Oprettet: 20. december 2019
Svarnummer:
60

Indsendt af

Danna Borg

Virksomhed / organisation

Privat

Postnr.

1904

By

Frederiksberg C

Høringssvar

Der er indenfor og umiddelbart udenfor byggefeltet mindst to bilag IV arter, der er beskyttet under EUs habitatdirektiv. Habitatdirektivet siger, at hvis en aktivitet/projekt vil kunne skade en prioriteret naturtype eller en prioriteret art, kan der kun meddeles tilladelse til aktiviteten, hvis 1) dette er nødvendigt af hensyn til menneskers sundhed, den offentlige sikkerhed eller opnåelse af væsentlige gavnlige virkninger på miljøet eller 2) andre væsentlige samfundsinteresser gør gennemførelsen bydende nødvendig. Tilladelse efter stk. 1, nr. 2, kan først meddeles efter indhentet udtalelse fra Europa-Kommissionen. Et byggeprojekt på netop og lige præcis denne lokalitet/placering, hvor der er flere bilag IV arter, kan meget vanskeligt betegnes som samfundsmæssigt bydende nødvendig. En ansøgt dispensation til afværgeforanstaltninger som. fx. erstatningsvandhuller til Stor vandsalamander kan derfor svært argumenteres og ikke forventes imødekommet af EU-kommisionen. Miljøkonsekvensredegørelsen bedes derfor forholde sig til og beskrive for høringspartnerne, hvorledes man vil håndtere konflikten med Bilag IV arterne og hvilken proces med EU kommissionen, der forventes. Nedenstående er et uddrag af ordlyden i Habitatdirektivets bilag 6, hentet fra Professor Peter Paghs notat om Danmarks implementering af Habitatdirektivet. Notatet er vedhæftet. Habitatdirektivets artikel 6 har følgende ordlyd: 1. For de særlige bevaringsområder iværksætter medlemsstaterne de nødvendige bevaringsforanstaltninger, hvilket i givet fald kan indebære hensigtsmæssige forvaltningsplaner, som er specifikke for lokaliteterne eller integreret i andre udviklingsplaner, samt de relevante retsakter, administrative bestemmelser eller aftaler, der opfylder de økologiske behov for naturtyperne i bilag I og de arter i bilag II, der findes på lokaliteterne. 2. Medlemsstaterne træffer passende foranstaltninger for at undgå forringelse af naturtyperne og levestederne for arterne i de særlige bevaringsområder samt forstyrrelser af de arter, for hvilke områderne er udpeget, for så vidt disse forstyrrelser har betydelige konsekvenser for dette direktivs målsætninger. 3. Alle planer eller projekter, der ikke er direkte forbundet med eller nødvendige for lokalitetens forvaltning, men som i sig selv eller i forbindelse med andre planer og projekter kan påvirke en sådan lokalitet væsentligt, vurderes med hensyn til deres virkninger på lokaliteten under hensyn til bevaringsmålsætningerne for denne. På baggrund af konklusionerne af vurderingen af virkningerne på lokaliteten, og med forbehold af stk. 4, giver de kompetente nationale myndigheder først deres tilslutning til en plan eller et projekt, når de har sikret sig, at den/det ikke skader lokalitetens integritet, og når de — hvis det anses for nødvendigt — har hørt offentligheden. 4. Hvis en plan eller et projekt, på trods af at virkningerne på lokaliteten vurderes negativt, alligevel skal gennemføres af bydende nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteresser, herunder af social eller økonomisk art, fordi der ikke findes nogen alternativ løsning, træffer medlemsstaten alle nødvendige kompensationsforanstaltninger for at sikre, at den globale sammenhæng i Natura 2000 beskyttes. Medlemsstaten underretter Kommissionen om, hvilke kompensationsforanstaltninger der træffes. Hvis der er tale om en lokalitet med en prioriteret naturtype og/eller en prioriteret art, kan der alene henvises til hensynet til menneskers sundhed og den offentlige sikkerhed eller væsentlige gavnlige virkninger på miljøet, eller, efter udtalelse fra Kommissionen, andre bydende nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteresser.