Høringssvar vedrørende Miljøkonsekvensrapport Metrolinje M5

Oprettet: 26. september 2024
Svarnummer:
677

Indsendt af

Mads Andersen

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Høringssvar til Københavns Kommune vedr. metroens nye linjeføring på Amager

Vi skriver som beboere i det historiske villakvarter Valhal, beliggende tæt op ad Sundby Kirkegård. Vi har stor bekymring over den foreslåede metrostrækning, der vil føre linjen under bevaringsværdige og over 100 år gamle huse i kvarteret. Husene er bygget med fuldmurede ydervægge og har fundamenter, der ikke er tidssvarende i forhold til de moderne byggeteknikker. Denne konstruktionsmetode gør dem særligt udsatte for skader som følge af vibrationer og støj fra den planlagte metro. Risikoen for revner og strukturelle skader er meget høj, og den daglige larm fra metroens tog kan få alvorlige konsekvenser for beboernes livskvalitet.

Der er flere grunde til, at metroens nuværende linjeføring bør revurderes:

1. Forældede grænseværdier for støj og vibrationer
De støj- og vibrationsgrænseværdier, som Metroselskabet følger, er fra 1997 – en tid, hvor København endnu ikke havde en metro. Disse grænseværdier tillader op til 22-25 dB døgnet rundt, hvilket er hørbart og mærkbart for beboerne. Dette kan især være problematisk, da vibrations- og støjmålingerne baseres på gennemsnit over 10 sekunder. Et metrotog passerer en bygning på 2-3 sekunder, hvilket betyder, at støjen i kort tid kan være op til 3-5 gange højere end tilladt, uden at grænseværdierne formelt overskrides. Dette er ikke en tidssvarende metode, og det er urimeligt at pålægge beboere sådanne forhold i dag.

2. Metroens dybde og risiko for skader på bygninger
Planen om at føre metroen i en dybde på blot 8-15 meter under beboelsesområder rejser alvorlige spørgsmål. De tidligere metrolinjer i København ligger langt dybere, og alligevel har der været store udfordringer med støj og vibrationer – særligt med Cityringen, hvor 500 borgere allerede har klaget over generne siden åbningen. Når metroselskabet har haft problemer med en dybere metrostrækning, hvordan kan de så være sikre på, at en linje placeret tættere på jordoverfladen ikke vil forårsage endnu større problemer?

3. Alternative ruter med færre gener for beboerne
En mere hensynsfuld løsning ville være at ændre linjeføringen, så metroen føres under Kastrupvej og den gamle kirkegård, der nu fungerer som park. Der er færre beboelsesejendomme i dette område, og risikoen for at beskadige historiske huse vil blive reduceret markant. En forskydning af linjen mod øst, under legepladsen Bredegrund og parken ved Sundbyøster Kirkegård, vil have langt mindre indvirkning på boligerne og kunne mindske generne for både beboere og miljø.

4. Overfladiske besparelser bør ikke gå forud for beboernes ve og vel
Det er blevet nævnt, at en dybere placering af metroen vil medføre øgede CO2-udledninger under byggeprocessen. Selvom dette er et vigtigt hensyn, skal vi også huske, at metroen forventes at have en levetid på 80-90 år. Et kortvarigt peak i CO2-udledninger vil have meget begrænset betydning sammenlignet med de potentielt alvorlige konsekvenser, som støj og vibrationer vil have på beboernes livskvalitet i årtier fremover. Ligeledes bør økonomiske besparelser, fx ved at forkorte tunnelstrækningen, ikke have forrang over beboernes trivsel og sikkerhed.

5. Erfaringer fra andre dele af byen
Vi har allerede erfaringer fra lignende situationer i København, fx Olufsvej på Østerbro, hvor metroens nærhed har givet anledning til skader på gamle huse. Det er svært at forstå, hvorfor man vil gentage disse problemer i et andet historisk kvarter, når vi ved, at de gamle huse er særligt udsatte for skader fra vibrationer og støj.

Vi opfordrer Københavns Kommune til at tage hensyn til de eksisterende beboere og bygninger i de gamle kvarterer på Amager. Det vil være langt mere bæredygtigt og respektfuldt over for byens historiske arv at tilpasse linjeføringen og flytte den under Kastrupvej, legepladsen og den gamle kirkegård. Det vil minimere risikoen for skader på husene og sikre, at metroens fremtidige drift ikke forringer livskvaliteten for de mange beboere i området.

Med venlig hilsen,
Louise Jansen og Mads Andersen
Rialtovej 3 st, 2300 København S