Høringssvar vedrørende Forslag til Kommuneplanstrategi 2023

Oprettet: 29. september 2023
Svarnummer:
102

Indsendt af

Rasmus Rise

Postnr.

1432

By

København K

Høringssvar

Høringssvar til KK Kommuneplansstrategi 2023

Tak for muligheden for at blive hørt i forbindelse med kommunens udkast til ny kommuneplansstrategi 2023.

Jeg glæder mig over det store fokus på bevaring af bygningsværker, fortidsminder samt anlæg der understreger byens historie, en grønnere mobilitet  og infrastruktur, samt miljøet.

Det undrer mig derved at der i Budget 2024 - Pnkt.  ØK60 lægges op til at gå stik imod ovennævnte fokusområder, ved at undersøge en udvidelse af Refshalevej der vil betyde: Øgede mængder af motoriseret trafik, nedlæggelse af et grønt område med høj biodiversitet og en omkringliggende koncentration af flagermus som er en af de bilag 4 arter der er omfattet af en streng beskyttelse, samt nedlæggelse af et 5.000 m2 område m. fortidsminde v. Christianshavns Fæstning (Minebådsgraven). Ved spørgsmål til ØKF svares der at udvidelsen af Refshalevej ikke kun sker med trafiksikkerhed for øje, men også for at kunne trafikbetjene Refshaleøen med bl.a. motoriseret trafik i fremtiden. Dette er i strid med Tillæg nr. 2 til lokalplan nr. 331-1 "Holmen II.

Jeg tilslutter mig derved DOGM's og Søflyhusenes høringsvar (vedhæftet) der foreslår at det historiske og grønne miljø omkring Refshalevej/Forlandet og Christianshavn Fæstningsanlæg bevares, og er stor tilhænger af foreslaget om en grøn forbindelse mellem Amager Strand og Refshaleøen. 

Jeg gentager derved at "Det ville være en utilgivelig fejl, hvis kommunen øger mængden af motoriseret trafik på Forlandet/Refshalevej yderligere. Det vil både kunne spolere de smukke og værdsatte fortidsminder, unik biodiversitet langs voldene samt ødelægge den enestående mulighed, der er for at skabe en sammenhæng for bløde trafikanter mellem indre by/Østerbro, det nye Refshaleøen, boligområderne ved Amager Strand, det nye Kløverparken, og det eksisterende Margretheholm." 

Der er rig mulighed for at kunne prioritere motoriseret trafik længst mod øst via jordvejen eller som en udvidelse af denne. Det vil her være attraktivt med en viadukt løsning "under" Margretheholm Havn for at bevare udsejlingen, evt. i samspil med en metro der bør nedgraves bagom Margretheholm-bebyggelsen for at tilgodese de meget værdsatte og unikke grønne områder, som benyttes af områdets beboere såvel som turister og andre besøgende.

/Rasmus Rise