Høringssvar vedrørende Ved Amagerbanen Syd - Lokalplan nr. 544

Oprettet: 19. september 2016
Svarnummer:
34

Indsendt af

Ellen-Margrethe Soelberg

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Ved Amagerbanen Syd København er en attraktiv og dejlig by at bo i. Flere vil være københavnere, og det kræver boliger. Planen for Ved Amagerbanen Syd har til formål skitsere et nyt funktionelt boligområde med service- og småerhverv, som det fremgår af materialet til lokalplanforslaget. I lighed med Krimsvej-planen/området bærer planen for Ved Amagerbanen Syd desværre også præg af, at den består af mange matrikler. Det resulterer i fokus på en matrikel optimering – som jeg ikke synes, er til gavn for området som helhed. Følgende punkter har jeg som ændringsønsker: 1) Gamle høje træer skal bevares I områdets sydlige kant ud mod forlængelsen af Lergravsvej (stien) gående ud til Strandvejen er der to rækker nåle og løvtræer, som tjener til at suge masser af vand op. Den sydligste række træer står langs skellet til stien og de bruges ved pludselige regnskyl som læ mod regnen for mange forbipasserende gående som cyklende. Træerne er nogle af områdets få tilbageblevne. Det burde være givet at lade dem blive stående, idet netop mange gode kraftige og her endda også gamle træer falder helt i tråd med Kommunens egen vision om et grønt København, der tager højde for ikke lige med det samme at komme under vand. Der er kun andre få høje gamle træer tilbage i området, og de træer findes langs Ved Amagerbanen. Disse træer bør også søges bevaret – de suger også regnvand og giver området karakter og struktur. 2) Kantzone D – det sydligste randområde – bygninger til 3 etager – så de bagvedkommende boliger får mere lys. Det forekommer mærkværdigt at bygge højest i områdets sydligste del. Det vil få stien (Lergravsvejs forlængelse til Strandvejen) til at miste sit grønne og autentiske look med en afgrænsning til et ”klodset” murværk i 6-7 etager, der lader hånt om områdets og stiens funktion, som rekreativt strøg til og fra Strandvejen, haveforeningerne og Sundby Havn. DESUDEN ønskes retvisende tegninger af forslaget i dette kantområde! 3) Hver matrikel lukkes inde i sig selv – med de højeste boliger i kanten og de laveste inde Denne plan vil lukke hvert område inde om sin egen navle med de laveste hushøjder og med reduceret lysindfald til ”midterboligerne”, der planlægges at blive bygget her. 4) Generelt skal bygningerne i kanten specielt langs Strandvejen og den sydlige del af området være max 3 etager høje. Det vil alt andet lige give bedre udsigt til bagvedliggende boliger, som der jo nok er flest af. Til erstatning for nogle færre etagekvadratmeter i de ovenfornævnte kant-områder, vil jeg foreslå, at der bygges et højhus (à la det der just er bygget vest for Ved Amagerbanen) i områdets nordlige del. Her vil det høje hus ikke give mindre sol til Ved Amagerbanen Syds matrikler. De kommende bygherrer vil kende konditionerne, og kan derfor tage højde for det højhus, når grundene nord for Ved Amagerbanen Syd skal bebygges. Husk solen går relativt hurtigt forbi et smalt højhus i forhold til en lang 5-7 etagers boligblok, som giver mange flere skyggetimer til boliger under denne højde. 5) Strandvejen bør ikke gøres firsporet. Det er vigtigt, at mennesker sundhed og trivsel kommer før trafik og natur. Strandvejen bliver naturligvis aldrig en ’stillevej”; men vigtigt er det, at tung, farlig og hurtigkørende trafik bliver dirigeret over til motorvejen langs en tunnel – som går uden om Strandvejen, haveforeningerne, Sundby Havn, og Amager Strandpark, 5- & 10-øren, Kastrupfortet og Kastrup Havn, som samlet set et af Københavns unikke åndehuller, som hele byen har taget til sig! 6) Cykelstien Jeg ser frem til, at cykelstien forlænges – men lad være med at kalde den en ”super-cykelsti”. Der er allerede på nuværende tidspunkt så megen gående og cyklende trafik, at det kræver tålmodighed og generøsitet at færdes der for alle parter. Småfolk med og uden cykel/løbehjul, voksne med og uden barnevogn, godt og dårligt gående unge som gamle mennesker benytter sig af den færdselsåre dagen igennem. Det ville være ønskværdigt, at der ikke var tilladt knallertkørsel, og at der blev opsat en max grænse på cykelhastighed og/eller et ”vis hensyn” skilt. Med venlig hilsen, Ellen-Margrethe Soelberg