Høringssvar vedrørende Apollovej III - lokalplan nr. 531

Oprettet: 14. december 2015
Svarnummer:
36

Indsendt af

Margrethe Holmberg og Søren Nielsen

Postnr.

2720

By

Vanløse

Høringssvar

Indsigelse til Lokalplan Apollovej III - en ny karre til Vanløses Bymidte og Katrinedalskvarteret. Vanløse Torv Vanløse Torv er det mest vellykkede byrum, der er skabt i bydelen indenfor de seneste 15 år. Torvet er blevet til gennem et aktivt engagement fra mange borgere, som har lagt deres kræfter i brugergruppemøder, borgermøder, underskriftindsamlinger samt møder om skulpturen mv. Vanløse Torv var en lille folkelig og livlig plads, som vi alle i Vanløse har taget til os med juletræ, loppemarkeder og en hverdag med åbenhed, lys, træer og en rigtig fint placeret skulptur. Det mest vellykkede arkitektur, der er givet til Vanløse bymidte i de seneste 15 år er “Asia House”. Bygningen, hvor den kinesiske restaurant Asia House lå, var moderne og enkel, samtidig med at den med sine tre etager passede fint ind i Vanløses lokale lave bebyggelse og dannede rum omkring i Vanløse Torv. Alt dette bliver nu tilsidesat! - I et uforståeligt spild af god arkitektur og ressourcer bliver “Asia House-bygningen” revet ned. Vanløse Torv bliver i stedet lagt i skygge af en bygning på 6 etager, som også tager vigtige m2 fra pladsen, hvis lokalplanen Apollovej III realiseres til fulde. Cykelparkeringen Når Vanløse Torv var et vellykket byrum, skyldes det primært, at pladsen, til forskel fra Frode Jacobsens Plads, var helt fri for cykelparkering, hvilket Vanløses Borgere også tidligere har kæmpet for. Nu ser det ud til, at der med lokalplanen er åbnet for mulighed for at parkere cykler på torvet (jf. § 7 st. 1) og at der ikke er sikret en stor cykelparkeringsplads tæt på Vanløse Station ( § 8 stk. 4), sådan som der tidligere har været. Vanløses værdier I bydelsatlas Vanløse beskrives Katrinedalskvarteret som en slags storkarré, hvor etagehusene ligger som en bymæssig ramme omkring villakvarteret, som udgør det indre grønne rum. Det er en harmonisk helhed, hvor karreerne med sine 3-4 etager skærmer villakvarteret uden at skæmme. Denne fine bystruktur har historisk og arkitektonisk værdi for bydelen. Bebyggelsen, som er beskrevet i lokalplanen Apollovej III vil med sine 6 etager blive voldsom og ude af sammenhæng med den historiske bybygning i kvarteret. Den vil fremstå prangende og byggeriet vil kunne ses fra rigtig mange villahaver i Katrinedalskvarteret, som i dag har udsigt til himmel og træer. Konklusion Vi vil anbefale, at bebyggelsens højde reduceres til de 2-3-4 etager, som karakteriserer bydelen, når lokalplan Apollovej III vedtages. Vi vil også anbefale, at Vanløse Torv fastholdes i sin nuværende størrelse og at der sikres den nødvendige cykelparkeringsplads helt tæt på Vanløse Station, så Vanløse Torv igen kan blive det vitale og centrale samlingssted for Vanløses Borgere.