Foto over lokalplanområdet

Ved Amagerbanen Nord - Bortfaldet lokalplanforslag

Lokalplanen skal muliggøre omdannelsen af et industriområde i Nordøstamager til et boligområde med serviceerhverv og en daginstitution.

Høringsfrist:

23. oktober 2020
Indsendt af:
Ole Damsgaard
Dato: 23. oktober 2020
Svarnummer:
19
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Danmarks Naturfredningsforening København
By:
København Ø
Postnr.:
2100
- lokalplanområdets placering i forhold til risikovirksomheder er problematisk - lokalplanområdet bør mere tydeligt tænkes ind i det nordøstlige Amagers grønne struktur, og med større fokus på biologiske forbindelser og biodiversitet - beplantning af lokalplanens byrum, gårdrum og kantzoner bør i så stor udstrækning som muligt ske med arter, som bidrager til områdets biodiversitet. Se vedhæftede begrundelser
Læs høringssvar fra Ole Damsgaard
Indsendt af:
Amager Øst Lokaludvalg
Dato: 23. oktober 2020
Svarnummer:
18
Vedhæftede filer: 1
By:
København S
Postnr.:
2300
Hermed høringssvar fra Amager Øst Lokaludvalg vedrørende lokalplanforslaget for Ved Amagerbanen Nord.
Læs høringssvar fra Amager Øst Lokaludvalg
Indsendt af:
Metroselskabet I/S
Dato: 23. oktober 2020
Svarnummer:
17
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Metroselskabet I/S
By:
København S
Postnr.:
2300
Att.: Kim Florian Rahbek Hermed fremsendes Metroselskabets bemærkninger til forslag til lokalplan "Ved Amagerbanen Nord"  
Læs høringssvar fra Metroselskabet I/S
Indsendt af:
Stefanie Høy Brink
Dato: 23. oktober 2020
Svarnummer:
16
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Museum
By:
København V
Postnr.:
1555
Se vedhæftede høringssvar. 
Læs høringssvar fra Stefanie Høy Brink
Indsendt af:
Katrine Georg Rasmussen
Dato: 23. oktober 2020
Svarnummer:
15
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
HOFOR A/S
By:
København S
Postnr.:
2300
Hermed fremsendes HOFORs samlede høringssvar vedr. lokalplanforslag Ved Amagerbanen Nord Med venlig hilsen Katrine Georg Rasmussen Planlægger Fjernvarme - net PLAN Fjernvarme, Bygas & Kraftvarme Direkte tlf.: 27952935 E-mail: katras@hofor.dk HOFOR A/S Ørestads Boulevard 35 | 2300 København S | Telefon: 33 95 33 95 | CVR-NR.: 1007 3022 | www.hofor.dk
Læs høringssvar fra Katrine Georg Rasmussen
Indsendt af:
Mads Peter Aagaard Madsen
Dato: 22. oktober 2020
Svarnummer:
14
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
N/F Sundvænget
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Se venligst vedhæftede dokument.
Læs høringssvar fra Mads Peter Aagaard Madsen
Indsendt af:
Danske Shipping. og Havnevirksomheder & Danske Råstoffer
Dato: 22. oktober 2020
Svarnummer:
13
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Danske Shipping- og Havnevirksomheder & Danske Råstoffer (DI)
By:
København V
Postnr.:
1553
Brancheforeningerne Danske Shipping- og Havnevirksomheder og Danske Råstoffer afgiver hermed høringssvar med indsigelser mod lokalplanforslaget om boliger ved Amagerbanen Nord
Læs høringssvar fra Danske Shipping. og Havnevirksomheder & Danske Råstoffer
Indsendt af:
Henrik Holmkjær
Dato: 22. oktober 2020
Svarnummer:
12
By:
Kastrup
Postnr.:
2770
Bevar Amager Fælled. Et fantasisk åndehul.
Læs høringssvar fra Henrik Holmkjær
Indsendt af:
Anja Ruusunen
Dato: 22. oktober 2020
Svarnummer:
11
By:
København S
Postnr.:
2300
Jeg synes at det er fint at de gamle nedslidte områder med småindustri, kan åbnes op og udnyttes til boliger og liberalt erhverv OGSÅ. Diversitet og mangfoldighed er godt. Men der skal dog stadig være plads til småindustrien og de kreative tiltag, som området i forvejen er så kendt for. Og så håber jeg at man holder ved, at det skal være et "bil-frit" område!
Læs høringssvar fra Anja Ruusunen
Indsendt af:
Felicia Fock
Dato: 21. oktober 2020
Svarnummer:
10
Vedhæftede filer: 1
By:
Kbh S
Postnr.:
2300
Til københavns Kommune. Kommentarer til lokalplanforslag "Ved Amagerbanen Nord":    §5 stk. 1. Der er politisk og folkeligt ønske om langt flere elbiler i Danmark. En af barriererne for flere elbiler, er manglende mulighed for opladning i byen tæt ved bolig. Vil det ikke være naturligt at stille krav om et vist antal P-pladser til el-biler og delebiler i terræn?   §6 stk. 2a/tegning 5a. Der ønskes tilføjet et trekantet byggefelt vest for det L-formede bygefelt på hjørnet af Yderlandsvej 2 og Ved Amagerbanen. Ønsket byggehøjde 2-3 etager. Det vil give mulighed for variation i byggeriet her hvor der er planer om at etablere en cafe med tagterrasse med aftensol.   ”§6 stk. 3 omhandler højder på byggefelter og §6 stk. 5 omhandler skrå højdegrænseplan. Den nuværende ordlyd i lokalplansforslaget bevirker at de nævnte paragraffer er i konflikt med hinanden da flere af byggefelterne i forhold til deres mulige højder ligger for tæt på hinanden. Særligt omkring bygninger ud mod Prags Boulevard er dette et problem. Se vedlagte pdf. For at sikre en robust lokalplan og at fremtidige bygningers volumen i lokalplansområdet opføres med udgangspunkt i det projekt, som lægger til grund for lokalplanen, vil vi foreslå at §6 stk5 omformuleres eller evt. helt udelades.”   §7 stk. 2a: Der bør tilføjes ”samt alternative materialer, så længe de holder sig farve- og udtryksmæssigt inden for de angivne materialer, samt ikke reflekterende solceller fx som dem på Copenhagen International School i Nordhavnen.”   §7 stk. 2g. Det anbefales at gulvkoten kan være mere end 0,6-0,8, så der bliver mulighed for høje kældre til cykelparkering med vinduer. Dette vil bevirke lettere nedkørsel for cyklerne, og samtidig mindske gener fra indkig i stuelejligheder til beboelse.   §7 stk. 2j. Der ønskes mulighed for skrå tage mod Praghs Boulevard i stedet for krav om (grimme firkantede) tilbagetrukne øverste etage(r).   §7 stk. 2u. / tegning 5b. Den nord-vestlige port (tættest ved hjørnet mellem Praghs Boulevard og Ved Amagerbanen) ønskes fjernet, da det ikke giver mening bygningsmæssigt at etablere en port i 2 etager i en 3 etagers bygning.   §7 stk. 2m og §7 stk. 3c. Boliger bør undtages fra krav om 50-75% glas i stueetagen. Store glasfacader i stueetagen er generende for privatlivet, da det giver store gener med indkig. Mange steder i nybyggeri (fx i Ørestaden) ses at vinduerne i stueetageboliger blændes/der stilles møbler foran/eller andre ’grimme’ løsninger for at opnå privatliv.   Mvh Felicia Fock
Læs høringssvar fra Felicia Fock
Indsendt af:
Claus Due
Dato: 21. oktober 2020
Svarnummer:
9
By:
København S
Postnr.:
2300
Fingrene væk fra Amager Fælled.
Læs høringssvar fra Claus Due
Indsendt af:
Jesper Skjønnemand
Dato: 18. oktober 2020
Svarnummer:
8
By:
København S
Postnr.:
2300
Formålet med en skorsten er at løfte røgen fra produktion eller lignende højt op over bebyggelsen, så den kan blæse væk uden at genere mennesker i og omkring byen og bygningerne. Det ved de fleste sikkert. Arkitekter og byplanlæggere ved det helt sikkert. Derfor er det aldeles urimeligt, at planen på den ene side udpeger den gamle industribygning på hjørnet af Prags Boulevard og Ved Amagerbanen og den tilhørende skorsten som bevaringsværdige – hvilket i sig selv er rigtigt og rimeligt – og betoner ambitioner om at bevare arkitektoniske tråde til områdets industrielle fortid, på den anden side tillader nybyggeri, der er lige så højt som skorstenen, blot få meter fra den. Arkitekternes tegning på side 13 i planen viser tydeligt det latterlige: Hvis der rent faktisk kom røg ud af skorstenen, ville det på en god dag med en brise fra syd blæse direkte ind i direktionslokalerne øverst i tilbygningen. Det økonomiske incitament er indlysende, men hvad er det arkitektoniske argument for at latterliggøre den klareste reference til områdets industrielle historie? Hvorfor skal tilbygningen mod Kløvermarken være 7 etager og ikke 5 som tilbygningen på den anden side eller 3 som den bevaringsværdige bygning selv efter tilføjelsen af en glasbygning på taget?
Læs høringssvar fra Jesper Skjønnemand
Indsendt af:
M H
Dato: 17. oktober 2020
Svarnummer:
7
By:
København S
Postnr.:
2300
Overbelastede legepladser: Lergravsparkens Legeplads er siden der er blevet bygget så meget i området blevet pladsen for mange nye børn og deres forældre. Det er på tide med en ny og rigtig god legeplads i stedet for en gynge her og en sandkasse der i de nye bebyggelser her. Håber det kan tænkes ind i kravene til dem der få lov til at bygge dér. Hvis man vil tiltrække serviceerhverv/restauranter mv. giver en legeplads god indtjening og stemning. 
Læs høringssvar fra M H
Indsendt af:
Finalfred larsen
Dato: 17. oktober 2020
Svarnummer:
6
By:
Dragør
Postnr.:
2791
Vores grønne lunge . Et naturområde for  København og Amager hvor vi kan opleve naturen tæt på storbyen. Býg i stedet syd for København hvor Høje Taastrup  fik sin fornemme banegård netop for at udvide storbyen.
Læs høringssvar fra Finalfred larsen
Indsendt af:
Lejerforeningen i Købehavns Havn
Dato: 14. oktober 2020
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 2
By:
København S
Postnr.:
2300
Høringssvar af d.d. vedhæftes.
Læs høringssvar fra Lejerforeningen i Købehavns Havn
Indsendt af:
Laura Rasmussen
Dato: 13. oktober 2020
Svarnummer:
4
By:
Copenhagen
Postnr.:
2300
Bevar de gamle industribygninger, og lad de små erhverv kunne blive i byen. Såfremt noget af området skal bebygges, bør det være ungdomsboliger og almene boliger, som almindelige borgere har råd til at bo i - lavt byggeri med gode cykel- og gangforhold. Sørg for grønne områder med gode forhold for ophold.
Læs høringssvar fra Laura Rasmussen
Indsendt af:
Mikkel Nordberg
Dato: 8. oktober 2020
Svarnummer:
3
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Holscher Nordberg Architecture and Planning
By:
Copenhagen
Postnr.:
2100
Til Københavns Kommune På vegne af lokalplansområdets samlede grundejergruppe er høringssvar hermed vedlagt. Mvh. Mølbak Landinspektører A/S, Kragh og Berglund og Holscher Nordberg A/S
Læs høringssvar fra Mikkel Nordberg
Indsendt af:
Banedanmark
Dato: 19. september 2020
Svarnummer:
2
By:
København SV
Postnr.:
2450
Til København Kommune Banedanmark har via abonnementet på Plandata fået besked om jeres fremlagte forslag til lokalplan 10241868 for "Ved Amagerbanen Nord". Vi skal for god ordens skyld oplyse, at vi ikke har bemærkninger til forslaget. Banedanmark er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Læs mere om vores persondatapolitik på banedanmark.dk. Hvis du sender følsomme eller fortrolige oplysninger til os, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på borger.dk eller virk.dk Christian Granzow Holm Studentermedhjælper Banedanmark Arealer & Forvaltningsmyndighed Vasbygade 10 2450 København  cghl@bane.dk www.banedanmark.dk
Læs høringssvar fra Banedanmark
Indsendt af:
Robert Olsen
Dato: 2. september 2020
Svarnummer:
1
Virksomhed / Organisation :
Kofoeds Skole
By:
København S.
Postnr.:
2300
Høring til Lokalplan Holmbladsgade 113   På det lokalt beboermøde den 11. oktober 2017 og den 22. august 2019, præsenterede Københavns Kommune planerne for en ny folkeskole på Holmbladsgade 113.  På mødet den 22. august 2019 blev trafik igen berørt, men svaret var at de tilstedeværende kun beskæftigede sig med selve matriklen Holmbladsgade 113. Planen er nu i lokalplanshøring og ingen ser ud til at ville forholde sig til de trafikale udfordringer.   Vedr. trafikale forhold under byggeri og efter skolens færdiggørelse Kofoeds Skole har rettet henvendelse til Teknik og Miljøforvaltningen og Lokaludvalget på Amager Øst i 2017 og 2019. Nu fremsender vi gen en kommentar til den forlæggende lokalplan. Ikke fordi vi synes det er en dårlig ide at placere en folkeskole Holmbladsgade 113. Vi synes faktisk det er en fin ide, men vi finder det vigtigt at man forholder sig til skole og bydelens trafikale udfordringer, dels under et byggeri og efter at skolen er færdig.  Med de erfaringer, som man efterhånden kan sige at lokalområdet har fået med mange nye byggerier fra Amagerstrand, Amagerstrandvej, Strandlodsvej m.m., kan det virke som om man først bygger husene, derefter parkeringspladserne og til sidst bliver der tænkt på de trafikale forhold, så som lysregulering, cykelstier/stativer, ændret parkeringsforhold m.m. Et grelt eksempel er trafikken på Strandlodsvej. Da man besluttede at bygge stort på Strandlodsvej og åbne butikker i området, ændrede de trafikale forhold fuldstændigt. Der var i flere år (7) kaos foran Kvickly, hvilket også medførte uheld og mange farlige situationer - inden der blev opsat en lysregulering. Man kan bare tage en tur igennem Strandlodsvej i dag   for at se på et kaos, der nu har været foregået siden min sidste henvendelse om emnet i oktober 2017. dette kaos i trafikken har nu pågået i 5 år. Samtidig har manglende cykelsti gjort gaden overordentlig farligt. Mange cyklister og fodgængere undgår derfor Strandlodsvej. Som det er nu, er der stadig ikke blevet anlagt en cykelsti og den såkaldte supercykelsti ved Amagerbanen lader ligeledes vente på sig. Der mangler med andre ord stadig en cykelsti på Strandlodsvej, og den tunge trafik parkerer i området - f.eks. på Jenagade, hvor børn og unge i eftermiddags og aftentimerne bruger Kofoeds Skoles Multihal til sportsaktiviteter. En problematik kommunen er blevet gjort opmærksom på for 4 år siden.  En yderligere problematik for de trafikale forhold, er den manglende sikkerhed for trafikanter, når der bygges om. F.eks. har hjørnet af Jenagade/Strandlodsvej været uden fortov i flere år på grund af boligbyggeri og andre steder i bydelen har der været lignende tilfælde. Når man placerer en skole på Holmbladgade 113, vil det være helt essentielt at der ikke kun laves en skoleplan, men også en trafikplan for området. Ved at lægge en skole på Holmbladsgade 113, vil det få konsekvenser for trafikken i området. Det vil betyde flere biler (forældre, som aflevere børn) og det vil betyde flere ”bløde trafikanter” (cyklister og fodgængere) til området, hvor f.eks. Prag Boulevard er blind i den ende. Det kan blive kaos. Der er desuden endnu ikke et sammenhængende cykelvejsnet i området, så børn kan komme til skole eller hjem fra skolen. Cykel og gangstier ved Kløvermarken er kun lavet delvist og er i øvrigt uden sammenhæng med lysreguleringen på Uplandsgade. Her skal man måske tilføje, at der på Uplandsgade til og fra Benzinøen også er en del tung trafik.     Mere konkret kunne man foreslå:   At der laves en trafikplan for byggeperioden At Prags boulevard gennembrydes mod Strandlodsvej/Uplandsgade for at få byggetrafikken væk fra byggepladsen igen. Det vil betyde at tung trafik ikke kommer ind i bydelen. På længere sigt vil de også kunne blive aflæsningsområdet, når børn afleveres i bil ved skolen At der på sigt laves lysregulering ved krydset Nyrnberggade /Holmbladsgade og krydset Holmbladsgade/Strandlodsvej At der laves en bro over Uplandsgade, så børn og unge kan komme sikkert til sportsaktiviteter på Kløvermarken. Vejbump i de tværgående gader f.eks. Nyrnberggade At cykelstinettet i området gennemgås. At der laveset fodgængerfelt i Holmbladsgade 113 /Holmbladsgade 120.   at der laves vejbump uden for skolen   Med venlig hilsen   Robert Olsen Forstander Kofoeds Skole
Læs høringssvar fra Robert Olsen