
Svarnummer:
13
Virksomhed / Organisation :
Barndommens Gade
By:
København V
Postnr.:
1752
Kære Københavns kommune. Vi har i forældrerådet i Barndommens Gade Tøndergade 10 1752 København V haft høring på: "Københavns Kommunes sammenhængende Børne- og Ungepolitik - Perspektiver på tværs af sektore." Et helt enstemmigt forældre vil rose for det gode initiativ til en sammenhængende børnepolitik. Vi synes det er dejligt at der skabes en rød tråd med de forskellige opgaver og initiativer der er omkring byens børn og unge. Vi støtter fuldt op omkring "fællesskaber......... udvikle sociale og demokratiske kompetencer. Ligeværdigt partnerskaber og samarbejde om børn og unge. Og sidst men ikke mindst en tryg og inkluderende by for børn og unge. Vi ser tydeligt sammenhængen med det der bliver arbejdet med i institutionen samt det rådhuset kommer med af initiativer. Derfor har vi kun positive kommentar til denne høring. Med venlig hilsen på forældrerådets vegne Lis Winther, pædagogisk leder
Læs høringssvar fra Lis Winther
Indsendt af:
Bispebjerg Lokaludvalg
Dato: 27. juni 2013
Svarnummer:
12
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Bispebjerg Lokaludvalg
By:
København NV
Postnr.:
2400
Læs høringssvar fra Bispebjerg Lokaludvalg
Indsendt af:
Kim Christensen
Dato: 27. juni 2013
Svarnummer:
11
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Nørrebro Lokaludvalg
By:
København N
Postnr.:
2200
Læs høringssvar fra Kim Christensen
Indsendt af:
Vanløse Lokaludvalg
Dato: 25. juni 2013
Svarnummer:
10
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Til Børne- og Ungeforvaltningen og Socialforvaltningen Høringssvar vedr. Københavns Kommunes sammenhængende Børne- og Ungepolitik – Perspektiver på tværs af sektorer Vanløse Lokaludvalg takker Børne- og Ungeforvaltningen og Socialforvaltningen for at blive hørt vedr. Kommunens samlede Børne- og Ungepolitik. Da en sammenhængende Børne- og Ungepolitik både er lovpligtig, understøtter kommunens samarbejde på tværs af sektorer og forvaltninger, og giver overblik for forskellige aktører, lige fra borgere til politikere og embedsmænd, finder lokaludvalget politikken fin og i overensstemmelse med kommunens forskellige politikker og strategier, der berører målgruppen. Lokaludvalget mener dog, at politikken med fordel kunne henvise til, hvor de konkrete politikker og strategier fra de forskellige forvaltninger ligger, da den sammenhængende politik ikke skal beskrive nye handlinger eller aktiviteter men danne en overordnet ramme om dem. Et ydereligere kendskab til kommunens arbejde for at skabe de bedste vilkår for de 0-18 årige vil derfor kræve, at man læser de konkrete politikker og strategier, som fx klubfællesskaber, insisterende indsats ift. Unge og kriminalitet m.v. Venlig hilsen Bent Christensen Vanløse Lokaludvalg
Læs høringssvar fra Vanløse Lokaludvalg
Indsendt af:
Amager Vest Lokaludvalg
Dato: 25. juni 2013
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
By:
København S
Postnr.:
2300
Læs høringssvar fra Amager Vest Lokaludvalg
Indsendt af:
Valby Lokaludvalg
Dato: 24. juni 2013
Svarnummer:
8
Vedhæftede filer: 1
By:
Valby
Postnr.:
2500
Valby Lokaludvalg har modtaget Københavns Kommunes sammenhængende Børne- og Ungepolitik i høring. Valby Lokaludvalg har be-handlet høringen på dets møde d. 11. juni 2013 og har følgende bemærkninger. Overordnet er Valby Lokaludvalg positivt indstillet over for materialet. Dog savner Valby Lokaludvalg, at materialet tager højde for de fysiske rammer, der er i de institutioner, som børn og unge dagligt indgår i idet, at det er afgørende for Børne- og Ungepolitikkens succes, at værdierne kan folde sig ud i nogle tidssvarende rammer. Med venlig hilsen Lisbeth B. Ritter, formand
Læs høringssvar fra Valby Lokaludvalg
Indsendt af:
Susanne Juul Rohmann
Dato: 24. juni 2013
Svarnummer:
7
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Kommune, Sundheds- og Omsorgsforvaltningen, Folkesundhed København
By:
København N
Postnr.:
2200
Høringssvar fra Sundheds- og Omsorgsudvalget i Københavns Kommune: Høringssvar til Københavns Kommunes sammenhængende Børne- og Ungepolitik (2013-88125) Sundheds- og Omsorgsudvalget skal afgive høringssvar til Børne- og Ungdomsudvalget og Socialudvalget vedrørende udkast til Københavns Kommunes sammenhængende Børne- og Ungepolitik. INDSTILLING OG BESLUTNING Sundheds- og Omsorgsforvaltningen indstiller, 1. at Sundheds- og Omsorgsudvalget godkender, at denne indstilling sendes som høringssvar på Københavns Kommunes sammenhængende Børne- og Ungepolitik. PROBLEMSTILLING Børne- og Ungdomsudvalget og Socialudvalget har sendt udkast til kommunens sammenhængende børne- og ungepolitik i høring blandt interne og eksterne samarbejdspartnere med henblik på at få eventuelle bemærkninger til et endeligt udkast (bilag 1). Fristen for at sende høringssvar til Børne- og Ungdomsudvalget og Socialudvalget er den 5. juli 2013. Københavns Kommunes børne- og ungepolitik er udarbejdet i 2007 og godkendt af Borgerrepræsentationen i 2008. Udkastet til den reviderede børne- og ungepolitik sætter det helhedsorienterede arbejde med børn og unges livsvilkår i centrum og går på tværs af kommunens forvaltninger og fagområder. LØSNING Indledende bemærkninger Sundheds- og Omsorgsudvalget ser positivt på, at Københavns Kommune har en sammenhængende børne- og ungepolitik. Politikken opstiller ikke nye værdier og mål, men er et sammendrag af de eksisterende værdier og politikker på børne- og ungeområdet i kommunen. Sundheds- og Omsorgsudvalget ser gerne, at en række fokuspunkter fra Københavns Kommunes Sundhedspolitik for 2011-2014 Længe Leve København kobles til børne- og ungepolitikken, blandt andet gennem en tydeligere kobling til sundhed og øget fokus på chancelighed. En tydeligere kobling til sundhed Sundheds- og Omsorgsudvalget foreslår, at der sker en tydeligere kobling til sundhed i afsnittet om børn og unges familieliv. Allerede i barndommen og særligt i ungdommen fastlægges adfærdsmønstre. Det bør specifikt nævnes, at forældre og fagprofessionelle i dagtilbud, skole- og fritidstilbud har en væsentlig betydning for børnenes og de unges sundhedsadfærd. De er vigtige rollemodeller og bør have fokus på at støtte børn og unge i en sund adfærd i forhold til bevægelse og kost samt understøtte de unge i en sundere ryge-, alkohol og rusmiddelkultur. Udvalget foreslår, at det tilføjes, at kommunens institutioner arbejder på at danne sunde rammer for børn og de unge, styrke undervisning om rygning, alkohol, rusmidler og seksuel sundhed i de ældste klasser og øge samarbejdet mellem skole og hjem om unges ryge-, alkohol-, og rusmiddelvaner. Chancelighed Sundheds- og Omsorgsudvalget er enig i Børne- og Ungdomsudvagets og Socialudvalgets ønske om at skabe chancelighed, så alle børn og unge får gode trivsels- og udviklingsmuligheder. Målet om at skabe chancelighed, herunder skabe mere lighed i sundhed, er et af de væsentligste mål i Københavns Kommunes Sundhedspolitik. Københavnere med ingen eller kort uddannelse lever generelt mere usundt og dør tidligere end dem med en lang uddannelse. Sundheds- og Omsorgsudvalget er enig i, at målet om at skabe chancelighed allerede starter i dagtilbuddene. I dagtilbuddene er det vigtigt at sætte fokus på motorisk usikre børn, da undersøgelser viser, at motoriske færdigheder støtter kognitiv læring. Motoriske færdigheder hænger sammen med lysten til at bevæge sig og har stor positiv effekt for blandt andet barnets selvværd og dets sociale kompetencer. Samtidig viser forskning, at der er en overvægt af motorisk usikre børn i børnehavealderen fra familier med lav socioøkonomisk status. Socialt udsatte børn er mindre fysisk aktive end øvrige børn, og færre deltager i de idrætsaktiviteter, de gerne vil. Derudover er der flere børn og unge i ressourcesvage familier, som vokser op til et liv med risikabel adfærd. I Københavns Kommune vokser 6.-8.000 børn op i familier med deciderede alkoholproblemer. For at øge chanceligheden er det derfor vigtigt, at sundhedsplejen og medarbejdere i dagtilbud, skolen og fritidstilbud medvirker til systematisk opsporing af børn med dårlig motorik og lavt fysisk aktivitetsniveau, og de skal sikre systematisk opsporing af gravide og børnefamilier med alkoholproblemer. Dette fokus kunne med fordel tydeliggøres i den sammenhængende børne- og ungepolitik. I dag er det kun 80 % af de 24-årige unge i København, som har gennemført en ungdomsuddannelse. Udfordringen er særlig stor på erhvervsskolerne, hvor mere end hver anden ung falder fra. Nogle af de vigtigste faktorer i forhold til frafald er stort forbrug af rusmidler, psykosociale problemer og mistrivsel. Der er et stort behov for både at støtte børn og unge i at udsætte alkoholdebut og at støtte dem i at få gode alkoholvaner og at hjælpe børn og unge samt pårørende til familiemedlemmer, som drikker for meget. Sundheds- og Omsorgsudvalget anbefaler derfor, at den sammenhængende børne- og ungepolitik har øget fokus på alkohol i den forebyggende støtte til børn og unge. Sundheds- og Omsorgsudvalget understøtter ligeledes, at civilsamfundet, herunder boligorganisationerne, udgør en vigtig rolle i forhold til at skabe chancelighed for børn og unge. ØKONOMI Indstillingen har ingen økonomiske konsekvenser. VIDERE PROCES Indstillingen sendes som høringssvar til Børne- og Ungdomsudvalget og Socialudvalget senest den 5. juli 2013. Den endelige Børne- og Ungepolitik forelægges Børne- og Ungdomsudvalget og Socialudvalget i september 2013 og sendes herefter til behandling i Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen. Katja Kayser / Bjarne Rasmussen BESLUTNING Udvalget godkendte indstillingen med bemærkning til Børne- og Ungdomsudvalget og Socialudvalget om, at det bør fremgå af Københavns Kommunes sammenhængende Børne- og Ungepolitik, hvor og hvordan den tager højde for målene i den nye folkeskolereform, og at det bør vurderes om, der er behov for at justere Børne- og ungepolitikken i forbindelse med implementeringen af folkeskolereformen. (Sundheds- og Omsorgsudvalgets høringssvar er også vedhæftet i pdf)
Læs høringssvar fra Susanne Juul Rohmann
Indsendt af:
Vesterbro Lokaludvalg
Dato: 24. juni 2013
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 1
By:
København V
Postnr.:
1758
Læs høringssvar fra Vesterbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Indre By Lokaludvalg
Dato: 21. juni 2013
Svarnummer:
5
By:
København K
Postnr.:
1466
Sagen angår ikke specifikt Indre By, hvorfor lokaludvalget ikke har bemærkninger til den. Vi opfordrer forvaltningerne til at føre borgerdialog om sagen med kommunens forældre som særlig målgruppe. Med venlig hilsen Bent Lohmann, formand
Læs høringssvar fra Indre By Lokaludvalg
Indsendt af:
Skolebestyrelsen
Dato: 21. juni 2013
Svarnummer:
4
Virksomhed / Organisation :
Øster Farimagsgades skole
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Skolebestyrelsen på Øster Farimagsgades Skole har ingen bemærkninger til det modtagne høringsmateriale
Læs høringssvar fra Skolebestyrelsen
Indsendt af:
Nina Høst-Madsen
Dato: 20. juni 2013
Svarnummer:
3
Virksomhed / Organisation :
Nyboder Skole
By:
København K
Postnr.:
1350
Skolebestyrelsen på Nyboder Skole har behandlet materialet: ”Sammenhængende børne- og ungepolitik - perspektiver på tværs af sektorer - FÆLLESINDSTILLING SOF, BUF (2012-178179)”. Vi bakker op om politikken. Vi glæder os over, at det i forordet tydeligt fremgår, at vores børn og unge er et fælles ansvar for politikere, medarbejdere og forældre. Med venlig hilsen Skolebestyrelsen ved Nyboder Skole v/Formand Nina Høst-Madsen
Læs høringssvar fra Nina Høst-Madsen
Indsendt af:
Østerbro Lokaludvalg
Dato: 19. juni 2013
Svarnummer:
2
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Østerbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Lisbeth Rimmer
Dato: 14. juni 2013
Svarnummer:
1
Virksomhed / Organisation :
Gerbrandskolen
By:
København S
Postnr.:
2300
Skolebestyrelsen ved Gerbrandskolen, har på sit møde den 13/6-13 taget forslaget til efterretning. Hans Henrik Kølle formand for skolebestyrelsen.
Læs høringssvar fra Lisbeth Rimmer