Oprettet: 26. september 2022
Svarnummer:
229

Indsendt af

Indre By Lokaludvalg

Virksomhed / organisation

Indre By Lokaludvalg

Postnr.

1599

By

Kbh V.

Høringssvar

Overordnet

Indre By Lokaludvalg kvitterer for det store arbejde, der er lagt i Byrums- og Trafikplanen for Middelalderbyen, men ærgrer sig over, at man vælger kun at anvende ét greb til at reducere trafikken: At fjerne parkeringspladser.

Det kan givetvis betyde, at færre rationelle bilister begiver sig ind i Middelalderbyen i håb om at finde parkering, men også, at den enkelte nødvendigvis kommer til at søge længere efter en parkeringsplads, altså mere søgetrafik i dagtimerne.

Der mangler således trafiktællinger som grundlag for en analyse af parkeringsbehovet i Middelalderbyen; både om dagen og om natten. Der mangler i øvrigt ogsår data på antallet af private parkeringspladser i gårde i Middelalderbyen.

Desværre er Middelalderbyens største trafikale udfordringer ikke biler i dagtimerne, men snarere den noget kaotiske trafik i aften- og nattetimerne, hvilket de følgende svar vil uddybe.

Det er lokaludvalgets opfattelse, at Byrums- og Trafikplanen for Middelalderbyen ikke tilgodeser beboernes interesser.

Lokaludvalget mangler således svar på, hvad kommunen vil med Byrums- og trafikplan for Middelalderbyen ud over at nedlægge parkeringspladser.

Derudover mangler lokaludvalget svar på, hvor parkeringen og trafikken rykker hen, når der nedlægges parkeringspladser i Middelalderbyen, idet lokaludvalget har en formodning om, at parkeringen og trafikken rykker til og vil belaste dels områderne rundt om Middelalderbyen, dels gennemkørselsgaderne i Indre By.

Endelig mangler lokaludvalget svar på, hvordan sammenhængen er mellem Byrums- og trafikplan for Middelalderbyen og andre planer, som kommunen har vedtaget eller arbejder med i øjeblikket, fx trafikplaner og klimaplanen.


Flagskibsprojekter

I planen er der beskrevet en række flagskibsprojekter. I mange af flagskibsprojekter foreslås det at gøre fortovene bredere. Såfremt at vejbanen skal være fire meter bred, hvor meget kan fortovene reelt udvides, og hvilke byrum og aktiviteter skal bredere fortov understøtte?

A Nørregade, Dyrkøb og Bispetorvet
Nørregade: Man ønsker at gøre Nørregade til en Cykelgade hvor biler kan køre på cyklernes præmisser. Fortovene skal udvides mest muligt og kørebanen skal indsnævres.
Bemærkning: Her skal man være opmærksom på, at Nørregade i dag er en gade, som mange bruger til f.eks. varelevering til butikker i Middelalderbyen. Dette skal der findes en løsning på, f.eks. ved at have varelevering i et specifikt tidsrum.

Dyrkøb: Her vil man nedlægge parkeringspladsen til fordel for et bl.a. et grønt anlæg og et miljø til ikke-kommercielt ophold. Der kommer en pladsbelægning i granit over Nørregade og Studiestræde. Dele af Bispetorvet vil blive bevaret.
Bemærkning: Dyrkøb ligger i skyggen og derfor ikke blev brugt til ophold under byrumsforsøget i 2021. Lokalt er der en bekymring for, at Dyrkøb vil tiltrække natteliv, hvis området indrettes til ophold. Der er beboere i området. Parkeringspladserne på Dyrkøb bør opretholdes, eventuelt som el-bilpladser eller delebilpladser. På Dyrkøb kan der anlægges et sorteringspunkt.


B Skindergade, Gammeltorv og Vestergade
Skindergade: Skindergade skal være en blandet transit- og handelsgade. Der er ønske om bredere fortov i Skindergade.

Gammeltorv: Skal anvendes til ikke-kommercielt ophold.
Bemærkning: Her skal man huske på at Gammeltorv ligger umiddelbart i forlængelse af Vestergade og har på lige fod med Vestergade et aktivt natteliv. Hvilken konsekvens har det, at der en plads til ikke- kommercielt indhold ved et nattelivsområde?

Vestergade: Gaden skal være en transit- og cykelgade. Fortovene skal udvides, så gaden er et godt alternativ til Strøget.
Bemærkning: Her er skal man overveje om gaden har den rigtige erhvervssammensætning. Om folk vælger Strøget ,fordi Vestergade virker død om dagen pga. de mange barer. Om et bredere fortov vil give mere fest i gaden, fordi der er bedre plads til personer udendørs på fortovene.

Bemærkning: Planen mangler en beskrivelse af Kattesundet. Kattesundet er i dag er en lidt kedelig gade, som reelt gør, at personer bliver på Strøget og ikke opdager byrummet syd for Strøget.
 

C Lille Kongensgade, Nikolaj Plads, Store Kirkestræde og Højbro Plads
Lille Kongensgade og Store Kirkestræde: Begge gader anlægges som gågader med cykler, beboerkørsel og varekørsel tilladt. Denne gade får samlet belægning fra facade til facade. Cyklister prioriteres højt og der vil være plads til udeservering og varelevering nær facaden.
Bemærkning: Man skal være opmærksom på, at restauratører i gaden vil anmode om mere plads til udeservering og at der i denne gade også ligger en natklub og steder, som har åbent sent; noget, der kan skabe en fest i gaden.

Nikolaj Plads: Denne plads skal bruges til ikke-kommercielt ophold. Cykelparkeringen på pladsen vil blive fjernet og inventaret vil blive sat op på en ny måde.

Højbro Plads: Pladsen skal både bruges til kommercielle aktiviteter og ikke-kommercielt ophold. Pladsen vil i højere grad fremstå som et sted, hvor man kan gå, og belægningen ændres, så cyklisterne anspores til at tage hensyn til gående. Beboer- og varekørsel tilladt. Enkelte steder på pladsen nedlægges cykelparkeringen.

 

D Knabrostræde, Klosterstræde, Hyskenstræde og Naboløs
Knabrostræde får et let bredere fortov, og den tidligere brolægning under asfalten blotlægges. Gaden har en blanding af restauranter og butikker, og materialet siger, at den har en rolig stemning, som man ønsker at understrege ved at plante mindre træer.

Klosterstræde, Hyskenstræde og Naboløs: Disse tre gader får let bredere fortov og brosten på kørebanen. Pga. pladshensyn vil man ikke plante træer i gaden, men fokusere på facadebeplantning og mindre grønne elementer.
 

Med venlig hilsen

Indre By Lokaludvalg v/ Bent Lohmann