Oprettet: 26. september 2022
Svarnummer:
213

Indsendt af

Lene Burchardi

Virksomhed / organisation

Beboerrepræsentationen Kompagnistræde 16-18/Knabrostræde 15

Postnr.

1210

By

København K

Høringssvar

Høringssvar vedr. Byrums- og trafikplan for middelalderbyen

De gode intentioner lyser ud af forslaget, men der er nogle åbenlyse prioriteringer, hvor beboernes behov og tilgængeligheden for handicappede har alt for lille betydning.

Skribenten er handicappet bilist med handicapskilt, og på vegne af den gruppe vil jeg anføre:

  • HANDICAPPEDES FORHOLD er kun omtalt på planens s. 52, og omhandler mest friholdelse af fortove, hvilket også er absolut nødvendigt. Desværre er kommunens praksis på området at man ser igennem fingre med åbenlyse overtrædelser af de gældende regler (en flisebredde skal være friholdt). Hvis man ønsker at handicappede skal kunne færdes til fods (med krykker, rollator, kørestole eller hvad der nu er aktuelt), så må man føre tilsyn med, at udeserveringer ikke optager hele fortov. Samtidig gives der mange uforståelige tilladelser, hvor alle regler om plads til fodgængere, handicappede og barnevogne etc. tilsidesættes. Restaurant Kronborg i Brolæggerstræde 12 er et eksempel på en uforståelig tilladt udeservering, der hver dag tvinger alle fodgængere ud på den meget smalle kørebane, som for øvrigt er ret trafikeret, da alle transporter til erhvervene i Kompagnistræde skal køre den vej. Som fodgænger går man på vejbanen med store lastbiler, mens Kronborgs gæster fylder HELE fortovet.
  • Hvis middelalderbyen igen skal blive tilgængelig for handicappede er det også absolut nødvendigt at der etableres nok cykelstativer, så antallet af cykler på fortove reduceres. Fremgængeligheden på pladser omtales, men det er slet ikke der, problemet ligger. Det skal nævnes at rigtigt mange butikker og restaurationer har fået den idé at etablere skiltning på udsmykkede cykler, hvilket yderligere fylder gaderummet op.
  • Forvaltningen har en meget løs praksis, hvor man i allerhøjeste grad tager hensyn til erhvervslivet på bekostning af fodgængere og ikke-kommercielt ophold. Denne FORVALTNINGSKULTUR er man nødt til at gøre op med, hvis tilgængeligheden skal øges. Lige nu er den meget ringe, og det er ikke på grund af parkerede biler.
  • Hvis andre handicappede end byens egne beboere skal kunne bruge middelalderbyen, så er det også nødvendigt at der etableres mere end 6 nye handicap-besøgspladser. Som det er i dag er mange af de forhenværende handicappladser blevet ’spist’ af handicap-nummerpladepladser, og Parkering København har overfor denne skribent telefonisk anført, at man ikke kan etablere flere pga. de smalle gader. Det skulle være årsag til det i forvejen meget lave antal handicappladser. Det betyder at man som handicappet bilist er nødt til at køre rundt og rundt for at lede efter en almindelig p-plads. Så når man fjerner 750 pladser, så er 6 pladser på ingen måde nok til at kompensere for at handicappede kan besøge byen. Derudover er det vigtigt at Line Barfoeds løfte til handicappede beboere om, at de skal have en handicap-nummerpladeplads overholdes.

Skribenten er også formand for en beboerrepræsentation, og på vegne af denne gruppe vil jeg anføre følgende:

BEBOERNES BEHOV er ikke i særlig grad tilgodeset i planen, idet vi frygter, at det areal, der spares på nedlagte parkeringspladser blot vil blive inddraget til kommerciel brug, som vi ser det nu. Ovennævnte KULTURÆNDRING I FORVALTNINGEN, så embedsmændene faktisk håndhæver regler og intentioner om begrænsning af udeservering, skiltning og reklamecykler er helt nødvendigt.

  • Støj fra nattelivet er til voldsom gene for alle beboere i middelalderbyen. Det er nødvendigt at sikre at STØJVAGTEN har kompetence og ressourcer til at rykke ud, når beboerne beder om det - de mangler i høj grad kapacitet. En anden meget generende nattelivsgene er støjen fra MUSKELBILER og MOTORCYKLER som kører rundt og rundt i en uendelighed uden lydpotte, med åbne vinduer og musikken hamrende derudaf. Dette problem bliver slet ikke adresseret i den foreliggende plan, for det løses ikke ved manglende parkeringspladser, da de slet ikke parkerer. Festen, salget eller hvad det nu er der sker er centreret omkring korte ophold siddende i bilen og så kører man videre mens man gasser op. Kunne man finde en måde at forhindre disse biler i at køre ind i nattetimerne (fx ved at begrænse indkørsel til beboere, taxaer, handicappede og erhvervskøretøjer fra 21-07 torsdag, fredag og lørdag nat. Eller på anden måde at løse dette virkeligt store problem.
  • Hvis man som beboer en gang imellem have brug for at kunne købe stort ind, køre i Ikea eller lignende, hvor man har behov for biltransport, så bliver også det helt umuligt efter nedlæggelsen af alle p-pladser. Jeg vil foreslå, at der laves mindst en parkeringsplads i hver gade/stræde som er FORBEHOLDT BEBOERE (beboeren kan evt. lægge et sygesikringskort med tildækket CPR-nummer i ruden), og så kunne parkering være tidsbegrænset til 2 timer eller lignende.
  • ERHVERVSPLADSERNE bruges kun sjældent fra kl. 7-17, og dette tidsinterval gør, at beboere ikke har let ved at bruge erhvervspladserne om natten. De fleste bilister med bolig i Indre By er børnefamilier, og børnefamilier skal ofte aflevere børn omkring 8-8:15 og har brug for en plads igen fra omkring kl. 15:30 til 16. Hvis man derfor rykkede tidspunkterne for erhvervskørsel, så vil denne ’bytten plads’ komme til at fungere langt bedre, og det ville ikke være til nævneværdig gene for erhvervslivet.
  • GENNEMKØRSEL PÅ GAMMELTORV/NYTORV FORBEHOLDT BEBOERE I MIDDELALDERBYEN kunne også kompensere beboerne med biler lidt for alle de gener, vi bliver udsat for. Vi kører hver eneste dag adskillige unødvendige kilometer, fordi vi ikke må køre igennem der. Hvis jeg som beboer i Knabrostræde skal købe mange varer i Netto i Fiolstræde, så skal jeg køre bil i 10-15 minutter (hvis der ikke er kø) og tilbagelægge 2,3 km.  Hvis jeg måtte køre over strækningen var der kun 400 meter og 3 minutter i bil. Det er meget lange omveje hver eneste dag, og det vil ikke rigtigt koste noget at lade alle beboere i middelalderbyen passere, ligesom hop-on busserne, Flextrafik og beboere, der bor på selve strækningen (Scientology bl.a.).

Derudover vil jeg udtale min støtte til høringssvar nr. 113 fra Strædernes og Strøgets Beboerforening.