Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 5. november 2024
Svarnummer:
85

Indsendt af

Christian Hjorth

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Hermed opbakning til forslaget om at lukke Brønshøj Kirkevej for motortrafik fra Brønshøj Torv. 

Lukningen bør - af hensyn til ikke at øge pendlertrafik ad Holcks Plads - suppleres med tydelig skiltning ved krydset på Brønshøj Torv, så trafikanter mod Hillerødmotorvejen ledes til højre ved udkørsel fra Krabbesholmsvej.

Brønshøj Kirkevej er en privat fællesvej, men som det fremgår af trafiktællingerne fra juni 2024 passerer knap 700 biler i gennemsnit mod syd og ca. 500 biler mod nord på hverdage ad den private del at Brønshøj Kirkevej. Ud over det urimelige i at lade beboerne langs vejen om at vedligeholde en vej med så megen trafik, så er den uegnet til denne mængde biler, hvilket dagligt afstedkommer uhensigtsmæssige og farlige situationer særligt for cyklister. 

Loven foreskriver, at private fællesveje ikke skal tåle mere end 50% gennemgående trafik. Er dette tilfældet, skal vejmyndigheden foretage regulering, der kan nedbringe den gennemgående færdsel. Derfor har beboerne igennem mange år forsøgt at rejse problematikken over for Teknik- og Miljøforvaltningen, da det er åbenlyst, at størstedelen af trafikken foregår i myldretiden, hvor færdslen går direkte henover Brønshøj Kirkevejs private del. Københavns Kommune har afvist at have pligt til at handle - blandt andet med henvisning til målinger, der har vist en lavere andel gennemgående trafik. Disse målinger har dog - i lighed med den seneste fra juni - benyttet et målepunkt syd for Præstegårds Alle, selvom dette ligger på den offentlige del af Brønshøj Kirkevej - og altså ikke ved overgangen til det private stykke. Derved tælles den betydelige trafik til Præstegårds Alle med, hvilket fiktivt sænker den relative andel, der kører ind på Brønshøj Kirkevejs private del og fortsætter til den offentlige del i den anden ende. Dette er selvsagt ikke en rimelig målemetode - men gunstig, hvis vejmyndigheden vil slippe for at sænke trafikmængden. 

Jeg nævner dette, dels fordi lukningen kun foreslås som et midlertidigt forsøg - men der er brug for en permanent ordning. Dels fordi lukningen ikke vil mindske trafikken i sydgående retning, Og dels fordi forslaget i sagens natur kan sænke trafikmængden på vores vej, men også godt kan medføre, at pendlertrafikken ledes ad Holks Plads via Præstegårds Alle og tilbage på Brønshøj Kirkevej. Derved ender vi igen med megen gennemgående trafik på sidstnævnte. Så aflyses lukningen, har Københavns Kommune stadig en forpligtelse til at foretage en retvisende tælling af den gennemgående trafik og, når den viser mere end 50% gennemgående trafik, foretage andre trafikdæmpende tiltag. Fastholdes lukningen, resterer der stadig en udfordring med den sydgående, gennemkørende trafik.