Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Vejlands Kvarter - lokalplan 599, kommuneplantillæg nr. 4 og miljørapporter
Indsendt af
Virksomhed / organisation
Postnr.
By
Høringssvar
Sundbyernes GrundejerFællesskab (SGF) er paraplyorganisation for 115 grundejerforeninger og ejendomsforeninger i Københavns kommunes del af Amager. Dertil kommer en række private grundejere, som også er medlem af SGF. Med nævnte antal medlemsforeninger og enkeltmedlemmer repæsenterer SGF i alt ca. 5.500 private grund- og parcelejere på Amager.
SGFs formål er at arbejde for og fremme medlemmernes interesser i at være borgere og bosiddende i Københavns Kommune. Interessevaretagelsen foretages ved lokalt i grundejerforeningerne at informere og vejlede om indretningen og vedligeholdelsen af kommunens mange private fællesveje, som grundejerforeningerne har ansvaret for, herunder også for trafikken og parkeringen på vejene. Derudover varetager SGF grundejernes interesser i forhold til forsyningsvirksomhederne, affaldshåndteringen ved kilden, offentlige "gæsteinstallationer" af hovedforsyningsnet, den trafikale struktur i lokalområderne, skybrudsløsninger, nabohøringer mv..
Når det gælder bebyggelsesprojektet "Vejlands Kvarter" er SGF opmærksom på bl.a den genererende mertrafik i forbindelse med projektet og som vil have store afledte følger for ikke bare trafikken på Vejlands Allé, men også i form af afledte konsekvenser for trafikken på det tilstødende vejnet samt bredere ud og til private fællesveje på Amager.
I projektmaterialet - i form af forslag til lokalplan med tilhørende miljøkonsekvensrapporter mv. - er omtalt, at der i anlægsperioden i form af sættevogne, lastbiler, håndværkerbiler, arbejdstagerbiler vil være ca. 600 om dagen, der skal ud/ind fra byggepladsen, og når byggeriet står færdigt og beboet anslås mertrafikken fra/til kvarteret at være ca. 5.600 biler i døgnet til Vejlands Allé og omliggende vejnet.
Oveni dette antal skal lægges ca. 4.000 biler i døgnet til Vejlands Allé og Center Boulevard fra igangværende og planlagte boligbebyggelser mv. ved Bella Centret og andre områder i Ørestad City Nord. Lagt sammen med de ca. 5.600 biler til/fra Vejlands Kvarter giver det i alt ca. 9.500 flere biler i døgnet i området, og dette antal skal lægges oven i de ca. 30.000 biler, der i dag under normale omstændigheder kører ad Vejlands Allé samt de ca. 11.000 biler, der dagligt kører ad Center Boulevard.
Konsekvenserne af mertrafikken
Som led i at løse udfordringerne i mertrafikken fra Vejlands Kvarter peger lokalplanmaterialet på en effektivisering af det nuværende ind-/udkørselskryds Vejlands Allé/Center Boulevard og at der indrettes en særskilt envejsudkørsel fra kvarteret med højresving til Vejlands Allé mod Vest. Højresvingsløsningen vil dog kræve "fletning" med to vejbaner. Først den kombinerede bus- og højresvingsbane til Artillerivej og derefter til lige-ud-banen mod motorvejen/Sjællandsbroen. En fremgangsmåde der i myldretiden vil være bogstaveligt talt umuligt.
Da pågældende løsninger i lokalplanmaterialet langt fra er dækkende for afviklingen af mertrafikken på Vejlands Allé, gør miljøkonsekvensrapporten opmærksom på, at den tafikale situation i forbindelse med Vejlands Kvarter, herunder krydset Vejlands Allé/Center Boulevard mv. skal ses i en større sammenhæng som en kumuleret opgave (hensigtserklæring) for Københavns Kommune at løse i fremtiden. Der er således ikke nogen samlet trafikløsning for Vejlands Kvarter beskrevet i lokalplanmaterialet, hvilket i øvrigt også bekræftedes af Københavns Kommunes deltagere på borgermødet vedrørende lokalplanforslaget den 23. september 2020 i Belle Centret.
Der er i lokalplanmaterialet heller ikke gjort nævneværdigt ud af, hvordan Vejlands Allé som en af de store tværgående trafikårer på Amager vil kunne håndtere/kapere de øgede trafikmængder fra øvrige dele af Amager, herunder fra de mange nye, store boligbebyggelser på Islands Brygge og i Amager Øst, hvor beboere dagligt skal over Øen til broerne til/fra Sjælland på arbejde. Gøres der ikke noget hér, vil de to store tværgående trafikårer på Amager - Vejlands Allé og lufthavnsmotorvejen - sande til i bilkøer dagen lang i de kommende år, ligesom situationen allerede i dag medfører stuvninger på vejene med til-/frakørsel til hovedtrafikårerne. Uden løsninger på disse trafikale udfordringer vil Vejlands Kvarter være et håbløst projekt trafikalt.
Med den således øgede bil- og trafiktæthed på Vestamager vil også hele parkeringssituationen være udfordret. De private fællesveje på Østsiden af metrolinjen er allerede i dag urimeligt hårdt belastede af de mange fremmede parkeringer fra Ørestad, uanset der laves zoneparkeringer i grundejerforeningerne på de private fællesveje.
På det foreliggende grundlag, med amtalte manglende trafikale løsninger finder SGF lokalplanforslaget og miljøkonsekvensrapporterne for projektet Vejlands Kvarter for så mangelfuldt, at projektet bør gøres til genstand for standsning, indtil realistiske og holdbare trafikale løsninger er tilvejebragt. Det kan ikke være meningen, at et så stort bebyggelsesprojekt stort set kun bygger på formodninger, ønsketænkning og hensigtserklæringer på det trafikale område.
Med venlig hilsen
Sundbyernes GrundejerFællesskab