Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 5. november 2024
Svarnummer:
78

Indsendt af

Lotte Mortensen

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Høringssvar vedr. projektforslag 5 (Ved Brønshøj Torv) samt projektforslag 6 (Ved Holcks Plads og Elmelundsvej)

Indledningsvis vil jeg bemærke, at det er positivt, at man gerne vil bedre trafiksikkerheden langs Frederikssundsvej. Det er dog med stor undren, at jeg læser de løsningsforslag, man præsenterer i punkt 5 og 6, og jeg må gøre indsigelse overfor disse, da de må forventes at forværre trafiksikkerheden fremfor at forbedre den.

Der lægges i materialet op til, at man vil lukke for indkørsel til Brønshøj Kirkevej fra Brønshøj Torv, hvilket må forventes at øge trafikken på bl.a. Holcks Plads med øget risiko for højresvingsulykker til følge, hvilket også nævnes i høringsmaterialet. 
Der har i 2020 været en dødsulykke ved netop Holcks Plads (hvilket tillige nævnes i høringsmaterialet). Jeg vil gerne bringe i erindring, at netop denne højresvingsulykke sammen med en anden højresvingsulykke, der skete ved Tuxensvej en uge forinden, var baggrunden for, at projektet blev igangsat på initiativ af Lokaludvalget. Så meget desto mere synes det paradoksalt og i modstrid med det oprindelige opdrag, at projektet er endt ud med et forslag, som indebærer øget trafik og ulykkesrisiko ved Holcks Plads. Ligeledes paradoksalt er det i øvrigt, at Lokaludvalget taber fokus på trafiksikkerheden til sidst og med et meget snævert flertal stemmer for forslaget og således imod sin egen oprindelige intention med projektet.

Omvendt har der ikke været ulykker ved indkørslen til Brønshøj Kirkevej, og der synes ikke at være noget sagligt belæg for at lukke vejen fra torvet ift. at øge trafiksikkerheden. Man får m.a.o. indtryk af, at der må være andre, ikke saglige interesser på spil. Hvis man kender området, vil man vide, at det ikke er hensigtsmæssigt at omdirigere trafikken fra Brønshøj Kirkevej til Holcks Plads og de omkringliggende veje, hvor både vejbane og fortov er smallere (sidstnævnte betydeligt smallere), og der er langt dårligere oversigtsforhold. Herudover er der mange institutioner på vejene omkring Holcks Plads og mange bløde trafikanter, herunder især børn, der har området som skolevej. 

Jeg har forståelse for, at beboere på Brønshøj Kirkevej (og Højlandsvangen) gerne ser mindre gennemkørende trafik på deres veje, men det er ikke det, som nærværende projekt handler om. Det handler i stedet om, hvordan man bedrer trafiksikkerheden, og jeg håber, at Teknik- og Miljøudvalget vil holde sig dette for øje med henblik på, at der træffes en saglig beslutning. Hvis man ønsker mindre gennemkørende trafik i området, hvilket ville give god mening, kunne man istedet overveje kun at tillade beboer- og ærindekørsel, men dette bør i givet fald gælde hele området, og ikke kun Brønshøj Kirkevej, således at man ikke blot omdirigerer trafik til andre og mindre egnede veje. At lukke hele området af for gennemkørende trafik kunne være en gevinst for Brønshøj som helhed, idet netop dette område anvendes som rekreativt område til gåture, løb mv. for mange borgere.

Ift. at løsningen fremsættes som en midlertidig forsøgsordning vil jeg endvidere gerne bemærke, at det ikke gør en usikker løsning mere sikker, at den fremsættes som et “forsøg”, og at det på ingen måde er rimeligt at foreslå en prøveperiode uden på forhånd at lægge sig fast på evalueringskriterierne, herunder kriterierne for tilbagerulning.