Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 5. november 2024
Svarnummer:
92

Indsendt af

Karsten Langkjær

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Høringssvar vedrørende Trafiksikkerhedstiltag langs Frederiksundsvej, Forslag 5 og 6.

Først vil jeg kvitterer for muligheden for at indsende høringsvar og håber der vil blive lyttet til alle os der kender detaljerne i området.

Jeg er enig i, at der i dag er en del cyklister samt fodgængere fra busperronen, som kører/går over for rødt ved Brønshøj Kirkevej. Om det er grund til at lukke vejen, ved jeg ikke om det er undersøgt, men jeg tænker at der bl.a. er blevet set på ulykkestallene for krydset. Og med den tilsyneladende betydelige andel af gennemkørende biler på Brønshøj Kirkevej, virker det rigtigt at se på hvorledes det kan begrænses til blot beboertrafik. 

Det virker dog ikke som en trafiksikkerhedsforbedring at sende en stor del af den trafik, der i dag kører ad Brønshøj Kirkevej, ned ad sidevejene og videre ind ad villavejene i kvarteret, efter at skulle svinge ind over cykelstien. Alle veje i området har smalle kørebaner med et smalt fortov, parkerede biler, legende børn på vejen, mange kryds med ubetinget vigepligt og dårlige oversigtsforhold. Der kan allerede udpeges flere steder i området, f.eks. ved daginstitutioner og Holcks Plads/Præstegårds Allé og selve Præstegårds Allé hvor forholdene allerede kan være problematiske -hvilket en øget trafik må forventes at forværre. Villavejene er derfor uegnet til andet end lokaltrafikken fra primært beboere og personer med ærinder.

Generelt virker det ikke som en trafiksikkerhedsforbedring, at der vil være flere, der skal svinge fra Frederikssundvej ind over cykelstien og køre videre af de små sideveje. Men især løsningen ved Holcks Plads springer i øjnene og gør mig nysgerrig på om de foreslåede løsninger i projektet har gennemgået en Trafiksikkerhedsrevision? 

For selvom muligheden for højresving fra Frederikssundsvej til Holcks Plads forbedres, så er der stadig en mindst lige så stor risiko for alvorlige ulykker, som i dag -og med en øget trafik måske ligefrem større. Cyklisterne kommer i høj fart ned af bakken fra Brønshøj Torv i en let venstredrejende kurve, så selvom man forbedrer oversigten og etablerer højresvingsbane, så er der stadig ikke mange sekunder ekstra til at foretage sit højresving. Vejreglernes håndbog ”Vejkryds i byer” anbefalede længde på 30-50 m synes i øvrigt ikke at være opfyldt, da jeg kun måler længden til ca. 27 m, men uanset hvad er behovet for frit sigte bagud større lige her (grundet venstrekurven og høj fart) og derfor kalder på en længde nærmere de 50 m.

Bilister risikerer derfor at have så stort fokus på de bagfra kommende cyklister, at når der opstår et hul, bliver svinget foretaget uden at orientere sig efter fodgænger på fortovet. Når man samtidig ændrer det til et gennemgående fortov, er der risiko for at fodgængere oplever en falsk tryghed, især skolebørn, der ikke er så trafikerfarne og derfor ikke er så opmærksomme på den farlige situation. I øvrigt vil jeg henlede opmærksomheden på at højresvingsbanen risikerer at blive brugt til parkering, da der ligger et par restauranter og caféer ved krydset, hvor i hvert fald én har høj frekvens af take away afhentning.

Etablering af krydsningshellerne ved Holcks Plads og ændringerne for Elmelundsvej kan jeg kun bifalde.

Jeg synes derfor at forslag 5 og 6 skal gentænkes. Jeg ser det bedst for trafiksikkerheden at indkørslen til Holcks Plads, uanset hvad, lukkes, da det i dag er en farlig krydsning på en skolevej. Jeg mener heller ikke at man skal lave en forsøgsordning, da risikoen for ulykker ved Holcks Plads er for stor.