Høringssvar vedrørende Ved Amagerbanen Syd - Lokalplan nr. 544

Oprettet: 26. september 2016
Svarnummer:
52

Indsendt af

Lars Wriedt

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Hele området omkring Amager Strandpark skal hænge sammen for både byggeri og fri arealer, og i forhold til det naturområde, der er investeret visioner og økonomi i. En byggeprocent på 150 gør byggeriet for tæt og i for stor modsætningsforhold til 1strandparken. Byggeprocenten skal ikke være over 120, så byggeriet bliver mindre højt og med flere friarealer. Desuden skal normen for parkeringspladser være hørere end 1 parkeringsplads pr 200 kvm – det vil en lavere byggeprocent også hjælpe på. Der er i forvejen mangel på parkeringsplader i området, og manglen bliver større efterhånden som allerede eksisternde byggerier færdiggøres. En mindre byggeprocent betyder også forholdsvist færre beboere, og dermed mindre forøgelse af til og frakørende trafik. Området er i forvejen meget belastet trafikmæssigt, både fra de sidst års nybyggeri, og som igangværende byggeri afsluttes, øges trafikken endnu mere. Byggehøjden bør indrettes i harmoni med området på højest 4 etager, og så den er højest mod nord og ud mod industri anlæggene, og trappes ned ud mod øst kysten, og mod den eksisterende bebyggelse mod syd. Byggeriets skyggevirkninger bør i øvrigt begrænses mest muligt for nabo grundene mod både syd og nord. Kvaliteten af byggeriet udgøres ikke kun af selve bebyggelsen, men også af indretningen af yder områderne og grønne arealer. Der skal indrettes grønne kiler eller arealer, som passende kan placeres mod nord og syd skel – det betyder også mindre skygge påvirkning. Udformningen af bygningerne skal udgøre et harmonisk hele, både indenfor selve bebyggelsen og i sammenhæng med det omgivende byggeri. Amager Strandpark skal bevares som naturoplevelse så meget som muligt, og det kræver at omgivende byggeri udføres så diskret som muligt, f.eks. i farvevalget. Det er der flere uheldige eksempler på i områder, hvor dette bestemt ikke er lykkedes. Byggeriet og indretning af fri arealer må ikke forhindre en nord-syd gående cyklesti i forlængelse af den nuværende mellem metro banen og Øresund Parkvej / Sundby Parkvej. Eksisterende træer i området skal bevares – der er fældet alt for mange træer både på Amager og i Københavns Kommune de sidste år. Tag ved lære af den måde Øresund Parkvej og Sundby Parkvej er udformet på som et sammenhængende, harmonisk byggeri i passende højde i forhold til Amager Strandpark. Undgå en gentagelse af den planløsned og disharmoni der præger området omkring Krimshøjvej.