Oprettet: 14. december 2015
Svarnummer:
5

Indsendt af

Jonas Hartvigsen

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

Ligesom de allerede indsendte høringer, begærer jeg mig enig i at det overordnet er et godt projekt, men at der er problemer med bl.a. parkering. Jeg parkerer på Stockholmsgade, men har den sidste måneds tid haft ekstraordinært svært ved at finde en parkeringsplads. Jeg tror det kan have noget at gøre med at de parkeringspladser der var på Øster Farimagsgade fra Sølvgade op til Gothersgade, i øjeblikket er fjernet pga. et anlægsarbejde på vejen. I planen for jeres projekt har i tænkt jer at der skal være taxa og bus holdeplads på den ene side af strækningen, det betyder at vores aktuelle problem ser ud til at blive permanent. Derudover mener jeg som andre, også der vil komme flere biler, da der ikke er nok parkeringspladser på det anlæg i vil etablere, samt at Stockholmsgade er betydeligt tættere på end parkeringsanlæget. Jeg synes der er givet nogle okay forslag til løsninger på problemet, som jeg har nogle tilføjelser til. For det første bliver 3 parkeringspladser optaget af skraldevogne på Stockholmsgade. De skal væk, så er der 3 nye pladser. Derudover vil man kunne optimere Stockholmsgades kapacitet, ved at inddele parkeringspladserne i båse. Ved en opmåling på Google Earth får jeg den ene side af stockholmsgades parkerings område til 120 meter, og den anden til 140. Opdeles båsene i 2,5 meters bredde som vejdirektoratet anbefaler, giver det hhv. 48 og 56 pladser, så i alt 104 pladser. Ved en optælling sidste uge talte jeg antallet af biler på Stockholmsgade (uden nogle frie parkeringspladser), til at være 95. Der er ligeledes blevet taget flere parkeringspladser til dele biler og elbiler, som sjældent bliver brugt. Ved at se om man kunne fjerne nogle af disse, og gøre pladserne tilgængelige for alle ville vi opnå endnu flere pladser. Der er blevet etableret en del cykelnedkørsler på Stockholmsgade, der hverken bliver brugt særligt meget, eller efter min overbevisning er nødvendige - jeg er selv cykelist og har aldrig brugt sådan en nedkørsel. Der blev for nyligt blevet lavet en fodgænger overgang ved Øster Farimagsgade skole. Der hvor der er cykelnedkørsler kunne man lave parkering, og bede folk krydse vejen ved en af de to lysreguleringer der ligger ved hhv. sølvtorvet eller Øster Farimagsgade skole. På den måde undgår vi også farlig krydsning af vejen. En cykelnedkørsel fylder ca 2 meter, og man må ikke parkere mindre end 5 meter fra den. Dvs hver cykelparkering kan frigive 12 meter til parkering. Det var mine konstruktive forslag til en problematik, som jeg kan se jeg deler med flere andre, så vi forhåbentligt allesammen bliver glade for det nye ambitiøse projekt i vores nabolag.