Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Trafiksikkerhedstiltag langs Frederikssundsvej
Indsendt af
Postnr.
By
Høringssvar
Vi kan tilslutte os forslaget om at lukke Brønshøj Kirkevej for trafik fra Brønshøj Torv - se høringssvar fra Brønshøj Kirkevejs vejlaug herunder
Brønshøj Kirkevej fungerer i dag som forbindelsesvej mellem Brønshøj Torv og Hillerødmotorvejen, hvilket sommerens også trafiktælling viser.
Det fører til for mange farlige situationer, for der er samtidig mange cyklister. Hurtigkørende racercykler, der skal ud ad cykelstien langs Hillerødmotorvejen. Børn, der skal i skole. Forældre med småbørn. Senere også børn, der skal til fodbold i boldklubben Fix for enden af Brønshøj Kirkevej. Vejen falder kraftigt fra kirken mod mosen, så cyklisterne får fart på.
En lukning af Br. Kirkevej mod Frederikssundsvej vil lette biltrafikken en del og dermed gøre livet mindre usikkert for de mange cyklister. Desuden er det ikke rimeligt, at vejens beboere skal stå for vedligehold, når så meget af trafikken er gennemgående.
Det vil også hjælpe fodgængere og buspassagerer på Br. Torv, hvor biler, der krydser Frederikssundsvej for at køre ind på Br. Kirkevej, ofte skaber farlige situationer.
Der er dog heller ikke plads til de mange biler på Holcks Plads, Havrevej og Hvedevej, hvis trafikken blot ledes der hen. Der er behov for en helhedsplan for de mange biler, der skal mod Hillerødmotorvejen.
Høringssvar vedr. trafiksikkerhedstiltag på Frederikssundsvej fra bestyrelsen af Brønshøj Kirkevejs vejlaug
Der kører dagligt 1.761 biler på Brønshøj Kirkevej. Af dem er ca. 70 % gennemkørende. Det viser en trafiktælling foretaget af Teknik -og Miljøforvaltningen (TMF) i juni 2024. Det er meget trafik at håndtere for en villavej og det skaber mange farlige situationer for cyklisterne.
Sikkerhed
Brønshøj Kirkevej er en privat-fællesvej med 49 husstande, Brønshøj Kirke i den ene ende og Boldklubben Fix i den anden. Kirken og boldklubben gør, at der udover de mange gennemkørende biler også er mange parkerede biler og mange cyklister. Når der dagligt passerer over 1.000 biler (i gennemsnit 929 den ene retning og 672 den anden retning jf. trafiktællingen) betyder det, at bilerne skal køre ind til siderne for at kunne passere hinanden, hvilket gør, at de blokerer for cyklisterne, som bliver klemt.
Dertil kommer, at vejen er en stejl bakke fra kirken og ned mod boldklubben, hvilket gør, at cyklister ofte kommer i høj fart nedad bakken. Derfor er det endnu farligere, når de i høj fart blokeres af biler. Mange af cyklisterne er børn på vej til fodbold i boldklubben og det er således ofte dem, der udsættes for fare. Kombinationen af over 1000 biler, trængsel og cyklister i høj fart gør, at de trafikale forhold kan være kaotiske og, at der er stor risiko for ulykker.
Opbakning til at lukke vejen ved Brønshøj Torv
Årsagen til de mange biler er blandt andet, at mange bilister bruger Brønshøj Kirkevej som en smutvej til at komme til - og fra Harreskovvej/Hillerødmotorvejen. Som et af flere trafiksikkerhedstiltag på Frederikssundsvej har TMF foreslået at Brønshøj Kirkevej lukkes for indkørende trafik fra Brønshøj Torv. Dette vil med stor sandsynlighed reducere antallet af biler på Brønshøj Kirkevej, idet smutvejen blokeres i den ene ende. Vejlauget bakker derfor op om forslaget, da det derved også vil reducere antallet af farlige trafikale situationer på Brønshøj Kirkevej og ved Brønshøj Torv.
Behov for en helhedsløsning
Samtidig er det vigtigt at understrege, at der er behov for en helhedsundersøgelse af de trafikale forhold i hele villakvarteret på - og omkring Brønshøj Kirkevej. De trafikale udfordringer er ikke nødvendigvis løst ved kun at lukke for indkørsel til Brønshøj Kirkevej fra torvet, idet trafikken derved ledes nedad andre uegnede villaveje (f.eks. via Holcks Plads til Præstegårds Allé og igen ud på Brønshøj Kirkevej). Derfor bør TMF finde en helhedsløsning for trafikken i hele området.
Københavns Kommune skal reagere
Det fremgår af TMFs hjemmeside, at Københavns Kommune ”skal reagere”, hvis en tælling viser, at over 50 % af den samlede trafik på en privat fællesvej er gennemkørende trafik mellem to offentlige veje. Af den trafikmåling, som vejlauget har modtaget fra TMF, fremgår det, at den gennemkørende trafik langt overstiger 50% og på visse strækninger er 90% Derfor er det vejlaugets forhåbning, at Københavns Kommune nu reagerer ved at lukker Brønshøj Kirkevej for indkørende trafik fra torvet og ved at foretage en helhedsundersøgelse af området omkring vejen, så trafikkaos og ulykker undgås.