Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Trafiksikkerhedstiltag langs Frederikssundsvej
Indsendt af
Postnr.
By
Høringssvar
Kære TMF
Jeg indsender hermed høringssvar vedr. punkt 5-6 om ændringer ved Brønshøj Torv og ved Holcks Plads.
De beskrevne tiltag bekymrer os meget som beboere i området og jeg har følgende vigtige observationer;
i) Som det nævnes i kommunens eget materiale vil tiltagene med stor sandsynlighed forringe sikkerheden ved indkørsel fra Frederikssundsvej til Holcks Plads. De mange biler som i dag krydser det lysregulerede kryds ved torvet vil i stedet fremover skulle svinge til højre ind på Holcks Plads.
ii) Det første stykke af Holcks Plads er meget snævert med parkede biler på begge sider. Det vil skabe trafikprops-situationer fordi der ofte kun vil kunne passere biler i en retning ad gangen. Desuden holder affaldsbilerne på dette stykker i 3-8 minutter hver gang der skal hentes affald. Det vil vil med en meget højere frekvens af biler skabe trafikkø helt ud på Frederikssundsvej og stoppe den generelle cirkulation på Frederikssundsvej flere gange og i længere tid om dagen. For cyklisterne på cykelstien, som passerer Holcks Plads vil det skabe usikkerhed fordi man oftere vil opleve at en højre-svingende bil vil holde i venteposition midt på cykelstien pga.uforudset modkørsel fra Holcks Plads.
iii) Kommunen vil være tvunget til at gøre det første stykke af Holcks Plads til offentlig vej, da 95-99% af trafikken vil være gennemgående. Den lokale vejforening vil forvente en overdragelse af vejstykket og dets årlige vedligeholdelsesudgifter til Københavns kommune. Er disse udgifter medregnet i forsøgsordningen?
iv) Trafiksituationen på hele Holcks Plads vil blive væsentligt forværret, da oversigtforholdene ved det næste kryds med Præstegårds Alle i forvejen er meget kritisk og har skæve vinkler.
v) Trafiksituationen i hele området vil blive forværret, da de mange ekstra biler fra Brønshøj Kirkevej vil sive ind ad Havrevej, Hvedevej og Præstegårds Alle for at komme tilbage på Brønshøj Kirkevej og derfra ud til Hareskovsvejen.
vi) På selve Brønshøj Kirkevej vil situationen også blive forværret fordi man nu vil opleve en vej som vil være mere "ensrettet" og derfor gøre flere biler interesserede i at køre "smutvejen" fra Hareskovvej til Brønshøj Torv. Derudover vil der være flere biler som skal svinge til venstre ind på Brønshøj Kirkevej fra Præstegårds Alle, Klintevej og Gåseurtvej.
vii) Som beboer er det ikke acceptabelt at kommunen vil indføre tiltaget i en uspecificeret forsøgsperiode og så blot vente på at se om der sker flere uheld i området. Der må kunne stillet klare og målbare kriterier op for en begrænset periode, sådan at der kan tages den bedst mulige beslutning.
Jeg vil derfor opfordre til, at denne forsøgsordning ikke indføres.
Desuden henviser jeg til høringssvaret fra områdets vejforeninger herunder Vejforeningen af 11/6 1957.
Med venlig hilsen
Niels Møller Schlie