Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 3. november 2024
Svarnummer:
44

Indsendt af

Rasmus Thomsen

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Lad os som det første fastslå, at man bør og kan gøre mere for at trafiksikre Frederikssundsvej og Brønshøj Torv. Det nuværende forslag 5. og til dels forslag 6. er imidlertid ikke svaret og bør trækkes tilbage og gentænkes.

Derudover bør man også overveje egentlige tiltag til at begrænse gennemkørelsestrafikken i beboelsesområdet mellem Frederikssundsvej og Mosen, og ikke blot omdirigere den så der sammenlagt bliver tilbagelagt flere kilometer på uegnet villaveje. Det kan være bedre forhold på det overordnede vejnet og begrænse adgangen til området til ærinde- og beboerkørsel.

Problemer ved forslag "5.Ved Brønshøj Torv"

1. Øger ikke trafiksikkerheden - men bliver forværret 

Det er ikke godtgjort, at det nuværende forslag 5. vil øge trafiksikkerheden. Hvilke data bygger man forslaget på? Trafiksikkerheden øges ikke samlet ved, at man sætter en blomsterkasse op i et lysreguleret kryds og dirigerer trafikken hen til højresving (ved Holcks Plads) i et ikke-reguleret kryds. Allerede i dag er det problematisk at man dirigerer hen til højresving fra Frederikssundsvej ved Holcks Plads for at komme til området mellem Frederikssundsvej og mosen fremfor, at sikre det sker i et lysreguleret kryds.

I anerkender selv "Dette vil alt andet lige øge uheldsrisikoen ved Holcks Plads, selvom forholdene her samtidig forbedres." mens I ikke har godgjort for sikkerhedsforbedringerne. Det er mere end stærkt kritisabelt.

Der er problemer med Brønshøj Torvs indretning i dag, som daglig bruger kan vi bevidne det, men løs det nu ved at gentænke Brønshøj Torv og ikke blot sende problemet videre til et andet sted på Frederikssundsvej med en blomsterkasse, hvor I selv skriver det vil øge uheldsrisikoen uagtet hvilke tiltag man tager. Er bussluser, større alternativ indretning af torvet m.m. undersøgt?

2. Forslag 5. vil føre til store gener trafikalt, sikkerhedsmæssigt og økonomisk for områdets beboere

Og problemerne stopper jo ikke her. Forslag 5. og 6. vil uden nogen tiltag til at begrænse gennemkørelsestrafikken jo blot øge trafikken på små uegnede veje i kvarteret mellem Frederikssundsvej og Mosen, der har fuld banko i bløde trafikanter, vuggestuer, børnehaver og fritidshjem. Desuden har det en direkte økonomisk konsekvens for områdets beboere ved at forringe værdien af husene med mere trafik på vejene - har man regnet på dette? Har man kortlagt hvilke ruter bilerne vil tage fra Holcks Plads til Pilesvinget, og hvad betyder ensretning af Brønshøj Kirkevej for trafikken på de omkringliggende veje? Vil det give samlet flere eller færre kilometer kørt at gennemkørende trafik i beboelseskvarteret? Der er for stor gennemkørsel i dag på Brønshøj Kirkevej, men det løses ikke ved at skubbe problemet ud på omkringliggende veje - istedet må man begrænse adgangen i det hele taget til beboerområdet for gennemkørende trafik.

3. Eksperiment er ikke en undskyldning for at lave et gennemarbejdet forslag

Forslaget fremstår således ikke gennemarbejdet og vil få konsekvenser man ikke kender omfanget af. Det anerkender Kommunen selv ved at kalde det et eksperiment, men det er ærlig talt ikke hvad vi forventer af vores politikker og forvaltning - at man omgår ansvaret for gennemarbejdet forslag ved at kalde det eksperiment.