Oprettet: 20. september 2020
Svarnummer:
48

Indsendt af

Claus Christensen

Postnr.

2500

By

Valby

Høringssvar

Udbygningen af F.L. Smidth-området har potentiale til at bidrage positivt til bydelen og livet i Valby Have. Der er dog en række problematiske ændringer, hvor vi gerne ser ændringer:

 

Belastning af rekreative områder

Med Valby Haves tætte bebyggelse og især Valby Maskinfabriks meget tætte bebyggelse (her er i lokalplanan dispenseret for den normalt maksimalt tilladte bebyggelsesprocent), er der allerede et maksimalt pres på rekreative områder, hvor især legepladsen i Valby Have er overbelastet.

 

Vi ønsker, at der etableres flere legepladser og rekreative arealer, end planen lægger op til, og at disse også understøtter lege- og aktivitetsmuligheder for større børn.

 

Trafik

Etableringen af et nyt boligområde vil give øget pres på parkering i Valby Have, da erfaringen fra Valby Maskinfabrik tydeligt viser, at en meget stor del af beboerne vil have biler men ikke vil ønske at købe plads i parkeringsanlæg og derfor søger mod gadeparkering. Hvis dette ikke reguleres frygter vi, at det parkeringskaos, der tidligere herskede i Valby Have før indførelse af 3-timers-zonen, vil genopstå. Et nyt byggeri vil utvivlsomt bidrage med mange flere biler, der søger gadeparkering men til gengæld en meget lille udvidelse (hvis overhovedet nogen) af antallet af gadeparkeringspladser.

 

Det handler ikke kun om brugen af parkeringspladser, men at der med de mange biler, der kører rundt for at lede efter p-pladser, skabes en øget trafik i området, som ikke harmonerer med de tanker, der var for Valby Have.

 

Det er også hævet over enhver tvivl, at etableringen en daginstitution med tilkørselsvej udelukkende via Ib Schønbergs Allé vil skabe megen trafik i morgentimerne, hvor denne vej i forvejen er meget belastet. Oversigtsforholdene ved udkørsel fra P-huset via Lise Ringheims Vej til Ib Schønbergs Allé er dårlige pga. parkerede biler. Sammenholdt med, at vigepligtsforholdene i området (højre vigepligt) er svære at gennemskue for mange, der ikke bor i området, skaber det allerede som det er nu hver morgen uoverskuelige og farlige trafiksituationer. Vi ser ikke i planen tiltag, der er egnet til at håndtere dette problem. Igen er er Valby Have planlagt til at være et lukket område, der kunne håndtere egen trafik, men nu skal Valby Have håndtere trafik fra dels Valby Maskinfabrik og nu det nye byggeri.

 

Trafikken væk fra den planlagte daginstitution er planlagt til at gå via Poul Reichardts Vej. Dette er problematisk da vejen ikke har noget egentligt fortov, og børn er vant til at kunne færdes trygt der, da der ikke er biltrafik.

 

Vi ønsker, at der udarbejdes en sammenhængende plan for trafikken i Valby Have-området, der tager hensyn til både sikkerhed, parkering og belastning af vejene. Som en del af denne plan ønsker vi, at Københavns Kommune overtager drift og vedligeholdelse af vejene i Valby Have, der lige nu er private fællesveje.

 

Indkørsel til området fra Gl. Køge Landevej

Den øgede færdsel til området må forventes at skabe kø til svingning fra Gl. Køge Landevej ind på Ib Schønbergs Allé. Dette er allerede idag et problem, med lange køer til følge. Igen er det kryds oprindeligt kun tiltænkt at skulle håndtere Valby Haves beboere, men benyttes allerede nu af de udefrakommende, der kører igennem eller leder efter P-plads.

 

Vi ønsker, at der etableres svingbaner på Gl. Køge Landevej til indkørsel på Ib Schønbergs Allé, således som det allerede er tilfældet i krydset ved Kirsten Walthers Vej/Gl. Køge Landevej et par hundrede meter derfra.

 

Støj fra lejlighederne

Altanerne mod Buster Larsens Vej udgør også et selvstændigt problem i forhold til støj, som området i forvejen er meget belastet af. Erfaringerne fra både etageejendommene langs Bodil Ipsens Vej og fra Pontoppidanparken viser, at altandørene står åbne en meget stor del af sommerhalvåret, og at musik fra lejlighederne og samtaler fra altanerne (selv i normalt toneleje, men især ved selskabelige sammenkomster) høres særdeles tydeligt, bl.a. fordi områdets mange hårde, parallelle facader betyder, at lyden ikke kan undslippe, men bliver kastet ned gennem rækker og veje.

 

Vi ønsker, at byggeriet langs Buster Larsens Vej trækkes så langt tilbage fra vejen som muligt, bliver så lavt som muligt og får altaner mod Ramsingsvej og ikke ind mod Buster Larsens Vej.

 

Belastning af området fra byggepladsen

Vi har i Valby Have adskillige gange gennem de seneste 10 år haft byggerier umiddelbart op til området, og det har hver gang givet anledning til gener med rod, støj og overskredne parkeringsregler.

 

Og dels har det i praksis været særdeles vanskeligt at få entreprenører til løbende at rydde op efter sig (f.eks. jord fra lastbiler) og at udbedre de skader, lastbiler og maskiner forårsager på belægninger, beplantning og gadeudstyr.

 

Bygherrer er altid meget velvilligt indstillede i forhold til at vise hensyn til naboer og til at rydde op efter sig, men skubber i praksis ansvaret ned til underentreprenører, som kun har sigte på at få afsluttet opgaven så hurtigt og billigt som muligt.

 

I det omfang, byggeriet skal bruge Valby Haves veje, vil det være en voldsom belastning af både Buster Larsens Vej, Ib Schønbergs Allé og Bodil Ipsens Vej, hvor der må imødeses både slitage, snavs og støj, hvis der skal køre tunge lastbiler og arbejdskøretøjer igennem. Og der skal tages særligt hensyn til områdets børn, der skal kunne færdes trygt.

 

Vi ønsker, at det bliver pålagt bygherre at bruge Ramsingsvej som tilkørsel til byggepladsen, og i det omfang, det ikke kan undgås at bruge Valby Haves veje, at der opstilles klare betingelser om tilbageførsel af området til den stand, det havde før byggeriet gik i gang samt løbende oprensning af vejene. Det vil også være i kommunens interesse, såfremt beboernes ønske om at kommune overtager vejene, imødekommes.

 

Skoler og daginstitutioner

Vi frygter, at Københavns Kommune planlægger etablering af et stort beboelsesområder uden at samtænke det med de øgede behov for skoler og daginstitutioner i området, der følger med, når et stort antal familier flytter ind.

Få nyt om høringer

Abonnér