Oprettet: 25. september 2022
Svarnummer:
163

Indsendt af

Bodil-Cecilie Søndergaard

Virksomhed / organisation

Beboer Middelalderbyen

Postnr.

1173

By

København K

Høringssvar

Kære Teknik- og Miljøforvaltningen

 

I håbet om, at I læser høringssvar, så tillader jeg mig at komme med min kommentar til jeres forslag, som omhandler ændringer i byrummet, hvortil der skal fjernes i alt 750 ud af de nuværende ca. 1.050 parkeringspladser til almindelige biler, elbiler og erhvervskøretøjer og opsættes yderligere op til 1.000 cykelstativpladser i områdets gader, samt regulering af prisen for parkering

 

Påvirkning af dagligdagen

Jeg skriver fordi den voldsomme begrænsning af parkeringspladser vil have en negativ indflydelse på min og min families hverdag og levevilkår. Det vil være problematisk at få en hverdag til at fungere, da vi dagligt pendler ud af byen for at tjene penge til Københavns kommune. Destinationerne, hvor vi arbejder, tager det 2.5 time om dagen at pendle med offentlig transport, hvor det kun tager 1 time og 20 minutter i privat bil. At fjerne parkeringspladserne vil være at straffe beboere i forhold til erhvervsdrivende i byen. Jeg foreslår at indføre en vignette, token, nummerplade aflæsning eller lignende for at tilgodese beboerene i Middelalderbyen med en parkeringsplads.

Det bliver umuligt at få en hverdag til at fungere som børnefamilie at nå hjem og hente og være sammen med børnene, når man ikke kan komme af med sin bil i rimelig afstand fra hjemmet. Hvis man overhovedet kan finde en P-plads.

 

Hvem skal bruge de grønne områder

De omtalte grønne områder vil være til turister og til folk der ikke bor i byen, og kun være attraktive i sommerhalvåretDer må være andre områder der oplagt kan bruges til grønne områder end parkeringspladser på gader og stræder. Beboerne har flere steder grønne områder i baggårde, og alle andre gæster/turister har nem adgang til parker og pladser og cafeer/restauranter. Derudover er der i gennemsnit 179 dage med regnvejr i Danmark. Bænke og træer der for nuværende er placeret i bybilledet, er plastret til med cykler og affald. Jeg forudser unge komme til tage ophold sig på de nye pladser i weekender og nætter, og drikke sig fulde og støje højlydt og benytte planter og træer som pissoir. Det foregår faktisk også allerede.

 

Håndværkere
Det bliver dyrt og kompliceret for os i middelalderbyen at få håndværkere til at vedligeholde og reparere vores fredede huse, at få invalidehjælp, handicapkørsel, serviceydelser mm. Er der en kompensation til beboerne i den anden ende? 

At fjerne mere end 2/3 dele af alle parkeringspladser vil skabe en generel udfordring for, at få håndværkere til at udføre arbejde i vores boliger, samt foreninger. En del boliger i området er enten bevaringsværdige, eller fredet og det er derfor ret væsentligt, at vi har mulighed for at kunne rekvirere håndværkere, til udførelse af reparationer m.m. som er korrekt udført for en sikring af bevaringsværdien, eller fredningen. Som beboer i Middelalderbyen har vi – endda med det nuværende antal af parkeringspladser – alle oplevet at have en frustreret håndværker i røret, som ikke har kunne finde en parkeringsplads. Tid som vi som beboere skal betale ekstra til håndværkeren og derfor kan det være fristende at sige til håndværkeren, at de må holde ulovligt og sætte parkeringsafgiften på slutfakturaen. 

 

Merudgifter

Ligeledes oplever vi også en kæmpe stigning i priser på dagligt vedligehold fra ejendomsservicefirmaer, vinduespudsere, håndværkere, sundhedspersonale, gæster, privat rengøring m.m., da de i fremtiden ville skulle bruge uforholdsvis lang tid på at parkere, for at udføre deres arbejde. Det er urimeligt i forhold til at være beboer i Indre by. Den planlagte begrænsning af parkeringspladser vil affolke middelalderbyen og blot gøre det attraktivt for turisterhotellerne og Airbnb lejemål. 

 

Daglige udfordringer med parkering

Som beboer i Middelalderbyen, er det sådan at vi ikke kan parkere her på hverdage mellem kl. 10-17 uden at skulle betale for parkeringDet gør det ret uattraktivt at have hjemmearbejde med en udgift på 39 kr i timen. I disse tider opfordrer flere virksomheder at arbejdehjemme for at spare miljøet og for at knne slukke for opvarming af kontorer. Men det er ikke kun hjemmearbejde - Det er også selvom man selv er syg, ens barn syg, eller hvor der er sket noget akut der gør at man er nødt til at betale for at holde sin bil parkeret, simpelthen af den grund at vi ikke har muligheden for at fjerne bilen til andre betalingsfri områder, hvor alt er optagetHvad når firmaer anbefaler deres medarbejdere at blive hjemme og have hjemmearbejde for at spare på varme og elektricitet – eller vælger at lukke ned for kontoret af samme årsag? Når der ligger en overvejelse om at regulere prisen, vil denne regulering også påvirke os som beboere og dermed blive en fordyrende udgift, for bilejerne. Hvilke alternativer har man når man får gæster der kommer forbi byen i en anledning med bil?

 

Hvad er argumentet?

Det virker til at det er politikere som gerne vil skabe et projekt de gerne vil huskes for og ikke til glæde for beboerne i Middelalderbyen med alle dens parker og pladser. Hvem er det der skal benytte de tiltænkte nye pladser? Turister? Fulde folk om natten, som kan holde os alle sammen vågne? At vi som beboere i Middelalderbyen bliver overset i byplanlægningen, ved at I indpakker i at vi får bedre plads til fodgængere og cykler, at vi får en grønnere bydel, med bedre balance og et byrum der fortæller, så er fortællingen desværre nok at det for os som beboere i Middelalderbyen er en forringelse af vores livskvalitet. 

Vvil formentligt godt selv kunne undvære at vores bil er parkeret tæt på vores bolig, dog ikke uden at blive påvirket i høj grad. Det er ikke noget der er kommet som en overraskelse for særligt mange af os der bor i byen, at det er en af betingelserne ved at bo i centrum, at parkeringen kan være en udfordring. Men at skære så mange pladser væk vil være en katastrofe for hverdagslivet for beboere der skal ud af byen for at tjene deres penge og samtidig betale skat i Københavns kommune. Jeg går dårligt og har svært ved at bære min computer over lange strækning grundet senfølger efter en kræftsygdom. For mig er det en kraftanstrengelse at skulle gå over længere strækninger at få komme hen til bilen.

Vi er som børnefamilie afhængige af vores bil og har ikke anden mulighed, end at bruge en af de – I dag ca. 1.050 parkeringspladser, som foreslås skal reduceres til 450 parkeringspladser. Hvis I fjerner vores parkeringspladser, er det i hvert fald ikke beboerne i Middelalderbyen der har behov for at parkere her. Det ville være som at vinde i lotteriet, hvis vi skulle være heldige at finde en parkeringsplads om aftenen.

 

Med håb om forståelse for dagliglivet for beboerne i Middelalderbyen og parkeringsbehov, f.eks. ved at reservere de 450 pladser til beboerne eller et tilsvarende antal som der er udsted parkeringslicenser til <3

 

Mvh Bodil-Cecilie Søndergaard