Oprettet: 31. januar 2019
Svarnummer:
16

Indsendt af

Jørgen Witting

Virksomhed / organisation

Amager Strandvej 20 A/S

Postnr.

5220

By

Odense SØ

Høringssvar

Høringssvar til Københavns Kommune vedrørende offentlig høring om miljøkonsekvensrapport for OILTANKING COPENHAGEN A/S (”OTC Syd”) på Prøvestenen Københavns Kommune har den 6. december 2018 sendt miljøkonsekvensrapport for OTC Syd på Prøvestenen med tilhørende miljøgodkendelse i høring. Amager Strandvej 20 A/S har som grundejer i området Ved Amagerbanen Nord læst Miljøkonsekvensrapporten for OTC Syd på Prøvestenen med tilhørende udkast til miljøgodkendelse, hvori OTC Syds ansøgning om genoptagelse af Shells tidligere aktiviteter på området behandles. Amager Strandvej 20 A/S er ejer af ejendommen Amager Strandvej 20 – 26, 2300 København, der er udlagt til udvikling af i alt ca. 13.218 m2 blandet bolig og erhverv, heriblandt almene boliger. De første etaper af byggeriet, som omfatter boliger, er under opførelse, hvorimod de planlagte almene boliger endnu ikke er igangsat. Arealet er omfattet af lokalplan nr. 544, og det forudsættes derfor, at Københavns Kommune ikke vil fremkomme med skærpede krav, der er en følge af en godkendelse af OTC Syd, for såvel igangværende boligbyggerier som de kommende almene byggerier, herunder ombygning af de eksisterende erhvervsejendomme på området, idet dette har store konsekvenser for grundejeren. -------------------------------------------------------------------------------------------------- Området, Ved Amagerbanen Nord, er udlagt til byudvikling i anden halvdel af planperioden i Kommuneplan 2015, og det er derfor bekymrende, at Københavns Kommune foreslår en godkendelse af yderligere oplagring og distribution af fossile brændstoffer tæt på eksisterende by og byudviklingsområder ved Amager Øst, da dette vil bremse udviklingen og få store tidsmæssige og økonomiske konsekvenser for de grundejere, der er berørt. Endvidere pågår i øjeblikket en lokalplansproces for området, hvor det er forventningen, at området udvikles som boligområde med 150% bebyggelsesprocent inden for en kortere tidshorisont. Det er som grundejer i området bekymrende, at miljøkonsekvensrapporten ikke har undersøgt de konsekvenser for Ved Amagerbanen Nord, som en godkendelse til OTC Syd højst sandsynligt vil medføre, heriblandt konsekvenser for den eksisterende og fortsatte mulighed for byudvikling af området som helhed. Ifølge miljøkonsekvensrapportens afsnit 6.7.6 skal risikomyndigheden ved ny følsom arealanvendelse i området høres af planmyndigheden for at tage hensyn til risikoen i forbindelse med større uheld. Dette indebærer, at området ved Amagerbanen Nord i forbindelse med lokalplansprocessen skal have risikomyndigheden til at vurdere, hvilke sikkerhedsmæssige foranstaltninger, der skal tages, når området skal udvikles. Sikkerhedsmæssige foranstaltninger kan potentielt føre til begrænsninger i valg af materialer, bygningskonstruktioner, placering af boliger mv. samt skærpede krav, der udelukkende er en følge af placeringen af OTC Syd. Der er således tale om potentielt indgribende krav til grundejere, som samme grundejere således ikke har haft mulighed for at indregne i deres case og deres tidsplaner, ligesom den allerede igangværende projektudvikling potentielt skal ændres som følge af en godkendelse af skærpede krav. Vi indstiller således til, at kravene ikke skærpes som følge af en godkendelse af OTC Syd, for såvel igangværende boligbyggerier som de kommende byggerier til erhverv og almene boliger på området Ved Amagerbanen Nord, heriblandt Amager Strandvej 20 A/S.