Oprettet: 21. januar 2021
Svarnummer:
20

Indsendt af

Laura Winge

Virksomhed / organisation

Haveforeningen Kalvebod

Postnr.

2450

By

Kbh SV

Høringssvar

Høringssvar. Kalvebod, Januar 2021.

I vores helårsbeboede Haveforening, HF Kalvebod bekymrer vi os meget om det planlagte rørføringsarbejde under og omkring vores haveforening. Vi finder det beklageligt at vi ikke er blevet hørt som forening og lokal beboelse i forbindelse med planlægning af projektet, og at man ikke er gået i dialog med os omkring udviklingen af projektet. Det er kritisabelt at foreningen ikke er kontaktet, men at vi kun som individuelle beboere blot er informeret. Det er endvidere ikke alle beboere i Kalvebod der er informeret, på trods af at alle vil være følsomme overfor vibrationer fra tung lastbilkørsel og sekskantpiller der skal spunses (bankes) ned. Det er ligeledes beklageligt at det ikke er selve projektet, men kun miljøkonsekvenserne heraf, der er sat til høring. I første omgang vil jeg gerne stille spørgsmål til hele projektets udførelse, og hvorfor det ikke lægges et alternativt sted fks. Damhusåen/Harrestrup Ås munding i Kalvebodbugten, som først planlagt.

 

Vedr. Musikbyen / fældning af træer:

Det er trist at inddrage dele af vores nabohaveforening Musikbyen for at kunne bygge rørføring, når arealerne i Valbyparken mestendels består af græsplæner man kunne bygge fra, på den anden side. Det virker som en unødvendig påvirkning af lokale kulturmiljøer og bevaringsværdig natur og fauna, herunder at man vil fælde træer, stik imod kommunens træpolitik, hvor der er fokus på træers bevaringsværdighed i kommunen. Vi henstiller vi til at vores store kastanjetræer i Valbyparken beskyttes for forurening og anden påvirkning, da kastanje er en true træart i København, og derfor unikt for vores lokalområde.

 

Vedr.: Støj og vibrationer

“Projektet vil både medføre støj og vibrationer i forbindelse med anlægsfasen, primært i områderne omkring byggepladserne. Det kan være nødvendigt at arbejde hele døgnet med boring af tunnelen.”

og

“Det kan forventes, at den største trafik- og støjmæssige belastning i anlægsfasen vil være fra de byggepladser, hvorfra der bores.”

Det er ikke hensigtsmæssigt at man vælger at lægge rør hvor der er beboelse hele året (Hf Kalvebod) og dele af året (Hf Musikbyen) fremfor at føre røret hvor der ikke bor nogen, andre steder i Valbyparken. Det virker ikke betryggende at man siger at man søger at begrænse støj og vibrationer mest muligt, og samtidigt varsler arbejde i døgndrift. Vibrationer, nedramning af pilotering og spunsning til støbning af 20 m dyb skakt etc. mellem kl. 8 og 17, og byggeaktiviteter fra kl. 7 – 19, vil give en voldsom støjforurening inkl rystelser i op til to år.

Vi henstiller til at byggeplads, og etablering af skakte under terræn ikke bliver lige ved siden af, og under, vores helårsbeboede haveforening. Det virker vilkårligt når der er så meget øvrigt friareal i området, at lægge den tungeste støj klods op af beboelse. Det vil medføre støj og vibrationer til stor gene for samtlige beboere, og gøre vores veje usikre for vores skolebørn, med tung lastvognskørsel, især ved de fire byggepladser der er planlagt, heraf en tæt på Kalvebod.

 “Der foretages en vurdering af bygningsskadelige vibrationer og komfortvibrationer på baggrund af målinger fra tilsvarende anlægsarbejder”

Vi er bekymrede for at der ikke tages højde for at bebyggelsen i området er særlig sårbar idet de fleste huse ikke har støbte fundamenter, men er træhuse udviklet over tid og af blandet bebyggelse. Mange huse har punktfundamenter, som går ned i de lag der vibrerer, eller er huse med kombinationer af sokkelsten, almindelige stribefundamenter kombineret med punktfundament. Vi beder om at der tages højde for sætningsskader, og at sikre os at vores huse ikke går i stykker pga. arbejdet. Vi har eksempler på at banebyggeriet medførte at huse satte sig skævt, hvilket er en bekostelig affære i forbindelse med genopretning af huse og de gener dette medfører.

Vi bor på lossepladsopfyld der er meget ustabilt – især i den sydlige halvdel af haveforeningen er der meget langt ned til fast grund. Vi er orienteret om at der ligger sand i 2,5-3 m og under det er ler og under det sand igen, herefter kalklag. Revner er lette at se, men sætningsskader tager ofte lang tid før de viser sig. Det er ikke nok at vi selv tager billeder – det kan man ikke se det ud fra – projektet må betale at en registrering af vores huse bliver lavet rigtigt. Sammen med det vil vi henstille til at der udføres en undersøgelse af jordbundsforholdene. Så vi er garanteret skadefri på vores boliger.

 

vedr.: Rekreative Forhold vs. levet liv

“En vurdering af de begrænsninger som anlægsarbejderne kan medføre for de rekreative interesser særligt i områder omkring Valbyparken, Musikbyen og Enghave Kanal, både hvad angår støj og trafik, vil også indgå i rapporten.”


Derudover vil vi gerne sige fra over for et planlagt byggeri med både larm og rystelser i fra morgen til aften, med boring under os om natten. Mange i haveforeningen er pensionister, selvstændige der arbejder hjemme, freelancere og børnefamilier – vi er derfor hjemme uden at have mulighed for at få en pause for larm 24 timer i døgnet. Derudover er vi børnefamilier og mange pensionister, og alle har brug for nattesøvn i de år byggeriet varer.

Det er en velkendt faktor at støj kan medføre stress og tidlig død. Vi henstiller derfor at de der pga støj måtte ønske midlertidig genhusning mens byggeriet står på, kan få dette fuldt finansieret i de år byggeriet varer, herunder økonomisk kompensation for de gener dette måtte medføre. Derudover henstiller vi til at de der har hjemmearbejdspladser kan få økonomisk kompensation, og få dækket udgifter til at leje kontorpladser ude i byen, pga støj og rystelser, der umuliggør eget arbejde i hjemmet. 

At der arbejdes i døgndrift sker på baggrund af støjmålinger beregnet på målinger i lejlighedsbebyggelser, hvilket er usammenligneligt da støjen i boliger på den baggrund er beregnet til 70 db.  I haveforeningen har vi små træhuse hvor støjen vil være meget mere tydelig herunder små rystelser. Vi kan allerede nu mærke rystelser fra Vej og Parks tunge kørsel på Tudsemindevej eller grønne koncerter i parken, I HELE Kalvebod, da det er en meget følsom bebyggelse. Når der er Grøn Koncert ryster alt på vores hylder, i flere dage, når lastbiler kører forbi. Forhold man ikke kan arbejde under.

Vedr. Forurening:

Vi vil gøre indsigelse mod byggepladsen ved siden af Kalvebod da det allerede nu nævnes, at der kan komme en øget forurening af omgivelserne. Vi ved at der er tungmetaller i jorden i følge KBHs Kommunes egne jordbundsundersøgelser og vi ønsker ikke at vores børn eller os selv bliver udsat for en øget forurening af ukendt styrke. Kommunen henstiller til at alt jord, altid, skal være afdækket i området og betragtes som giftigt affald ved bortskaffelse. Dette er ikke foreneligt med gravearbejdet / byggeplads ligevedsiden af vores boliger, og vi kan derfor blive udsat for jordstøv med tungmetaller og andet.
Det er ikke nok for børnefamilier at forurening af omgivelser begrænses “mest muligt”. Det er for diffust. Vi skal ikke have en øget forurening omkring vores børn.

Risikoen for jord- og grundvandsforureninger samt risiko for forurening af luften omkring udgravningerne, når der graves i den forurenede jord, vil blive belyst i miljøkonsekvens-rapporten. Nødvendige afværgeforanstaltninger vil indgå, så eventuelle påvirkninger kan undgås eller begrænses mest muligt”.

Vi vil bede jer sikre at der ikke forurenes med kemikalieholdig jord vi ved der er tilstede.

 

Vedr.: Trafikkaos og bløde trafikanter:

Endeligt er det fra et planlægningsperspektiv utidigt at lave kæmpe byggeri ved siden af en strand der åbner samme år. Stranden har været mange år undervejs. Det forekommer kontraproduktivt at man laver et kæmpe byggeprojekt klods op ad stranden – i samme år som stranden åbner. Og vil doble op på trafik i området, uden at veje er forbedret. de trafikale forhold er mildest talt kaotiske ved større arrangementer. Derudover bedes der tages højde for at store dele af haveforeningen benytter Tudsemindevej til parkering og findes en løsning herfor. Ligesom vores børn og andre bløde trafikanter skal sikres en tryg skolevej, på Tudsemindevej og på hele ruten til Høffdingsvej, hvor der også ligger mange skoler som flere af vores børn går på. Hvordan vil I sikre at en 10 årig ny trafikant kan komme sikkert i skole når der køre kæmpe lastbiler?

I bedes tage højde for at Høffdingsvej er en skolevej med flere hundrede børn, der dagligt selv transporterer sig til og fra skole på cykel. Den tunge trafik vil gøre skolevejen meget usikker for børn og deres familier i byggeperioden.

 

vedr: Tippen og Enghave Kanal

"Ved tunnelens udløb i Enghave Kanal forventes det, at der skal bygges en teknikbygning på ca. 4 m’s højde og 90 m2 . Det bliver den eneste egentlige bygning, der vidner om det store anlæg, der befinder sig under jorden."

Som lokale beboere i Sydhavnen ønsker vi ikke at der bygges på Tippen, heller ikke indgangen af Tippen til hvad der omtales som Enghave Kanal. Det er ikke i Lokalområdets interesse at vores grønne bevaringsværdige områder bliver langsomt inddraget over år.

Tippen er et særligt grønt kulturområde der bidrager til bydelens egenart og kulturhistoriske identitet. Som naturområde er der flere sjældne dyrearter der vil blive presset væk fra området, fks. den sjældne isfugl i Enghave kanal, der findes unikt her.

Isfuglen, som findes ved Sydhavnstippen, er rødlistet som sårbar (VU) på den danske rødliste.

Byggeriet lægger sig lige der hvor isfuglen holder til ved Enghave Kanal.

Derudover er der set flere ophold af Grønbroget tudse, en bilag IV-art, som skal beskyttes og ikke må trues af anlægsarbejder eller lignende aktiviteter.

Det er dagligt synligt hvor meget Købehavnerne bruger naturområderne i Valbyparken og på Tippen. I alle døgnets timer. Vi vil derfor fraråde at lukke for adgangen til Tippen i byggeperioden, herunder være opmærksomme på at ruten fra Tudsemindevej til Fiskerhavnen er en trafikåre for de bløde trafikanter, der skal bevares åben, eller sikre alternativ forbindelse på tværs af SV.

 

Til slut – er dette en høring?

Vi håber at blive hørt denne gang, så at borgerne i Sydhavnen ikke igen er deltagere i en skueproces som tilfældet var med Fiskerhavnen hvor byggeri blev gjort muligt på trods af 17.000 underskrifter imod projektet. Vi kan være bekymrede for beslutningerne allerede er taget. Hvordan kan det godtgøres at høringen som sådan er en høring?

Det samlede billede i dette anlægsprojekt er at der ikke tages hensyn til lokal beboelse og sårbarheden i vores huse, bløde trafikanter, og bevaringsværdige grønne miljøer med den foreliggende plan – og at den bedes revurderes, helst finde en alternativ placering, som minimum en alternativ placering af byggeplads ved Musikbyen flyttes væk fra beboelse og væk fra Tippen, Ligesom at Tippen og Enghave Kanal ikke bør inddrages til synligt 90m2 i 4 m højde bebyggelse midt i naturskønt område.

 

MVH Laura Winge,
PhD Stipendiat, Landskabsarkitektur og Planlægning, Københavns Universitet.

Beboer i HF Kalvebod, 2450 Kbh SV.