Virksomhed / Organisation :
Social Cities 2030
Københavns Kommune er en by med mange udendørs arrangementer. Byen er godt indrettet til denne type events og aktiviteter. Dels fordi infrastrukturen er formidabel dels fordi borgerne og, under normale omstændigheder, turisterne elsker de lyse aftener og behovet for at komme ud er STORT efter en lang mørk efterårs- og vinterperiode. Jeg er selv kultur- og eventarrangør siden 2000. Bla startede jeg cafeen Røde Roses Kaffebar på Ydre Nørrebro i 2011 sammen med min familie. Cafeen ligger afsides og har ikke støtte rent kommercielt fra omkringliggende butikker. Vi fandt ud af at cafeen havde brug for det vi var bedst til nemlig at skabe kvalitets musikoplevelser og stærke sociale oplevelser. Vi skabte festivalen Roots and Jazz, som i år ville have fejret sit 10. festivalår. Vi har i flere år adspurgt Teknik og Miljøforvaltningen og Kultur- og Fritidsforvaltningen om tilladelse til at tage entre af flere alvorlige årsager:
1. Når ting er gratis har arrangøren ikke blot fornøjelsen af at finde budget til at skabe kvalitetsoplevelser, men også ansvaret for at ALT fungerer: toiletter, affaldsoprydning, god ro og orden, det gode naboskab og fx i denne tid at integrere en for en festival umulig præmis COVID19! Intet er gratis og når jeg læser andre høringssvar i denne tråd, så er jeg dybt chokeret over den generelle uvidenhed om hvordan kunst og kultur rent faktisk opstår. Det er ikke noget kommunen sørger for. Det kommer ikke af sig selv.
2.Entre gør det muligt for arrangørerne at søge fonde og puljer, som tænker traditionelt. 90% af al støtte gives til traditionelle venues, matrikler, og lukkede rum. Man må forstå, at vi ikke er profitterende kommercielle aktører som en industri, en minkavler eller en medicinalvirksomhed. Vi er kulturskabere. Og vi kan naturligvis ikke skabe uden fundament.
3.Covid19 er ikke blot en destruktiv præmis. Håndteringen af retningslinier for fælles rum og rum for mange mennesker er uklar. Der er blot sat restriktioner op men ingen løsninger. Så har man lukket minkavlen, så er man i hvert fald også i gang med at kvæle kulturlivet som i et hårdt intenst kvælertag. skal vi som arrangører vende tilbage så skal vi have muligheden for at tage entre. I vores tilfælde er der tale om at en daglig passage til 3-4 professionelle internationale koncerter koster 50 kr. Vi har program i 10 dage = 30-40 koncerter.
4. Netop fordi kultur i DK er super subsidieret og netop fordi støtten oftest gives til de meget genkendelige indendørs formater, så har vi brug for at ændre vilkårene for os som udendørs arrangører.
5.udgifterne er blot vokset de sidste 5 år, hvor bla forventninger, som er rimelige og nødvendige, til bæredygtigt salg og adfærd, virkelig udfordrer budgettet.
Jeg anmoder om, at vi alle praktiserer øvelsen ' at gå over broen' og forsøger at se tingene med 'den andens øjne' - vi har i 10 år brugt mange mange timer og penge på at imødekomme borgeres forventninger til tidspunkter, lyd og indretning af festivalen. Vi er blevet udvalgt som bedste eksempel på når lyd udenfør kan blive en fin oplevelse uden at ødelægge naboernes søvn. Vi er med andre en festival med høj moral, etikken på plads og med stor vilje til at skabe de bedste oplevelser til glæde for fællesskabet og kunsten.