Vejændringer på skoleveje til Sankt Annæ Skole

Forslag til vejændringer i forbindelse med at øge sikkerheden og trygheden på skolevejene til Sankt Annæ Skole.

Høringsfrist:

14. oktober 2024
Indsendt af:
Charlotte Holm Juul
Dato: 10. oktober 2024
Svarnummer:
8
By:
København S
Postnr.:
2300
Som forælder til et barn på skolen er jeg rigtig glad for fokus på sikkerheden for de gående og cyklende børn. Jeg er dog meget bekymret for det øgede trafikpres der vil komme på Peder Lykkes Vej der i forvejen er utrolig svær at krydse om morgenen. Jeg håber at man vil gøre Peder Lykkes Vej (stykket langs skolen) til en del af tryghedszonen eller som minimum lave et fodgængerfelt til de børn (og forældre) der skal krydse vejen om morgenen. 
Læs høringssvar fra Charlotte Holm Juul
Indsendt af:
Annette Assentoft
Dato: 10. oktober 2024
Svarnummer:
7
By:
København S
Postnr.:
2300
Som beboer i området, der påvirkes af tryghedszonen, og dermed får dirigeret yderligere trafik hen ad Peter Lykkes vej myldretiden, vil jeg opfordre til, at der tages et mere generelt hensyn end blot til skolen. Os der bor i området, har i forvejen store problemer med at passere Peter Lykkes vej på vej til arbejde og skole (fx Sundbyøster skole og Højdevangens skole). Det har vi blandt andet grundet en tæt biltrafik fra forældre, der afleverer deres børn i Sankt Annæ skole. Så sammen med en tryghedszone ved skolen, er der behov for at etablere en fodgængerovergang ca. ud fra Otto Ruds Vej, så Peter Lykkes vej trygt kan passeres for alle i området. Uden denne vil det for mange blot blive en endnu mere usikker vej at passere end den er i dag.   
Læs høringssvar fra Annette Assentoft
Indsendt af:
Martin Grønbæk Jensen
Dato: 10. oktober 2024
Svarnummer:
6
Virksomhed / Organisation :
Grundejerforeningen Sundbyvang
By:
København S
Postnr.:
2300
På vegne af bestyrelsen i Grundejerforeningen Sundbyvang skal jeg hermed udtrykke støtte til forslaget om at etablere en tryghedszone omkring Sankt Annæ Skole. Der er især i forbindelse med afleveringen af børn om morgenen (kl. 7.45-8.00) rigtig mange biler, som forsøger at sætte børn af på Otto Ruds Vej, dvs. lige for skolens hovedindgang. Når bilerne så skal køre igen, opstår der hver eneste dag trafikpropper og mere eller mindre farlige situationer for børn og biler, idet bilerne forsøger at komme væk fra området via Ove Billes Vej, Tyge Krabbes Vej eller Peder Lykkes Vej.   Det er derfor grundejerforeningens håb, at man ved at lukke for ind- og udkørsel til Otto Ruds Vej, Tyge Krabbes Vej og Ove Billes Vej kan vænne forældre til enten at bruge kiss and drive banen på Peder Lykkes Vej, aflevere børnene lidt længere væk fra skolen eller måske slet ikke aflevere børnene i bil.  Peder Lykkes Vej er i forvejen en stærkt trafikeret vej, hvor der omkring skolen og indsnævringer ofte sker farlige situationer får gående og cyklister. Vi skal derfor fra Grundejerforeningens side på det skarpeste opfordre til, at etableringen af tryghedszonen også bliver omfattet af et et forbud mod tung trafik på alle grundejerforeningens veje - som minimim i skolens åbningstid men meget gerne alle ugens 7 dage og 24 timer i døgnet. Foreningens veje er private fællesveje, hvor der gennem årene er lavet forskellige tiltag med vejbump og 30 km-zone, men det forhindrer stadig ikke store lastbiler og varebiler i at køre gennem området til stor usikkerhed for de bløde trafikanter.  Hvis der etableres en sikkerhedszone omkring Sankt Annæ Skolen skal vi fra Grundejerforeningens side også opfordre til, at skiltene med anbefalingen om 30 km bliver reetableret. Skiltene forsvandt ved indkørslen fra Englandsvej til Tyge Krabbes Vej og Ove Billes Vej i forbindelse med etableringen af ny vejbelægning på Englandsvej for nogle år siden. Endeligt skal det også siges. at der fra Grundejerforeningens side vil være opbakning til at indføre en fast 30 km-hastighedszone i hele foreningens område, så det ikke bare er en anbefalet hatighedsgrænse. En alternativ løsning kunne være at indføre elektroniske skilte, som det, der står på Peder Lykkes vej  ud for Peder Lykke Skolen, hvor der i skolens åbningstid er en reduceret hastighedsgrænse til 40 km /t . Peder Lykkes vej er dog på den del ud for Peder Lykke Skolen en meget bred vej og ud for Sankt Annæ skolen vil en hastighedsbegrænsning på 30 km/t være at foretrække, fordi vejen er betydeligt smallere og har vejbump og indsnævringer.
Læs høringssvar fra Martin Grønbæk Jensen
Indsendt af:
Charlotte Bonde
Dato: 1. oktober 2024
Svarnummer:
5
By:
København S
Postnr.:
2300
Ved at lukke for biler på vejene foran skolens hovedindgang, frygter jeg at bilerne vælger at benytte Peder Lykkes Vej i stedet for. Vejen er allerede kaotisk og utryg fra kl 07.40-08.05. Foruden forældre i biler der skal aflevere børn i skolen, er der gennemkørende, ofte tung trafik, samt børn på cykel og forgængere der skal krydse vejen. Det er et farligt sted for de bløde trafikanter. En ensretning af vejen i morgentimerne eller lukning vil forbedre trygheden markant mere end at lukke de to veje, som forslaget lyder på. 
Læs høringssvar fra Charlotte Bonde
Indsendt af:
Kira Holmqvist
Dato: 17. september 2024
Svarnummer:
4
By:
København S
Postnr.:
2300
Jeg er forælder til ét barn på Sankt Annæ Skole og snart to da min dreng starter næste år.. Vi vil ikke lade vores datter cykle selv på Peder Lykkes vej - det stykke ved villavejene som grænser op til Sankt Annæ Skole. Det vil vi ikke fordi at trafikken om morgenen på det stykke er så kaotisk og vejens størrelse gør at der ikke er plads til både biler og cyklister på vejen, dette gør det meget skrøbeligt at være cyklist på vejen. Hvis min datter selv skulle cykle til skole ville hun skulle stå af cyklen ved starten af den del af Peder Lykkes vej som grænser op til skolen. Der mangler en tydelig afgrænsning af cykelstien - forhøjet med kantsten for at skabe et sikkert "cykelrum"- og at vejen evt. Der mangler en fodgænger overgang (ikke nødvendigvis med lyssignal) fra den ene side af skolens matrikel til den anden, dette for at skabe en sikker overgang for skolebørnene som skal over vejen både ved mødetid - men også når de i skoletid eller SFO-tid skal over på den anden side af vejen på tur o.lign. Venlig Hilsen Kira Holmqvist
Læs høringssvar fra Kira Holmqvist
Indsendt af:
André Pilt Olsen
Dato: 17. september 2024
Svarnummer:
3
By:
København S
Postnr.:
2300
Et fodgængerfelt på Peder Lykkesvej er et stor ønske for de bløde trafikanter.
Læs høringssvar fra André Pilt Olsen
Indsendt af:
A. Sørensen
Dato: 16. september 2024
Svarnummer:
2
By:
København S
Postnr.:
2300
Det er et godt initiativ og en god start for øgning af trafiksikkerheden - om end - som forælder til et barn på skolen, vækker det bekymring at det ikke indtænkes at øge sikkerheden på Peder Lykkes Vej, hvor den reelle trafiksikkerheds udfordring er. Mange børn fra Sundbyøster skal krydse Peder Lykkes Vej når de kommer fra boligkvartererne langs Irlandsvej (bl.a. Blomsterkvarteret, Urtehaven, og det islandske kvarter). Peder Lykkes Vej er stærkt trafikkeret for gennemkørsel og de vejbumb, der er etableret mellem Amagerbrogade og Irlandsvej er ikke tilstrækkelige til at bilisterne sænker farten, men nærmere det modsatte, for at komme først over, uden at skulle holde tilbage ved indsnævring for modkørende. Etablering af et fodgængerfelt eller lysregulering imellem Otto Ruds Vej og Prinsesse Christines Vej bør derfor indtænkes i dette forslag eventuelt ved den allerede etablerede indsnævning. 
Læs høringssvar fra A. Sørensen
Indsendt af:
sofie jensen
Dato: 16. september 2024
Svarnummer:
1
By:
København S
Postnr.:
2300
Hej jeg er forælder til et barn på skolen. Jeg kan bakke op om vejændringen af hensyn til de elever der cykler i skole. 
Læs høringssvar fra sofie jensen